افزایش ۱۹ درصدی دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در گیلان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان گفت: از ابتدای امسال تاکنون دو هزار و ۶۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف شده است و در این رابطه ۱۱ باند سازمان یافته توزیع مواد مخدر، دو هزار و ۸۷۳ فروشنده و ۳۳۶ قاچاقچی دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ علی احمدپور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مجموعه پلیس مبارزه با مواد مخدر یک واحد تخصصی در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جهت مقابله با تهیه، توزیع و فروش مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و برخورد با کشت، تولید، ورود و خروج، نگهداری و توزیع مواد مخدر و روان‌گردان از مهمترین وظایف پلیس مبارزه با مواد مخدر است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون دو هزار و ۶۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف شده است و در این رابطه ۱۱ باند سازمان یافته توزیع مواد مخدر، دو هزار و ۸۷۳ فروشنده و ۳۳۶ قاچاقچی دستگیر شده‌اند که نسبت مدت مشابه سال گذشته، ۱۹ درصد افزایش داشته است.

جمع‌آوری ۶۰۰ معتاد متجاهر در گیلان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان با بیان اینکه طی این مدت ۶۰۰ معتاد متجاهر در سطح استان جمع‌آوری شده‌اند، خاطرنشان کرد: این افراد به منظور بازپروری، به مراکز ماده ۱۵ (محل نگهداری افراد به تهاجر نرسیده) و ماده ۱۶( محل نگهداری افراد متجاهر و بی‌سرپناه)، تحویل داده شدند.

احمدپور تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۶۸ مرحله طرح کنترل محورهای مواصلاتی در استان گیلان اجرا شده است و در این راستا بیش از ۸۱۲ کیلوگرم انواع مخدر کشف و ۲۲۱ نفر نیز در این رابطه دستگیر و تحویل مقام قضائی شده‌اند.

وی بر ساماندهی قرارگاه تشدید برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر و معتادان متجاهر در تمامی رده‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر استان تاکید کرد و گفت: پلیس بر اساس شیوه‌نامه‌های اجرایی، تمرکز بر منابع خبری و گزارشات مردمی و همچنین تعامل و تبادل اطلاعات با رده‌های درون و برون سازمانی در سطح استان و شهرستان‌ها، موفقیت قابل توجه‌ای را در زمینه برخورد با این دسته از افراد به دست آورده است.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گیلان، ضمن هشدار به خانواده‌ها به ویژه جوانان و نوجوانان، وابستگی به مواد مخدر را عامل مهمی در وقوع آسیب‌های جسمی، روانی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: ظهور مواد روان‌گردان جدید و تبلیغات گسترده‌ای که توسط مافیای مواد مخدر به جامعه القا می‌شود، تصورات پوچ و دروغینی نظیر لاغری سریع و بی‌دردسر، کاهش استرس و اضطراب و کمک به تمرکز بهتر را در اذهان برخی از افراد ترسیم کرده که این تصورات غلط افراد زیادی را به ورطه اعتیاد می‌کشاند.

نهادهای فرهنگی جوانان را نسبت به آثار مخرب مواد مخدر آگاه کنند

احمدپور با بیان اینکه اقدامات انتظامی باید آخرین رویکرد در مقابله با مواد مخدر باشد، افزود: نهادهای فرهنگی و اجتماعی می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای نوین، افزایش آگاهی درباره اثرات مخرب مواد مخدر و حمایت از پلیس در کنترل مواد مخدر، اقشار آسیب‌پذیر به خصوص جوانان را در مقابل این پدیده شوم واکسینه کنند.

وی به اصلاح ماده ۳۳ و ۳۴ قانون مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۷۶ اشاره کرد و گفت: پیشگیری از اعتیاد و اتخاذ تمهیدات لازم برای مصون‌سازی و بازپروری معتادان نیازمند همکاری تنگاتنگ وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی و غیردولتی است.

رئیس مبارزه با مواد مخدر گیلان گفت: از سال گذشته تاکنون، همکاری شهرداری، بهزیستی و شبکه بهداشت و درمان با پلیس افزایش قابل توجه‌ای داشته و در نتیجه آن، ظرفیت پذیرش مراکز بازپروری و نگهداری معتادان از ۵۰ به ۲۵۰ نفر ارتقا یافته است.

وی تاکید کرد: تقویت عزت نفس و قدرت "نه" گفتن، انتخاب افراد مناسب برای معاشرت، کسب اطلاعات و افزایش شناخت از مواد مخدر و آسیب‌های آن و برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت، مهمترین عوامل پیشگیری از اعتیاد است.

کد خبر 682475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.