حضور سلمان فارسی موجب پیروزی مسلمانان شد

نویسنده و محقق تاریخ گفت: سلمان فارسی متعلق به تمام مسلمین جهان است، زیرا نقش او در پیشرفت اسلام و فتوحات جنگی بسیار موثر و موجب پیروزی مسلمانان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نادرقلی نادری رارانی پیش از ظهر امروز _پنجشنبه، دوم مرداد_ در آئین بزرگداشت سلمان فارسی و افتتاحیه مرکز علمی، فرهنگی سلمان شناسی اظهار کرد: ایران کشوری با ظرفیت‌های علمی، هنری و… فراوان است که شهرت آن‌ها فراتر از مرزها است و امید است جوانان وطن پرچم این کشور را به فراز قله‌ها ببرند.

وی با بیان اینکه سابقه سکونتی در ایران به حدود ۴٠ هزار سال قبل باز می‌گردد و از طرفی از نظر ذخایر معدنی نیز کشوری ارزشمند است، افزود: مردم ایران هیچ‌گاه در برابر بت‌ها سر خم نکردند و همواره موحد و خداپرست بودند.

این نویسنده و محقق با تاکید بر اینکه یکی از دلایل پذیرش اسلام توسط مردم خشونت ساسانیان بود، عنوان کرد: قبول اسلام از ترس تیغ شمشیر و حمله اعراب نبود اما رفتار خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس پیشرفت اسلام را در جهان متوقف کرد.

وی در بخشی دیگر با بیان اینکه درباره سلمان از قرن دوم تا کنون آثار فراوانی از دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان به رشته تحریر درآمده است، گفت: زادگاه سلمان به احتمال فراوان در منطقه جی بوده اما آنچه که مسلم است این است که وی متعلق به تمام مسلمین جهان است، زیرا نقش او در پیشرفت اسلام و فتوحات جنگی بسیار مؤثر و موجب پیروزی مسلمانان شد.

نادری رارانی با یادآوری اینکه مورخان سلمان را اولین مترجم فارسی قرآن می‌دانند هرچند ترجمه فارسی او در دسترس نیست، ادامه داد: سلمان در زمان خلیفه دوم حاکم مدینه شد و در این راستا حقوق بیت‌المال را به نیازمندان می‌بخشید.

وی خاطرنشان کرد: این فرزند لایق ایران تا جایی به تقوا و قناعت می‌پردازد که خلیفه دوم به او اعتراض می‌کند و او پاسخ می‌دهد من اطاعات حق را به رضایت خلیفه ترجیح می‌دهم.

این نویسنده و محقق اظهار کرد: سلمان در زمان خلافت عثمان فوت می‌کند و درباره سال آن اختلاف نظر وجود دارد اما سال ۳۳ هجری به حقیقت نزدیک‌تر است و در نهایت بنا بر روایات امام علی (ع) او را غسل داده‌اند.

وی در بخشی دیگر نیز با بیان اینکه جی منطقه وسیع، آباد و سرسبز در شرق اصفهان است که طبق اسناد این منطقه، محلی امن و مورد اعتماد بوده و اهالی منطقه مردمی با فرهنگ و متمدن بوده‌اند، عنوان کرد: شهر خوراسگان که بخش مهمی از منطقه جی است، در طول تاریخ هنرمندان، علما، کشاورزان و مردم بزرگی را در خود دیده است

کد خبر 682408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.