طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تائید شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل با رفت و آمدهایی که بین شورای نگهبان و مجلس داشت و اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت، خلاف قانون اساسی و موازین شرع شناخته نشد و به تائید شورای نگهبان رسید.

به گزارش ایمنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز شنبه ۴ شهریور برگزار شد، گفت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تائید شد.

وی افزود: این طرح در مرحله قبل با ایرادات و ابهاماتی مواجه شده بود که با رفت و آمدهایی که بین شورای نگهبان و مجلس داشت و اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت، خلاف قانون اساسی و موازین شرع شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید.

لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی ایران و دولت قرقیزستان واجد اشکال استفاده از واژگان غیرفارسی

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به ایراد اصل ۱۵ قانون اساسی به لایحه موافقتنامه امنیتی و انتظامی ایران و قرقیزستان، تصریح کرد: لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قرقیزستان تنها واجد اشکال استفاده از واژگان غیرفارسی طبق اصل ۱۵ قانون اساسی است.

وی افزود: ۹ طرح و لایحه و ۴ اساسنامه در این مدت در شورای نگهبان بررسی شده است.

طحان نظیف در ادامه با اشاره به اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری ارسالی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و تایید شد.

طرح حمایت از گزاشگران فساد تنها یک ابهام جزئی دارد

طحان نظیف گفت: طرح حمایت از گزارشگران فساد که در مرحله قبل با ابهامات و ایراداتی مواجه شده بود که تنها یک مورد جزئی باقی مانده است.

شورای نگهبان به سامانه ملی دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات پیش رو براساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد؛ هرچند در قانون جدید تغییرات چندانی در این مورد نسبت به قانون قدیم ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی در مشارکت مردم در انتخابات نقش دارند و ما همواره تلاش کرده‌ایم رویکردمان بر افزایش مشارکت باشد اما از قانون عدول نخواهیم کرد و قانون مبنای عمل ما خواهد بود.

دخالت نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد

طحان نظیف گفت: اگر دخالت نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی محرز باشد در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهیم داد. شورای نگهبان در این موضوع بر اساس قانون عمل خواهد کرد چراکه برخی از اقدامات مداخله نیست و مشاوره است. صلاحیت‌های نمایندگی در قانون آمده و نباید از برخی صلاحیت‌ها کاست و از برخی صلاحیت‌ها فراتر رفت.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: لایحه عفاف و حجاب هنوز به شورای نگهبان ارسال نشده و گویا هنوز در کمیسیون تخصصی مجلس نیز نهایی نشده و هنوز برای زمان بندی اجرای آزمایشی در صحن علنی مجلس تصمیم گیری نشده است.

وی ادامه داد: طراحی سامانه در مورد اجرای قانون شفافیت منابع مالی نامزدها برعهده وزارت کشور است. در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم تاکید کردیم که این قانون باید در انتخابات پیش رو اجرا شود. به نظر می‌رسد که تعداد نامزدهای انتخاباتی نیز نقشی در اجرای این قانون ندارد. این قانون، قانون جاری کشور است و باید در انتخابات پیش رو باید مبنای عمل قرار گیرد.

درب‌های شورای نگهبان برای گفت‌گو با احزاب و شخصیت‌های سیاسی باز است

طحان نظیف یادآور شد: شورای نگهبان در فرآیند پاسخ به استعلامات افرادی که در مرحله پیش ثبت نام اقدام به نام نویسی کردند نقشی ندارد. افرادی که پاسخ استعلام هایشان مثبت شود از تاریخ ۲۷ مهر تا ۳ آبان می‌توانند در مرحله اصلی به ثبت نام نهایی بپردازند.

وی گفت: درب‌های شورای نگهبان برای گفت‌گو با احزاب و شخصیت‌های سیاسی باز است. آنها اگر نکته و مطلبی داشته باشند آمادگی شنیدن آن مطالب را داریم. این موضوع در دوره‌های گذشته وجود داشته و در این دوره نیز استقبال می‌کنیم.

مقطع کنونی، زمان بررسی صلاحیت‌ها نیست

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس گفت: در بررسی صلاحیت‌ها ابتدا هیات‌های اجرایی، سپس هیات‌های نظارت و در نهایت شورای نگهبان اعلام نظر خواهند کرد.

وی افزود: در مقطع کنونی، زمان بررسی صلاحیت‌ها نیست. اکنون دستگاه‌ها باید مدارک بارگذاری شده را بررسی و به استعلامات افراد پاسخ دهند.

طحان نظیف افزود: ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده‌اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته‌اند رد صلاحیت شوند. همچنین ممکن است کسانی که در گذشته تایید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تایید صلاحیت شوند؛ همچون اینکه فردی در گذشته حکم قضایی داشته و اکنون حکم برائت دریافت کرده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از افراد معتقدند علت تغییر عنوان رد صلاحیت در قانون انتخابات مجلس به عدم احراز صلاحیت آن است که برخی از افراد به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری از عنوان رد صلاحیت ناراحت شدند، گفت: شرایط داوطلبان در هر انتخاباتی متفاوت است و شرایط انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی با یکدیگر فرق دارد.

وی درباره سوال دیگری گفت: ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده‌اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته‌اند، رد صلاحیت شوند. همچنین ممکن است کسانی که در گذشته تایید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تایید صلاحیت شوند؛ مانند اینکه فردی در گذشته حکم قضایی داشته و اکنون حکم برائت دریافت کرده باشد.

قرآن سوزی در جهت اسلام ستیزی و برخلاف حقوق بین‌الملل است

وی درباره قرآن سوزی در برخی از کشورهای غربی، گفت: اقدام شرم آوری که در برخی از کشورهای غربی صورت گرفت، در جهت اسلام ستیزی است و برخلاف حقوق بین‌الملل است و بر اساس حقوق و قوانین بین‌المللی باید به همه ادیان احترام گذاشته شود، قرآن در شریعت و فقه جایگاه غیرقابل خدشه‌ای دارد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول، گفت: مهلت اظهار نظر شورای نگهبان نسبت به این موضوع به اتمام رسیده و به هشت ماه قبل بازمی‌گردد و این موضوع الان در دستورکار کمیسیون قضایی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سپس در مجمع رسیدگی می‌شود و مجمع باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری نهایی کند.

کد خبر 682794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.