روند افزایشی بارداری در رده سنی ۳۵ تا ۴۵ سال / وضعیت پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری

ناباروری یکی از معضلاتی است که بر کاهش میزان زاد و ولد، پیر شدن جمعیت و کارکرد خانواده‌ تاثیرگذار است و تمام ابعاد جامعه را درگیر می‌کند؛ از همین‌رو، تسهیل در روند درمان زوجین نابارور طی سال‌های متمادی مد نظر مسئولان ذی‌ربط قرار داشته و پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری از مهم‌ترین اقدامات انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از عوامل مؤثر در کاهش نرخ فرزندآوری، مشکلات باروری بسیاری از زوجین است و هزینه‌های بالای درمان ناباروری باعث شده است که زوجین پیگیر درمان خود نباشند و از فرزنددار شدن صرف نظر کنند. دولت برای از میان برداشتن بسیاری از مشکلات باروری و کمک به زوجینی که قصد فرزنددار شدن دارند، اما باید برای درمان ناباروری خود اقدام کنند، تسهیلاتی ارائه می‌کند.

به جز وام و تسهیلات درمان ناباروری، طرحی تصویب شده است که زوج‌های دارای مشکلات بارداری بتوانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. این بیمه به اسم بیمه سلامت ناباروری شناخته می‌شود و شامل تخفیف در ارائه خدمات درمانی است.

بیمه‌های مختلفی توسط دولت تصویب شده‌اند که خدمات متفاوتی را به افراد تحت پوشش خود ارائه می‌کنند. در واقع، با هدف کمک به افزایش نرخ جمعیت کشور، پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی ناباروری در تعهدات سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است و زوج‌های نابارور از حمایت‌های این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

این شرایط برای زوج‌های نابارور مهیا شده است که در طی یک‌سال از سه دوره خدمات درمان ناباروری در بخش دولتی و خصوصی بهره‌مند شوند و تمام بیمه‌شدگان این سازمان برای استفاده از خدمات ناباروری می‌توانند به بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی مراجعه کنند.

در واقع بیمه سلامت ناباروری برای حمایت و ارائه کمک مالی به زوج‌های نابارور کشور که تحت پوشش هیچ‌یک از بیمه‌های تأمین اجتماعی، خدمات درمانی یا بیمه نیروهای مسلح نیستند یا تحت پوشش هستند، اما می‌خواهند از خدمات ویژه مربوط به درمان ناباروری استفاده کنند، در نظر گرفته شده است.

۹۰ درصد خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است

صابر جباری، سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار کرد: در حوزه جوانی جمعیت، وزارت بهداشت پیشرو است و تاکنون ۱۹ جلسه با این موضوع داشتیم و بیش از ۹۰ درصد تکالیف قانونی خود را عملیاتی و اجرایی کردیم.

وی افزود: در این راستا، گزاره‌های باروری را اصلاح کردیم؛ به عنوان مثال پیش از این بارداری بالاتر از ۳۵ سال را خطرناک می‌دانستند، اما بارداری بالاتر از ۳۵ سال منعی ندارد و تنها برخی مادران نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: شیب نزولی TFR با این اقدامات کاهشی شد و الگوی باروری به سمت تغییر رفت و سال ۱۴۰۱ تولد فرزندان سوم ۲.۵ درصد افزایش یافت و با اصلاح گزاره‌ها بارداری در رده سنی ۳۵ تا ۴۵ سال افزایشی شد؛ البته سایر دستگاه‌های فرهنگ‌ساز نیز باید در کنار ما قرار گیرند و در عین حال امتیازات اقتصادی نیز در نظر گرفته و بهتر اجرایی شود.

وی ادامه داد: اکنون ۱۰۳ مرکز درمان ناباروری سطح سه داریم که نیمی از آنها دولتی است. ذیل قانون جوانی جمعیت مراکز سطح دو نیز باید راه‌اندازی شود که تاکنون حدود ۴۰ مرکز راه‌اندازی شده است. ۹۰ درصد خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و خدمات پیشگیری از ناباروری نیز به زودی در نظام شبکه ادغام می‌شود و نمی‌گذاریم زوجین تأخیر در باروری داشته باشند و جهت درمان به سنین بالاتر نرسند.

بیش از ۲ هزار زوج نابارور تهرانی تحت پوشش بیمه هستند

محمد غلام‌نژاد، سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران اظهار کرد: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در راستای قوانین بالادستی بوده و در همین راستا بیمه سلامت نیز وارد شده است و خدمات تخصصی و فوق تخصصی درمان ناباروری مانند IVF، IUI و میکرواینجکشن را تحت پوشش قرار داده است. اکنون بیش از ۲ هزار زوج نابارور در استان تهران تحت پوشش قرار گرفته‌اند. در مراکز ناباروری هزینه خدمات تا ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی بوده که این کمک خوبی به مقوله جوانی جمعیت است و امیدواریم در آینده نتایج بهتری از آن را شاهد باشیم.

غلام‌نژاد گفت: اکنون مسئله مهم، قرارداد با مراکز درمان ناباروری است؛ مراکز خصوصی (چه مراکز درمان ناباروری و چه سایر مراکز) علی‌رغم اینکه باید پیرو قانون با ما قرارداد ببندند، اما اقدامی در این خصوص نمی‌کنند. در قرارگاه جوانی جمعیت که متولی آن دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، بیمه مسائل و مشکلات مربوط به ناباروری را مطرح می‌کند و بر اساس تصمیمات گرفته شده جهت افزایش خدمات تحت پوشش ناباروری موضوع به شورای عالی بیمه سلامت منعکس می‌شود.

کد خبر 682835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.