اعتراف فاکس‌نیوز به بی‌اثری تحریم‌های آمریکا / رویترز: نفوذ بریکس افزایش یافته است

رسانه‌های غربی و صهیونیستی با اشاره به نقش ایران، عربستان و امارات در تامین انرژی جهان، درباره پیوستن این کشورها به سازمان بریکس ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با حضور سران این کشورها از تاریخ بیست‌ودوم تا بیست‌وچهارم اوت (سی‌ویکم مرداد تا دوم شهریورماه) در ژوهانسبورگ برگزار شد.

در این نشست رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از تصمیم رهبران کشورهای عضو بریکس برای درخواست از ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای عضویت در این گروه از تاریخ یکم ژانویه ۲۰۲۴ (یازدهم دی‌ماه) خبر داد.

شاید مهم‌ترین خبر بین‌المللی رسانه‌های جهان در چند روز گذشته گسترش بریکس با قبول عضویت این ۶ کشور بود و اغلب این رسانه‌های غربی در گزارش‌ها و یادداشت‌هایی به بررسی این موضوع پرداختند.

از نگرانی تا اعتراف به ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا

شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌ان» در گزارشی درباره پیوستن ایران و برخی کشورهای دیگر به گروه بریکس اعلام کرد: بریکس در حالی اعضای جدیدی را پذیرفت که تنش‌های روسیه و چین با غرب در حال افزایش است.

این رسانه غربی افزود: پذیرش اعضای جدیدی مثل ایران که مخالف (هژمونی) غرب هستند می‌تواند گروه بریکس را به سمت تبدیل شدن به یک بلوک ضدغربی ببرد.

از نگرانی تا اعتراف به ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا

وبگاه خبرگزاری رویترز در گزارشی به تلاش بریکس برای ساماندهی به نظم معیوب جهانی با افزودن اعضای جدید (ایران، عربستان، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی، آرژانتین) اشاره کرده است. در این گزارش آمده که این اولین بار است که بریکس پس از ۱۳ سال اعضای جدید پذیرفته و فرصت را برای کشورهای دیگر در آینده برای پیوستن به این بلوک باز گذاشته است که امید دارند در صحنه روابط بین‌الملل تعادل ایجاد کنند.

به گفته رویترز، افزودن اعضای جدید به بریکس توان اقتصادی بیشتری می‌دهد با توجه به اینکه در حال حاضر چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در آن حضور دارد و ممکن است به شهرت آن برای قهرمان کشورهای جنوب جهانی بودن صحت ببخشد.

به گفته این رسانه، نشانی دیگر از افزایش نفوذ بریکس حضور دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، بود که خواسته اعضای بریکس برای اصلاحات واجب در شورای امنیت سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را تکرار کرد.

وی گفت: «ساختارهای حاکمیت جهانی امروز منعکس‌کننده دنیای دیروز هستند، برای اینکه نهادهای چندجانبه واقعاً جهانی بمانند، باید اصلاحاتی را انجام دهند تا قدرت و واقعیت‌های اقتصادی امروز را منعکس کنند.»

رویترز همچنین به سخنان رئیس‌جمهور برزیل در خصوص اهمیت پیوستن ایران اشاره کرده است: «ما نمی‌توانیم اهمیت ژئوپلیتیکی ایران و سایر کشورهایی که به بریکس ملحق خواهند شد را انکار کنیم… آنچه مهم است، شخصیت‌های حاکم در کشورها نیست، بلکه اهمیت ذاتی آن کشور است.»

از نگرانی تا اعتراف به ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا

وبگاه خبرگزاری فاکس نیوز در واکنش به پیوستن شش عضو جدید به گروه بریکس نوشته است که واشنگتن باید رویکرد جدی و خلاقانه‌تر در خصوص ایران پیش ببرد زیرا این کشور نه تنها روابطش با روسیه و چین را افزایش داده بلکه در حال افزایش نفوذ خود بین دیگر کشورهای جنوب جهانی است که نشانی از پیروزی سیاسی ایران است. گسترش تعداد کشورهای عضو گروه بریکس از عدم توافق و به بن‌بست رسیدن تصمیم‌ها جلوگیری می‌کند.

این خبرگزاری همچنین مدعی شده است که افزودن ایران فایده مضاعفی برای کمک به چین و روسیه دارد که خواستار بهبود موضع خود را در برابر سیاست خارجی ایالات متحده هستند. پیوستن ایران به بلوک بریکس دسترسی آسان‌تر به ارزهای مختلف یا ارز مشترک احتمالی این گروه را فراهم می‌کند و در نتیجه ایران را از شر بار سنگین تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا خلاص می‌کند.

فاکس‌نیوز همچنین واکنشی از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده و به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نوشته است: «ایالات متحده بر این باور خود تاکید می‌کند که کشورها خودشان می‌توانند شرکا و گروه‌هایی را که با آنها ارتباط برقرار می‌کنند انتخاب کنند. ما به همکاری با شرکا و متحدان خود در مجامع دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه برای تقویت رفاه مشترک و حفظ صلح و امنیت جهانی ادامه خواهیم داد.»

از نگرانی تا اعتراف به ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز با تیتر «چین از طریق بریکس دنبال تقویت همکاری‌ها با ایران است»، درباره عضویت جمهوری اسلامی در سازمان بریکس ابراز نگرانی کرد.

این رسانه صهیونیستی با اشاره به اظهارات «شیء جین پینگ» رئیس‌جمهور چین درباره اهمیت همکاری با ایران در چارچوب بریکس، دیدار وی با آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور را به‌طور گسترده بازتاب داد.

از نگرانی تا اعتراف به ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا

وبگاه خبری المانیتور در واکنش به نشست اخیر بریکس در ژوهانسبورگ مدعی شد که گسترش تعداد اعضا می‌تواند پیوستن سایر کشورها را به این گروه آسان‌تر کند و تاکنون بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده‌اند. کشورهای زیادی می‌خواهند به بریکس بپیوندند، زیرا معتقدند عضویت در این اتحاد مزایایی مانند تأمین مالی توسعه و افزایش سرمایه‌گذاری همچنین تضمین‌های امنیتی بالقوه را به همراه خواهد داشت.

المانیتور در پایان نوشته است که با عمیق‌تر شدن شکاف‌ها بین چین، روسیه و ایالات متحده، این بلوک به‌طور فزاینده‌ای به دنبال آن است که به عنوان وزنه تعادلی در برابر غرب عمل کند.

از نگرانی تا اعتراف به ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا

کد خبر 682734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.