محکومیت ۳۳۰ میلیون دلاری آمریکا به دلیل اجرای کودتای نقاب علیه ملت ایران

در پی شکایت حقوقی بازماندگان و آسیب‌دیدگان از کودتای نقاب (نوژه) علیه دولت آمریکا و هفت خوانده دیگر، شعبه ۵۵ بین الملل دادگستری تهران رأی به محکومیت دولت آمریکا به مبلغ ۳۳۰ میلیون دلار داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، دادگاه علنی رسیدگی به دعوای حقوقی خانواده‌های شهدای کودتای نقاب (نوژه) روز دوشنبه، دوم مردادماه با حضور بازماندگان و آسیب‌دیدگان این واقعه در شعبه ۵۵ مجتمع قضائی شهید بهشتی تهران و به ریاست قاضی حسین‌زاده برگزار شد.

این دادگاه با شکایت خانواده‌های شهدای کودتای نقاب (نوژه) تشکیل شده بود.

دادخواست خانواده شهدای کودتای نقاب با توجه به احراز صلاحیت دادگاه عمومی و حقوقی استان تهران به استناد قوانین داخلی و بین‌المللی در مردادماه ۱۴۰۱، به دادگاه بین‌الملل تهران تقدیم و صدور حکم علیه دولت آمریکا به اتهام طراحی و اجرای این کودتا مورد مطالبه قرار گرفت.

بعد از رسیدگی همه‌جانبه به این پرونده و بررسی مستندات موجود، حکم این دعوای حقوقی از سوی دادگاه صادر شد.

دادگاه پس از استماع دفاعیات وکیل پرونده و بازماندگان اقدام تروریستی آمریکا در کودتای نقاب (نوژه)، ضمن وارد دانستن دعوای مطروحه و صلاحیت شعبه ۵۵ روابط بین‌الملل تهران به رسیدگی به این پرونده، رأی به محکومیت دولت آمریکا به پرداخت ۳۰ میلیون دلار بابت خسارات مادی و معنوی برای خواهان‌ها (شاکیان) و ۳۰۰ میلیون دلار بابت خسارات تنبیهی صادر کرده است.

به این ترتیب دولت آمریکا باید در مجموع، ۳۳۰ میلیون دلار جریمه مالی و غرامت به خانواده شهدای کودتای نقاب (نوژه) پرداخت کند.

کد خبر 682813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.