هشدار آتش‌نشانی رودسر نسبت به آتش زدن کاه و کلش در مزارع

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رودسر با بیان اینکه سوزاندن کاه و کلش در مزارع ممنوع است، گفت: کشاورزان به منظور جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی و وقوع حوادث ناگوار، از آتش زدن کاه و کلش در مزارع خودداری کنند.

سعید صابر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر ساله با شروع فصل برداشت برنج در مزارع و شالیزارهای سطح شهرستان رودسر، برخی از کشاورزان بر اساس یک باور اشتباه، پس از گردآوری و انتقال محصول خود، اقدام به سوزاندن کاه و کلش باقیمانده در داخل مزرعه می‌کنند که بخش زیادی از توان نیروهای عملیاتی و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری صرف اطفای حریق این مناطق می‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه حوزه مأموریت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رودسر، خدمات‌رسانی در محدوده شهری است، اما بخش زیادی از مأموریت‌ها و عملیات‌های اطفای حریق این سازمان در روستاهای بخش مرکزی انجام می‌شود و این مسئله گاهی خدمات‌رسانی را به شهروندان با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رودسر با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش یکی از مشکلات و معضلات جدی بخش مرکزی این شهرستان است، خاطرنشان کرد: برخی کشاورزان به دلیل ناآگاهی هنوز مبادرت به سوزندان کاه و کلش برای از بین بردن آفات می‌کنند درحالی‌که نه تنها حاصلخیزی خاک شالیزار را کاهش می‌دهند، بلکه دود ناشی از سوزندان کاه و کلش موجب آلودگی محیط‌زیست، تشدید بیماری‌های قلبی، تنفسی و ریوی می‌شود.

وی نبود دامداران و رونق نداشتن صنعت دامپروری در روستاهای بخش مرکزی رودسر جهت جمع‌آوری کاه و کلش را علت بسیاری از آتش‌سوزی در این مناطق دانست و تصریح کرد: آتش زدن «کاه و کلش» به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا جرم محسوب شده و مجازات مرتکب از شش ماه تا دو سال حبس است.

صابر گفت: طی هماهنگی‌های انجام شده با سازمان‌های متولی ازجمله حفاظت محیط زیست افرادی که در مزارع اقدام به سوزاندن کاه و کلش کنند، به مراجع قضائی معرفی خواهند شد، بنابراین کشاورزان به منظور جلوگیری گسترش آتش‌سوزی و وقوع حوادث ناگوار از آتش زدن کاه و کلش در مزارع خودداری کنند.

به گزارش ایمنا، رودسر در ۷۰ کیلومتری شهر رشت مرکز استان گیلان واقع شده است و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری این شهر با ۳۲ نیروی انسانی، چهار خودروی سنگین اطفای حریق و سه خودروی سبک در دو ایستگاه فعالیت می‌کند.

کد خبر 682542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.