نخستین مکان‌های گردشگری ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو

نخستین مکان‌های گردشگری ثبت شده در فهرست سازمان یونسکو شامل شهر کیتوی اکوادور، جزایر گالاپاگوس، معادن نمک ویلیچکا و بوچینای لهستان و پارک ملی یلواستون آمریکا می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان یونسکو، بعضی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی جهان را در فهرست خود جای داده است. تا سال ۲۰۲۳، حدود ۱۱۵۷ مکان در این سایت ثبت شده است که ۹۰۰ عدد از آن‌ها جاذبه‌های فرهنگی و ۲۱۸ عدد، مکان‌های طبیعی هستند. در این فهرست، ایتالیا با ۵۸ مکان، کشوری با بیشترین آثار ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود و ایالات متحده آمریکا ۲۴ مکان را به خود اختصاص می‌دهد. در ادامه به معرفی نخستین مکان‌های ثبت شد در فهرست سازمان یونسکو می‌پردازیم:

شهر کیتو، اکوادور

کیتو (Quito)، پایتخت اکوادور و شهری مهم در آمریکای جنوبی است. این شهر یکی دیگر از نخستین مکان‌هایی است که در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. به دلیل اینکه تاکنون بهترین محافظت از شهر کیتو صورت گرفته است، این مکان باستانی با وجود قدمت زیاد، تغییر چندانی نکرده و گذشته آن برای بازدیدکنندگان به‌خوبی قابل لمس است. کیتو یکی از زیباترین شهرهای اکوادور است که امکان بازدید از معماری مدرن و تاریخی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

نخستین مکان‌های گردشگری ثبت‌شده در  میراث جهانی یونسکو

جزایر گالاپاگوس، اکوادور

جزایر گالاپاگوس یکی از قابل‌توجه‌ترین مقاصد گردشگری جهان است که تنوع عجیب و غریب موجودات در آن به چشم می‌خورد. شهرت این جزایر که در نزدیکی خط استوا قرار دارند، بیشتر به دلیل گونه‌های گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد آن است. یکی از موضوعات قابل‌توجه در مورد جزایر گالاپاگوس این است که داروین با مطالعه حیات وحش این منطقه توانست نظریه تکامل خود را به صورت فرمول دربیاورد. این مکان خانه پنگوئن‌های شمال خط استوا و زیستگاه حیوانات و گیاهان کمیاب است.

نخستین مکان‌های گردشگری ثبت‌شده در  میراث جهانی یونسکو

معادن نمک ویلیچکا و بوچینا، لهستان

دو مکان پربازدید لهستان به نام‌های معادن نمک ویلیچکا و بوچینا Wieliczka و Bochnia در فهرست نخستین آثار ثبت شده سازمان یونسکو قرار دارد. معدن نمک ویلیچکا، پر از مجسمه‌های نمکی است و در نزدیکی شهر کراکوف قرار دارد. اقدامات خلاقانه که در این معدن انجام شده است، آن را به یک جاذبه گردشگری زیبا تبدیل کرده است. این معادن، سفر به دنیایی متفاوت را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند و نمایشگاه‌هایی در آن وجود دارد که اطلاعات زیادی را درباره تاریخچه معدن نمک در اختیار افراد قرار می‌دهد.

نخستین مکان‌های گردشگری ثبت‌شده در  میراث جهانی یونسکو

پارک ملی یلواستون، ایالات متحده آمریکا

پارک ملی یلواستون، خانه بیش از نیمی از آبفشان‌های جهان است و یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌های حیات وحش آمریکای شمالی به‌شمار می‌رود. بازدیدکنندگان می‌توانند در این پارک، حیوانات مختلفی نظیر گوزن، گاومیش کوهان‌دار آمریکایی، گرگ، خرس قهوه‌ای، خرس سیاه، گوسفند شاخ بزرگ و شیرهای کوهی را از نزدیک ببینند. شهرت این پارک به دلیل انرژی زمین‌گرمایی، حیات وحش بی‌نظیر و آبفشان‌های زیبا است و یکی از نخستین مکان‌هایی است که سازمان یونسکو آن را در فهرست آثار خود ثبت کرده است.

نخستین مکان‌های گردشگری ثبت‌شده در  میراث جهانی یونسکو

L'Anse Aux Meadows، کانادا

L'Anse aux Meadows ، یکی از سکونتگاه‌های ویرانه و نخستین محل زندگی وایکینگ‌ها در نیوفاندلند کانادا است. زمانی که وایکینگ‌ها برای اولین بار شروع به اسکان در این منطقه کردند، به‌طور دقیق مشخص نیست، اما این تاریخ به‌طور تقریبی به هزار سال پیش بازمی‌گردد. هنوز معلوم نیست که چرا وایکینگ‌ها در این مکان مستقر شدند و چه اتفاقی برای آنها افتاد، اما امروزه، بازدیدکنندگان می‌توانند خرابه‌ها و بخش‌های بازسازی شده سکونتگاه قدیمی وایکینگ‌ها را ببینند و اطلاعاتی در مورد زندگی آنها کسب کنند.

نخستین مکان‌های گردشگری ثبت‌شده در  میراث جهانی یونسکو

کد خبر 682677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.