تغییر ساعت کاری ادارات چه تاثیری بر ترافیک اصفهان گذاشت؟

امسال هم‌زمان با آغاز فصل گرما، هیئت دولت برای کنترل مصرف بهینه انرژی، تصمیم بر تغییر ساعت کار ادارات گرفت، این مصوبه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و شهروندان بر کاهش حجم ترافیک کلان‌شهرها موثر بوده است، از این‌رو برای بررسی بهتر موضوع، در قالب یک گزارش به آن پرداختیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیمه خردادماه ۱۴۰۲ بود که دولت مصوبه‌ای به ادارات و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد تا کارمندان بخش‌های مختلف از ساعت شش صبح فعالیت خود را آغاز کنند؛ این مصوبه در حالی اجرا شد که نارضایتی کارمندان را به‌دنبال داشت، چراکه جلسات نمایندگان مجلس طبق ساعت قبل برگزار می‌شد.

گرمای هوای تابستانی و تغییر نیافتن ساعت رسمی کشور موجب شد تا این مصوبه اجرا و کارمندان از ساعت ۶:۰۰ تا ۱۳:۰۰ در محل کار خود حاضر شوند. کاهش زمان حضور کارمندان در میانه روز و زمان اوج گرما در ادارات علاوه بر کاهش مصرف برق در ترافیک شهر نیز تأثیرگذار بوده است؛ چراکه برای سهولت در رفت‌وآمد کارمندان سازمان اتوبوسرانی و قطار شهری ساعات آغاز به کار اتوبوس و مترو را یک ساعت زودتر اعلام کردند تا علاوه بر ترغیب مردم بر استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، شاهد ترافیک سنگین صبحگاهی در کلان‌شهرها نباشیم.

هم‌اکنون که در روزهای پایانی اجرای این مصوبه قرار داریم، برخی کارشناسان معتقدند این تغییر ساعت فعالیت ادارات، پیک ترافیک صبحگاهی را حذف کرده است.

تغییر ساعت کاری ادارات چه تاثیری بر ترافیک اصفهان گذاشت؟

۵۰ دستگاه اتوبوس دو کابینه تا پایان امسال تحویل اصفهان می‌شود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پس از تغییر ساعت کاری ادارات، شهروندانی که در سطح شهر تردد دارند، گواهی می‌دهند که ترافیک صبحگاه سبک‌تر شده است؛ در طول سه ساعتی که آغاز کار هر بخش تقسیم شده، ترافیک صبحگاه کاهش پیدا کرده است، اما ترافیک بعدازظهر تغییری نکرده است و بعضی معتقدند اوضاع حتی بدتر شده است.

وی با بیان اینکه سمت غرب اصفهان مسیر تردد کافی وجود ندارد، می‌افزاید: کلید رفع مشکل ترافیک منطقه غرب اصفهان اجرای حلقه حفاظتی در این ضلع شهر است که در شهرستان خمینی‌شهر واقع شده است، جلسات زیادی تاکنون گذاشته شده، اما مشکل حل نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه روند قابل توجهی از حجم اجرای پروژه رینگ چهارم در شهرستان خمینی‌شهر قرار دارد، اما این شهرستان به تنهایی به‌لحاظ اعتباری توان اجرای آن را ندارد، ادامه می‌دهد: در غرب اصفهان با مشکل کمبود شریان‌های موازی که ترافیک بین آن‌ها توزیع شود، مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در محدوده شرق اصفهان شرایط ترافیک بهتر است، می‌گوید: در این سمت شهر حلقه حفاظتی در کنار مترو به بهبود شرایط ترافیکی کمک می‌کند، البته حدود هفت کیلومتر از مسیر رینگ چهارم در شهرستان خمینی‌شهر قرار دارد، از این‌رو استانداری باید به این شهرستان کمک کند تا ضلع غربی اجرا شود، چراکه اجرای این پروژه کمک قابل توجهی به کاهش ترافیک بزرگراه شهید خرازی خواهد کرد.

شورای اسلامی شهر اصفهان مجوز خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس دست دوم خارجی با کارکرد کمتر از پنج سال را صادر کرده است و برای اجرایی شدن نیاز به مجوز دولت داریم.

 نورصالحی با اشاره به اینکه رینگ چهارم اصفهان حدود ۷۸ کیلومتر است که ۴۶ کیلومتر آن در شهر اصفهان در حال اجرا است، خاطرنشان می‌کند: باقی‌مانده پروژه در شهرهای اطراف مانند خمینی‌شهر، دولت‌آباد و شهر ابریشم اجرا می‌شود که قسمت ویژه آن در محدوده شهرستان خمینی‌شهر در غرب اصفهان است، اما در حال حاضر به دلیل کافی نبودن توان مالی خمینی‌شهر این پروژه پیگیری نمی‌شود و مسئولان این شهرستان انتظار کمک از استانداری را دارند.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل عمومی علاوه بر اینکه شهروندان باید از این وسایل استفاده کنند، زیرساخت‌های لازم نیز باید فراهم باشد، تصریح می‌کند: در حوزه تأمین اتوبوس تمام کشور با مشکل مواجه است، ۱۸۵ دستگاه اتوبوس از طریق وزارت کشور خریداری و سال ۱۴۰۰ سهم شهرداری پرداخت شد که تنها ۳۲ دستگاه تحویل داده شده است و تحویل سایر اتوبوس‌ها پیگیری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: ۵۰ دستگاه اتوبوس دو کابینه برای مسیرهای بی‌آرتی توسط شهرداری خریداری شده است که تا پایان سال تحویل داده می‌شود، همچنین شورای اسلامی شهر مجوز خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس دست دوم خارجی با کارکرد کمتر از پنج سال را صادر کرده است و برای اجرایی شدن نیاز به مجوز دولت داریم.

وی با بیان اینکه تمام کشور با این موضوع مشکل دارد، زیرا سوبسید اتوبوس کاهش و قیمت آن افزایش پیدا کرده است، می‌افزاید: اتوبوس کافی باید در شهر تأمین و در سرفاصله مناسب به هر ایستگاه برسد تا مردم قانع شوند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

تغییر ساعت کاری ادارات چه تاثیری بر ترافیک اصفهان گذاشت؟

حذف پیک ترافیک صبح پس از تغییر ساعت آغاز فعالیت ادارات

هادی کریمی، مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در بازه زمانی ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مردادماه سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۱ حجم ترافیک معابر این کلان‌شهر به‌طور متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی می‌افزاید اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ پیش از تغییر ساعت آغاز کار ادارات، سفرهای تحصیلی برقرار بود، ساعت‌های پیک ترافیک صبح از حدود ساعت ۸:۰۰، پیک ظهر حدود ساعت ۱۳:۰۰ و پیک شب حدود ۲۰:۰۰ بود.

پیک ترافیک عصر تیرماه و مردادماه ۱۴۰۲ نسبت به اردیبهشت‌ماه حدود ۲۰ درصد و پیک ترافیک ظهر ۳۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پس از پانزدهم خردادماه با تغییر ساعت آغاز به کار ادارات، سفرهای تحصیلی نیز حذف شد، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه کارمندان باید زودتر در محل کار خود حضور پیدا کنند، پیک صبح حذف شده است و ازدحام و شلوغی در این ساعت وجود ندارد.

وی تصریح می‌کند: عمده دلیل کاهش ترافیک در پیک صبح حذف سفرهای تحصیلی در این ساعات بوده که در طول روز پخش شده است، اما هم‌زمانی تغییر ساعت آغاز به کار ادارات نیز مؤثر بوده است.

کریمی با اشاره به اینکه پیک ترافیک ظهر از ساعت ۱۳:۰۰ به ۱۲:۰۰ انتقال پیدا کرده و پیک ترافیک شب از ساعت ۲۰:۰۰ حدود نیم‌ساعت عقب کشیده شده است، ادامه می‌دهد: به‌طور کلی پیک ترافیک عصر تیرماه و مردادماه ۱۴۰۲ نسبت به اردیبهشت‌ماه حدود ۲۰ درصد و پیک ترافیک ظهر ۳۰ درصد افزایش داشته است، پیک ترافیک صبح نیز از پانزدهم خردادماه به بعد حذف شده است.

به گزارش ایمنا، به‌زودی در آستانه فصل پاییز و آغاز مدارس حجم ترافیک صبحگاهی افزایش قابل توجهی خواهد داشت، بنابراین اگر زمان آغاز به کار ادارات و مدارس متفاوت باشد، تا حدودی ترافیک صبحگاهی کنترل می‌شود.

کد خبر 682721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.