ممنوعیت بی‌حرمتی به قرآن کریم در دانمارک

وزیر دادگستری دانمارک با استناد به نگرانی نسبت امنیت ملی، لایحه‌ای را با هدف پایان دادن به بی‌حرمتی‌های تحریک‌آمیز اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وبگاه خبرگزاری المانیتور در گزارشی مدعی شده است که دولت دانمارک به دنبال معرفی لایحه‌ای به مجلس خود است تا از توهین به مقدسات جلوگیری کند. زیرا در ماه‌های اخیر، چندین نسخه از قرآن توسط معترضان راست افراطی و تحریک‌کنندگان اسلام‌هراس در دانمارک و سوئد در نزدیکی سفارت کشورهای مسلمان سوزانده شده است.

در ماه ژانویه، راسموس پالودان، فعال راست افراطی دانمارکی-سوئدی، نسخه‌هایی از قرآن را در کپنهاگ و استکهلم، از جمله خارج از سفارتخانه‌های ترکیه در هر شهر سوزاند. در ماه ژوئن، سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی، یک نسخه از قرآن کریم را در بیرون مسجد استکهلم سوزاند. گروه راست افراطی و ضد اسلام «میهن‌پرستان دانمارکی» نیز در ماه ژوئیه کتاب مقدس مسلمان را در خارج از سفارتخانه‌های ترکیه و مصر در کپنهاگ به آتش کشیدند.

ممنوعیت بی‌حرمتی به قرآن کریم در دانمارک

به گفته المانیتور دولت دانمارک روز جمعه اعلام کرد که پس از چندین حادثه که خشم در سراسر خاورمیانه را برانگیخته است، قانونی را برای ممنوعیت سوزاندن قرآن پیشنهاد خواهد کرد. لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک، به رادیو دانمارک گفت که این اقدام یک «سیگنال سیاسی مهم» به بقیه جهان ارسال می‌کند. بر اساس این قانون، سوزاندن قرآن عملی است که مجازات آن جریمه نقدی یا حداکثر دو سال زندان خواهد بود.

به گفته الجزیره، پتر هاملگارد، وزیر دادگستری دانمارک، توضیح داد که قانون پیشنهادی قرار است در ادامه مقرراتی نوشته شود که در حال حاضر هتک حرمت پرچم کشورهای دیگر را ممنوع می‌کند. او گفت که این قانون دانمارک «رفتار نادرست با اشیای بااهمیت مذهبی برای جوامع مذهبی» را ممنوع می‌کند.

این خبرگزاری در ادامه افزود که هوملگارد طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که موج اخیر هتک حرمت قرآن «تحریک‌های بی‌خردانه» با هدف ایجاد «اختلاف و نفرت» است و افزود که امنیت ملی «انگیزه» اصلی این ممنوعیت است. هنوز مشخص نیست که این پیشنهاد چه زمانی به پارلمان ۱۷۹ کرسی دانمارک ارائه خواهد شد.

ممنوعیت بی‌حرمتی به قرآن کریم در دانمارک

عراق از اقدام دانمارک برای جرم انگاری اهانت به قرآن استقبال کرد

پس از اعلام کپنهاگ برای ارائه قانونی در زمینه جرم‌انگاری سوزاندن یا توهین به قرآن، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق و «لارس لوکه راسموسن» وزیر امور خارجه دانمارک با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

فواد حسین در این گفت‌وگو از موضع دولت دانمارک و اقدام قانونی آن برای ارائه قانونی که سوزاندن قرآن کریم یا توهین به آن همچنین سایر کتاب‌های آسمانی را جرم‌انگاری می‌کند، قدردانی کرد و افزود: اقدام دولت دانمارک، جایگاه و احترام خود را به این کتاب دینی که توسط بسیاری از جوامع جهان تقدیس می‌شود، حفظ می‌کند و تأثیر نکوهیده‌ای بر اقداماتی که در دوره گذشته در برخی از کشورهای اروپایی انجام شده، دارد.

وی با بیان اینکه دولت عراق به آزادی بیان مندرج در قانون اساسی دانمارک احترام می‌گذارد، تاکید کرد: اما این آزادی بیان، این حق را نمی‌دهد که به این کتاب مقدس و آسمانی که مورد احترام میلیون‌ها مسلمان و دیگران در سراسر جهان است، بی‌احترامی شود.

وزیر امور خارجه دانمارک نیز با اشاره به اینکه دولت دانمارک با اقدام جرم انگاری اهانت به کتب آسمانی الگویی برای اهمیت دینی و حفظ حقوق مربوط به قرآن کریم و سایر کتب آسمانی است، تاکید کرد که چنین رفتاری (اهانت به قرآن) به نمایندگی از جامعه دانمارک نیست و آزادی بیان ستونی از دموکراسی آزاد است.

پاکستان: اروپا برای تدوین قانون علیه توهین به مقدسات اسلامی اقدام کند

در پی اعلام جرم‌انگاری سوزاندن یا توهین به قرآن توسط دولت دانمارک، جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان در تماس تلفنی با همتای دانمارکی خود از لایحه پیشنهادی این کشور در ممنوعیت سوزاندن کتاب مقدس ادیان الهی یا توهین به آن در ملأ عام استقبال کرد.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: اسلام‌آباد از تصمیم دولت دانمارک برای پیشنهاد لایحه‌ای که سوزاندن قرآن کریم و سایر کتب آسمانی را غیرقانونی می‌کند، استقبال کرده و معتقد است که این گامی در مسیر درست است.

در این بیانیه افزوده شد: هتک حرمت و سوزاندن متون مقدس یک اقدام جدی و نفرت مذهبی است که نباید تحت پوشش آزادی بیان، عقیده و اعتراض مجاز باشد. همان‌طور که در قوانین بین‌المللی حقوق بشر تصریح شده و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خواستار آن شده است، چنین اقدامات تحریک‌آمیزی باید از طریق راه‌های قانونی جلوگیری و ممنوع شود.

وزارت خارجه پاکستان افزود: حوادث مکرر هتک حرمت قرآن کریم در چند ماه گذشته احساسات بیش از ۱.۶ میلیارد مسلمان را در سراسر جهان جریحه‌دار کرده است. چنین اعمال نفرت انگیزی به دنبال ایجاد شکاف بین جوامع و آسیب رساندن به هماهنگی بین ادیان و احترام متقابل است.

پاکستان با ابراز امیدواری از تأثیرگذاری قانون‌گذاری در دانمارک برای جلوگیری از بی‌حرمتی به قرآن کریم از دیگر کشورهای اروپایی نیز مطالبه کرد که اقدامات مشابهی را برای جرم‌انگاری چنین اعمال نفرت‌انگیز انجام دهند.

کد خبر 683012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.