نکات طلایی برای پیاده‌روی اربعین

مراسم پیاده‌روی اربعین، فرصتی گران‌بها برای افرادی است که شوق زیارت در دل دارند، اما تحمل و آسان ساختن سختی‌های این مسیر نیازمند رعایت توصیه‌هایی است که برخی از آن آگاهی ندارند و از همین‌رو، اطلاع‌رسانی در خصوص این نکات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله در آستانه اربعین حسینی، شاهد سفر بسیاری از افراد به عتبات عالیات هستیم و توصیه‌های بهداشتی، غذایی و ایمنی بسیاری تحت عنوان توصیه‌های خودمراقبتی به زائران آموزش داده می‌شود یا به اطلاع آنها می‌رسد.

گرمای هوا، مسیر طولانی پیاده‌روی، مواد غذایی و بیماری، از جمله چالش‌هایی است که افراد در این مسیر با آنها مواجه می‌شوند، اما با رعایت توصیه‌هایی هر چند کوتاه، به‌خوبی از آنها گذر خواهند کرد و سفری بی‌خطر برای خود و همراهان خود، رقم خواهند زد.

حسن نوری‌ساری، معاونت آموزشی اورژانس کشور، اظهار کرد: زائرانی که می‌خواهند به زیارت اربعین بروند باید به نکات مهمی توجه داشته باشند؛ ابتدا افراد باید برای بیماری‌های خود آماده باشند و پیش از سفر، تمهیدات لازم را در نظر بگیرند. مسئله دوم حوادث ترافیکی است که در سفر باید به آن توجهات ویژه داشت و نکته سوم گرمازدگی است که خطر آن تماماً افراد را تهدید می‌کند و کودکان، افراد مسن و بانوان باردار باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند و از گرمازدگی پیشگیری کنند.

وی افزود: بیماری‌های گوارشی نیز بسیار مهم هستند و افراد با حفظ نظافت شخصی مانند شستن دست از آن پیشگیری کنند. پیش از هر سفری باید تمام بیماری‌های خود را در نظر بگیریم و داروهای آن را بیش از نیاز با خود ببریم. با وجود اینکه موکب‌ها در عراق وجود دارند، اما تمام داروهای مورد نیاز آنجا پیدا نمی‌شود.

معاون آموزشی اورژانس کشور تصریح کرد: افرادی که دیابت دارند پیش از سفر با پزشک خود هماهنگ کنند تا در طول سفر دچار مشکل نشوند. در خصوص خطرات جاده‌ای و حوادث ترافیکی نیز زائران باید مراقب خود باشند و هنگام خواب‌آلودگی رانندگی نکنند؛ همچنین توصیه می‌شود افراد هر دو ساعت توقف داشته باشند تا استراحت کنند.

وی ادامه داد: در صورت وقوع حادثه مصدوم نباید جابه‌جا شود تا ستون فقرات آن فرد دچار مشکل نشود. از خون‌ریزی‌های خارجی نیز باید با استفاده از دستمال جلوگیری شود؛ چراکه این مسئله یکی از دلایل اصلی فوت افراد در حادثه است. در خصوص پیشگیری از گرمازدگی، افراد باید در ساعات خنک حرکت و از مایعات استفاده کنند تا آب بدن آن‌ها حفظ شود.

نوری‌ساری گفت: افراد نباید در سفر اربعین مواد فاسدشدنی با خود به همراه داشته باشند و بهتر است در صورت به همراه داشتن کنسرو، آن‌ها را بجوشانند. توصیه می‌شود افراد به همراه خود لیوان شخصی و قاشق و چنگال ببرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر افراد دچار بیماری گوارشی یا گرمازدگی شدند باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند، در انتظار رسیدن به یک نقطه مشخص نمانند و درمان خود را به تعویق نیندازند. اورژانس کشور تمهیدات بسیاری را در نظر گرفته است تا بیماری خاصی از مرزها به کشور وارد نشود، در مرزها نیز مراکز مختلف مجهز به اورژانس قرار دارند تا به زائران کمک می‌کنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای زائران در مسیر پیاده‌روی اربعین

سیده‌معصومه تقی‌زاده، کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان، با تاکید بر لزوم تأمین آب مورد نیاز بدن در پیاده‌روی اربعین در شرایط گرما اظهار کرد: به‌منظور پیشگیری از کم‌آبی بدن در فصل گرما و در پیاده‌روی اربعین حسینی، زائران آب و مایعات به اندازه کافی بنوشند و از بطری‌های آب بهداشتی و شیر و دوغ بسته‌بندی شده استفاده و از مصرف دوغ شور، عرق‌های سنتی و شربت‌های خانگی شیرین پرهیز کنند.

وی افزود: زائران از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه و چای به‌ویژه نوشابه‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا در طول مسیر راهپیمایی پرهیز کنند؛ چراکه مصرف این نوشیدنی‌ها موجب کم‌آبی بدن می‌شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: توصیه می‌شود زائران در طول مسیر مراسم اربعین میوه‌های خشک را به عنوان میان وعده با خود به همراه داشته باشند و تا حد امکان از مصرف میوه با پوست خودداری کنند و سبزی‌هایی که قابل پوست گرفتن هستند مانند خیار و هویج پوست گرفته و مصرف شود.

وی اضافه کرد: زائران برای جلوگیری از یبوست، میوه‌هایی که خاصیت ملین دارند مانند آلو و انجیر همراه خود داشته باشند. برای پیشگیری از این عارضه می‌توان از نان‌هایی که حاوی سبوس بیشتری هستند به جای نان لواش استفاده کرد.

تقی‌زاده ادامه داد: در طول مراسم اربعین تا حد امکان از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی خودداری شود.

وی تصریح کرد: زائران برای تقویت سیستم ایمنی بدن، روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک و غلات کامل استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه افزود: از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد چربی و نمک که موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود، خودداری شود و به منظور جلوگیری از مسمومیت نیز از ماست کم‌چرب و پاستوریزه، لیموترش یا آب‌لیمو همراه با غذا استفاده شود.

وی گفت: برای جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی از دوغ‌های بسته‌بندی شده پاستوریزه استفاده شود و با توجه به اینکه نعنا و پونه خاصیت ضدعفونی کننده دستگاه گوارش دارند، توصیه می‌شود زائران با خود کمی نعنا و پونه همراه داشته باشند و با دوغ مخلوط و میل کنند.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: از خوردن سالاد و سبزی‌های خام و نپخته خودداری شود و اگر در کنار غذا، سبزی‌های پخته شده مانند سیب‌زمینی، کدو و هویج وجود دارد، برای پیشگیری از یبوست استفاده شود.

کد خبر 682890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.