کرمان شهر پایلوت در بازنگری طرح جامع شهری با رویکرد نوین می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمان گفت: طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، کرمان به عنوان یکی از شهرهای پایلوتِ تهیۀ طرح جامع با رویکرد نوین تعیین شده است.

ریحانه‌سادات تهامی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در تشریح طرح‌های توسعه و عمران شهری، با اشاره به اینکه طرح‌های جامع و تفصیلی باید به صورت یکپارچه تهیه شوند، اظهار کرد: در سال‌های گذشته طرح‌های توسعه و عمران شهری بر اساس الگویی که جهان غرب به ما ارائه کرده بود تهیه شده و در نتیجه پاسخگوی نیازها و مشکلات شهری ما نبوده و با فرهنگ ما هیچ‌گونه سنخیت و هم‌خوانی نداشتند.

وی ادامه داد: از آن جایی که طرح‌های پیشین با صرف هزینه‌های گزاف هیچ کمکی به شهر نمی‌کردند و عملاً اجرایی نمی‌شدند، در نتیجه ناکارآمدی طرح‌های جامع و تفصیلی محرز شد و لذا شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به این نتیجه رسید که طرح‌های مذکور پاسخگوی مسائل و مشکلات شهری نیستند و ادامه این روند و فرآیند امکان‌پذیر نیست و طرح جامع شهری با رویکرد نوین پیشنهاد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمان با بیان اینکه طی سال‌های متمادی طرح‌های جامع در مقیاس کلان بسته می‌شد و مطابق با سیاست‌های اختصاصی هر شهر نبود، تصریح کرد: امید است در طرح‌های توسعه و عمران آتی که با رویکرد نوین در حال برنامه‌ریزی هستند این موضوع مورد توجه قرار گرفته و کارآمدی بیشتری داشته باشیم.

تهامی‌نسب با اشاره به اینکه چهارچوب اصولی برای رویکرد نوین در طرح‌های جامع شهری در جلسه مورخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۷ پیش بینی شد، از انتخاب کرمان به عنوان یکی از پنج شهر پایلوت در کشور برای اجرای طرح جامع شهری با رویکرد نوین خبر داد و افزود: این طرح به منظور افزایش تحقق‌پذیری و ارتقا کارآمدی و خوداتکایی شهرها ارائه و شرایط آن ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در طرح جامع شهری با رویکرد نوین همه مجموعه‌های ذی نفع و ذی نفوذ شامل دستگاه‌های اجرایی و شهروندان مشارکت می‌کنند، اظهار کرد: در این طرح، مشاور سلسله جلساتی با نخبگان محلی و شهردار محله و دستگاه‌های اجرایی برگزار و مسائل و مشکلات شهری احصاء می‌شوند و سازوکارهای اجرایی اعم از پولی و قانونی بررسی خواهند شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمان توجه به ظرفیت‌های زیست محیطی به ویژه توجه به محدودیت و چرخه آب، توجه به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی را از دیگر مزایای اجرای طرح جامع شهری با رویکرد نوین بیان کرد و گفت: در طرح جدید موضوع گردشگری مذهبی با توجه به وجود مقبره شهید حاج قاسم سلیمانی نیز مطرح شده است که همین امر رویکرد گردشگری شهر کرمان را متفاوت خواهد کرد.

تهامی‌نسب خلاقیت در توسعه شهری از طریق ظرفیت‌سازی و رقابت‌پذیری و بازاریابی مکان و توسعه را از دیگر اهداف طرح جامع شهری با رویکرد نوین برشمرد و ادامه داد: در طرح مذکور به رابطه متقابل شهر و منطقه نیز توجه شده و موضوع اقتصاد منطقه‌ای و خوداتکایی اقتصادی شهر کرمان مطرح شده است که می‌تواند در شناسایی ظرفیت‌های شهر کرمان سهم بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه توجه به تمرکززدایی و تقویت نهادهای محلی مندرج در طرح جامع شهری با رویکرد نوین می‌تواند در گسترش مشارکت و واگذاری مسئولیت‌ها نقش مؤثری داشته باشد، از توجه به ظرفیت‌پذیری جمعیت شهرها و برنامه‌ریزی مسکن متناسب با نقش و پتانسیل شهری در طرح جامع شهری با رویکرد نوین خبر داد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمان اظهار کرد: با اجرای این طرح، تعادل در اجرای سیاست‌های توسعه‌ای برقرار و سیاست بازآفرینی شهری با توجه به تحولات جمعیتی و روند تنزل کیفی شهرها در اولویت قرار می‌گیرد.

توجه به نقش نظام حمل‌ونقل یکپارچه در توسعه و تأکید بر سیاست توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی از دیگر مواردی بود که ریحانه سادات تهامی نسب معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمان به آن اشاره کرد.

وی هم‌چنین افزود: در تهیه طرح جامع شهری کرمان قرارداد مشاور با اداره کل راه و شهرسازی به عنوان کارفرما منعقد و مطالعات اولیه از شهریور سال ۱۴۰۱ آغاز شده است و شهرداری نیز به عنوان عضوکمیته راهبری مشارکت می‌کند.

کد خبر 682483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.