۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
عضویت ۱۱ هزار کرمانی در سجام

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: ۱۱ هزار کرمانی عضو سجام (سامانه جامع ارتباطات مردمی) هستند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی دادگستری استان کرمان، سیدمهدی قویدل اظهار کرد: سجام، سامانه جامع ارتباطات مردمی است و مردم می‌توانند در این سامانه گزارش‌های خود را نسبت به اعلام هر جرم و تخلفی به دستگاه قضائی اطلاع دهند.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان ۱۱ هزار نفر عضو سامانه هستند، افزود: گزارش‌های دریافتی کاملاً محرمانه بوده و دسترسی به اطلاعات شخصی افراد غیرممکن است.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان خاطرنشان کرد: طی چند ماه گذشته بیش از ۴۰۰ گزارش تخلف و اعلام جرم از سمت مردم به ما اعلام شده است که بهترین نمود آن در زمان شیوع بیماری کرونا بود و مردم گزارش‌های متعددی را اطلاع می‌دادند.

قویدل اضافه کرد: عفاف و حجاب موضوعی است که دارای پشتوانه شرعی بوده و به عنوان اصلی عقلانی و فرهنگی در پیشینه ما ایرانیان است.

وی با بیان اینکه در شرع مقدس اسلام به موضوع حجاب به صورت ویژه پرداخته شده است، ادامه داد: حجاب برای پایداری جامعه بوده و به نوعی یک مصونیت برای افراد و خانواده است، در قانون نیز برای بی‌حجابی و بدحجابی جرم‌انگاری شده است.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تاکید کرد: در تمام جوامع برای همه انسان‌ها حقوق و تکالیفی وجود دارد و هر فرد تکلیف و حقی دارد. این حقوق فردی نمی‌تواند زمینه اضرار به غیر را فراهم کند و برای حقوق اجتماعی افراد تزاحم ایجاد کند.

قویدل با اشاره به اینکه قانون‌مداری و احترام به قانون را باید سرلوحه زندگی قرار داد، افزود: اجتماع به‌صورت مهره و زنجیرهایی به هم متصل است و هرکس بخواهد خللی ایجاد کند، به‌طور قطع در جامعه گسستی ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: دشمنان ما در جنگ سخت زمانی که متوجه شدند نمی‌توانند با کشور ما مقابله کنند، از سال‌های گذشته اهدافی را در بحث جنگ نرم برنامه‌ریزی کردند که مهم‌ترین مؤلفه آن‌ها، موضوع خانواده و زنان در جامعه ایرانی است.

این مقام قضائی ادامه داد: با تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نسبت به موضوع تهاجمات فرهنگی، فرهنگ‌سازی و جهاد تبیین، موضوع جهاد تبیین باید در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

قویدل با اشاره به اینکه موضوع عفاف و حجاب در قالب قرارگاه در هر استان پیگیری می‌شود، اظهار کرد: تمام دستگاه‌های متولی که طبق قانون وظایف و تکالیفی بر عهده دارند، باید برای عفاف و حجاب ورود و اقدامات تبیینی و فرهنگی را عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: نهادهای فرهنگی و دینی و دستگاه‌های اجرایی، قضائی و انتظامی عضو قرارگاه عفاف و حجاب هستند و موضوع را به‌صورت دقیق ارزیابی و اقدامات ایجابی، فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی را در دستور کار دارند.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با بیان اینکه هر فعل و ترک فعلی که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده باشد نیز جرم محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در ماده ۳ قانون مجازات اسلامی آمده است که هرکسی در قلمرو حاکمیت ایران مرتکب جرمی شود، با قانون و قوانین جمهوری اسلامی ایران مجازات و به جرم آن رسیدگی می‌شود.

قویدل با تاکید بر اینکه حتی افراد غیرمسلمان که در قلمروی حاکمیت ایران ساکن هستند، باید قوانین جمهوری اسلامی را رعایت کنند، افزود: برای بی‌حجابی در قانون جرم‌انگاری شده است.

وی تصریح کرد: جرایم برابر قانون جنبه حق‌اللهی، حق‌الناسی و بعضی جنبه عمومی دارند؛ جرایمی که جنبه حق الهی دارند، مواردی هستند که برای آن‌ها حدود تعیین شده است و جرایمی که جنبه حق‌الناس دارد با شکایت شاکی خصوصی رسیدگی به آن آغاز و با اعلام گذشت، رسیدگی متوقف می‌شود.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به جرایم عمومی تصریح کرد: در این نوع از جرایم، مردم هم می‌توانند اعلام‌کننده جرم باشند و مدعی‌العموم به عنوان نماینده جامعه می‌تواند اعلام‌کننده جرم باشد، همچنین ضابطان در صورت مشاهده به عنوان جرم مشهود و بدون نیاز به اخذ دستور قضائی حسب مورد، تکلیف به برخورد قانونی دارند.

قویدل با تاکید بر اینکه پشتوانه قانونی برای برخورد با بدحجابی وجود دارد، گفت: هر نوع رفتار غیرقانونی در داخل خودرو که در دید عموم است از حریم خصوصی خارج است و قابلیت تعقیب کیفری دارد.

کد خبر 683001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.