۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
مهم‌ترین تدابیر هوشمند استکهلم

استکهلم، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر سوئد، در لیست پایدارترین و هوشمندترین شهرهای جهان قرار دارد و به واسطه ویژگی‌های خاص خود، زیست‌پذیری را در سطح بسیار بالایی برای شهروندان خود به ارمغان آورده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استکهلم ۱۴ جزیره و بیش از ۵۰ پل هوشمند را در خود جا داده، ضمن این‌که میزبان ساختمان‌های فوق مدرن و یک دهکده قدیمی بسیار زیبا است. این شهر در سال ۲۰۱۶ در شاخص شهرهای هوشمند اریکسون، جایگاه برتر شهرهای جهان را از آن خود کرد، با این حال طی سال‌های بعدی رقبای قدرتمندی از آن پیشی گرفت، اما همچنان در لیست ۳۰ شهر هوشمند دنیا قرار دارد.

برنامه‌ریزان استکهلم از هدف بلندپروازانه خود برای تبدیل شهر به هوشمندترین نقطه دنیا تا سال ۲۰۴۰ خبر داده و مدعی شده‌اند تا همین تاریخ، انتشار گازهای آلاینده را نیز در شهر به صفر خواهند رساند. به نظر می‌رسد توسعه زیرساخت‌های دیجیتال شهر، که قرار است اینترنت اشیا، اینترنت نسل پنجم و مراکز داده‌ها را برای پردازش اطلاعات جمع‌آوری شده از سنسورهای دیجیتالی نصب شده در سراسر فضاهای عمومی در بر گیرد، احتمال تحقق اهداف برنامه‌ریزان را تا حد زیادی اثبات می‌کند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین اقداماتی می‌پردازیم که توسط برنامه‌ریزان پایتخت سوئد در راستای هوشمندسازی شهر در حال اجرا است.

جذب استعدادهای بین‌المللی

استکهلم در سراسر دنیا به واسطه برخورداری از زیرساخت‌های دیجیتالی بسیار باکیفیت شهرت دارد و جالب این‌که تقریباً تمام ساکنان آن (حدود ۸۹ درصد از جمعیت) به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. همین ویژگی‌ها، در کنار محیط مطلوب شهری، پایتخت سوئد را به یکی از محبوب‌ترین شهرهای جهان برای کارآفرینان و شرکت‌های نوپا تبدیل کرده است.

تلفیق عناصر سبز و هوشمند در طراحی شهری

برنامه‌ریزان استکهلم نه‌تنها برای هوشمندسازی شهری اقدامات متعددی را اعمال می‌کنند، بلکه در تلاش هستند شهر را به یکی از سبزترین نقاط دنیا تبدیل کنند. مدیران عزم خود را جزم کرده‌اند از طریق همکاری با نهادها و کمپانی‌های مختلف، همواره نوآوری‌هایی را در شهر پیاده کنند که هم‌زمان به سبزسازی و هوشمندسازی مناطق کمک زیادی می‌کند.

توسعه بهترین شبکه فیبر شهری

بدیهی است که جذب استعدادهای جهانی و ایجاد محیطی مطلوب برای اجرای رویکردهای شهر هوشمند، توسعه یک شبکه اینترنت پرسرعت و مطمئن را می‌طلبد که استکهلم در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و توانسته است نیازهای ارتباطی امروز را برآورده کند و برای رفع آن‌ها در آینده تدابیری بسیار اثربخش ارائه دهد. استکهلم میزبان بزرگ‌ترین شبکه فیبر باز جهان است که در آن قابلیت دسترسی به ۲۳ هزار نقطه از شهر فراهم آمده است و به دنبال آن، ۹۰ درصد از شهروندان و ۹۹ درصد از مراکز تجاری از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شده‌اند.

مهم‌ترین تدابیر هوشمند استکهلم

ارائه خدمات الکترونیک

خدمات عمومی در استکهلم بخشی از استراتژی شهر هوشمند به‌شمار می‌رود که به بهترین شکل ممکن، نیازهای شهروندان را رفع می‌کند. امروزه بسیاری از خدمات شهری نظیر درخواست‌های شهروندان یا امور مدارس به صورت دیجیتالی و از طریق خدمات الکترونیک معروف شهر انجام می‌شود، ضمن این‌که ارائه یک نرم‌افزار بسیار پیشرفته، قابلیت طراحی سفر را برای کارکنان دولت فراهم آورده است.

هوشمندسازی ترافیک

پروژه «ترافیک هوشمند» استکهلم با هدف ارزیابی رویکردهای جدید طراحی و مدیریت کارآمدتر ترافیک در حال اجرا است، با این حال همچنان از داده‌های قدیمی در آن بهره گرفته می‌شود. مدیران شهر ادعا کرده‌اند که به منظور ایجاد فرصت‌های بیشتر و بهتر برای حمل‌ونقل در شهر در نظر دارند داده‌های زمان واقعی را جایگزین داده‌های قدیمی کنند که این امر به سهم خود می‌تواند از طریق مدیریت بهتر جریان ترافیک، ایمنی سفر را برای تمام کاربران جاده‌ها بهبود بخشد.

علاوه بر این، سنسورهایی در سطح زمین نصب شده است که داده‌های زمان واقعی را در مورد محیط اطراف خود جمع‌آوری می‌کند که این داده‌ها با سایر نهادها و اداره‌های شهری برای بهبود مدیریت ترافیک در شهر به اشتراک گذاشته می‌شود.

مهم‌ترین تدابیر هوشمند استکهلم

کد خبر 683000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.