سلمان فارسی، لقمان امت اسلامی است

استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر تاریخ با تاکید بر اینکه سلمان یک ایرانی اصیل است، گفت: او لقمان امت اسلام و منشا ابتکار و خلاقیت است و در این راستا شاهد ابتکارات او در زمان حکمرانی در مدائن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمدحسین ریاحی صبح امروز _پنجشنبه، دوم مرداد_ در آئین بزرگداشت سلمان فارسی و افتتاحیه مرکز علمی، فرهنگی سلمان شناسی اظهار کرد: یکی عوامل تأثیرگذار در شخصیت افراد، محیط اطراف آن‌ها است و در این راستا منطقه جی و خوراسگان اتفاقات بزرگی را در خود دیده است.

وی افزود: خاندان‌های بزرگی در پزوه، خوراسگان، ابر و جای جای روستاهای این منطقه حضور داشته‌اند که یکی از آن‌ها خاندان شفروه متعلق به پزوه کنونی است.

استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر تاریخ با تاکید بر اینکه باید در آینده برنامه‌ریزی شود تا فرهنگ، هویت و تاریخ این منطقه بیشتر بازگو شود، عنوان کرد: یکی از معضلات امروز عدم شناخت از تاریخ و فرهنگ است و در این راستا هجمه‌های فراوانی علیه شخصیت سلمان شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه عمده مورخان معتقدند سلمان متعلق به اصفهان و منطقه جی است، گفت: برخی آورده‌اند سلمان در مناطقی مانند کازرون توقف داشته اما در روایات و موضوع فتح اصفهان، سلمان آمده و در منطقه خود مسجدی را بنا کرده است.

ریاحی با اشاره به تاریخ غنی اصفهان بیان کرد: این شهر که امروز نیازمند مراقبت بیشتر از نظر هویت و تاریخی است، در دوران باستان مرکز ثقل ادیان بوده است.

وی با اشاره به زندگینامه سلمان خاطرنشان کرد: سلمان در دوران نوجوانی طالب علم و حقیقت بود و با ارتباطی که برقرار کرد، راهی سفری شد که نقاط مختلفی برای آن بیان شده و در این سفر نورانی و طولانی موفقیت‌های بزرگی کسب کرده و به عشق یافتن پیامبر آخرالزمان راهی حجاز می‌شود.

استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر تاریخ اظهار کرد: عمدتاً ذکر شده سلمان در سال اول هجرت در مدینه به پیامبر (ص) می‌رسد و در ادامه تبدیل به نقطه امید مسلمانان می‌شود که اوج آن جنگ خندق بود.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی سلمان تأکید کرد: شجاعت سلمان وصف ناپذیر است و در این راستا شاهدیم به خانه اهل‌بیت رفت و آمد دارد و از امام علی (ع) دفاع می‌کند و تا آخر نیز به ایشان وفادار بود و در آخر نیز امام علی (ع) به بالین او آمد.

ریاحی با تاکید بر اینکه سلمان یک ایرانی اصیل است، ادامه داد: او لقمان امت اسلام و منشأ ابتکار و خلاقیت است و در این راستا شاهد ابتکارات او در زمان حکمرانی در مدائن هستیم.

وی گفت: سلمان فارسی با تمام وجود و توان راه حق را طی و مشکلات را تحمل کرد تا به نتیجه رسید و افتخار اصفهان، ایران و حتی اسلام است و امروز نیز همشهریان سلمان پیشتاز در حرکتی بزرگ هستند.

کد خبر 682432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.