از ایجاد فضای رقابت منفی بین موکب‌های ایرانی و عراقی پرهیز کنید

این روزها که زائران و موکب‌داران حسینی به‌دنبال بستن چمدان‌های خود هستند، ما نیز به نوبه خودمان توشه‌راهی برای آن‌ها خواهیم داشت تا استفاده هرچه بیشتر و بهتر را از این سفر روحانی داشته باشند؛ توشه‌راه ما توصیه‌هایی از جنس این سفر متفاوت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماه صفر از راه رسید و کم‌کم زمزمه چمدان بستن‌ها و حرکت در مسیر عشق در کوچه پس‌کوچه‌های شهر می‌پیچد؛ یکی دنبال بلیت اتوبوس است و دیگری می‌خواهد تا مرز شلمچه یا مهران را با ماشین شخصی برود، یکی از جاده اصلی نجف به کربلا و دیگری از طریق‌العلما می‌رود اما همه این راه‌ها با وجود تمام تفاوت‌ها به مغناطیس عالم و نقطه عاشقی زمین می‌رسد.

این روزها که زائران حسینی و موکب‌داران اربعین به‌دنبال بستن چمدان‌های خود هستند، ما نیز به نوبه خودمان توشه‌راهی برای آن‌ها خواهیم داشت تا استفاده هرچه بیشتر و بهتر را از این سفر روحانی داشته باشند؛ توشه راه ما توصیه‌هایی از جنس این سفر متفاوت است:

در خدمت تمام زوار باشید

- به جهت رعایت اصل میزبانی دولت و مردم عراق در ایام اربعین، همچنین ایجاد وحدت در بین خادمین و زوار، تاکید می‌شود موکب‌داران از اختصاصی کردن ارائه خدمات به زائران ایرانی یا شهری خاص جداً خودداری کنند؛ موکب‌داران باید در خدمت همه زوار حسینی (ع) باشند؛ در این راستا موکب‌داران باید تا زمان تکمیل ظرفیت موکب، پذیرای همه زائران چه ایرانی و چه غیرایرانی باشند و خدای ناکرده به بهانه اینکه موکب مختص زائران فلان شهرستان یا گروه است، مانع ورود سایر زائران حتی زائران خارجی نشوند.

- با عنایت رویکرد ارائه خدمات تلفیقی با مواکب عراقی در داخل شهرهای زیارتی و نظر به ضرورت پیش‌بینی و تأمین مکفی اسکان و پذیرایی از زائران به‌خصوص در دهه اول ماه صفر که مواکب عراقی حضور کمتری در این برهه زمانی خواهند داشت؛ لازم است تمرکز مواکب برای ارائه خدمت در پایانه‌های مرزی و کشور عراق برای دهه اول صفر باشد.

از ایجاد فضای رقابت منفی بین موکب‌های ایرانی و عراقی پرهیز کنید

- با توجه به گرمای هوا و جلوگیری از مسمومیت‌ها و شیوع بیماری‌ها پایبندی به رعایت دستورالعمل‌ها و ملاحظات ابلاغی از سوی کمیته بهداشت و درمان اربعین توسط موکب‌داران مورد تاکید است.

با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات پیش بروید

- مجموعه اقدامات موکب‌ها در کشور عراق برای خدمات‌رسانی به زائران حسینی باید با هماهنگی و محوریت ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام شود.

- احترام به قوانین میزبان اصلی زائران اربعین حسینی یعنی مردم و دولت عراق ضروری است بنابراین موکب‌داران و زائران ایرانی باید به قوانین، آداب و رسوم و فرهنگ کشور میزبان راهپیمایی عظیم اربعین حسینی پایبند باشند.

- از ایجاد فضای رقابت منفی بین موکب‌های ایرانی و عراقی پرهیز شود (مردم و عشایر عراقی، گاه با برپا کردن یک چادر یا خیمه ساده و تقدیم چای و خرما، خالصانه و با تمام وجود به میزبانی از زائران اربعین حسینی می‌پردازند، بنابراین هر اقدامی از سوی موکب‌های ایرانی که القاکننده فضای رقابتی یا تفاخر به امکانات باشد، امری نکوهیده و ناپسند است.)

از ایجاد فضای رقابت منفی بین موکب‌های ایرانی و عراقی پرهیز کنید

- حضور موکب‌های بزرگ وابسته به نهادهای بزرگ دولتی نباید به گونه‌ای باشد که این حرکت بزرگ مردمی را تحت‌الشعاع قرار داده و عرصه را برای خدمت موکب‌های مردمی کوچک تنگ کند.

- قرار گرفتن در حلقه خادمان سیدالشهدا (ع) می‌طلبد تا موکب‌داران و خادمان مواکب ایرانی با تمام توان و روی گشاده به استقبال زائران حسینی بروند و خدای ناکرده با تندرویی ناشی از خستگی، زائران را رنجیده خاطر نکنند.

- تشکیل موکب‌های مشترک با خود عراقی‌ها، علاوه بر پیامدهای مثبت فرهنگی، به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، تأمین زمین و زیرساخت‌ها نیز کمک خواهد کرد.

کد خبر 682825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.