توسعه حمل‌ونقل عمومی مطابق با نیاز شهروندان باشد

کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به آموزش شهروندان برای استفاده از حمل‌ونقل همگانی گفت: استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل همگانی با هدف کاهش استفاده از خودروهای شخصی نیازمند بسترسازی، فراهم کردن زیرساخت‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی است تا شهروندان با گذشت زمان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند.

علی نادران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اعتقاد بر جابه‌جایی شهروندان با وسایل حمل‌ونقل همگانی است و اولویت بعدی این است که با چه سیستم حمل‌ونقلی همچون مترو، اتوبوس یا سایر موارد این اقدام انجام شود.

وی با بیان اینکه شهروندان باید با حمل‌ونقل عمومی سفرهای درون‌شهری خود را انجام دهند، افزود: سیستم خوب و جذاب برای شهروندان که زیرزمین و بدون ترافیک حرکت می‌کند، مترو است.

استادیار گروه حمل‌ونقل دانشگاه علوم و تحقیقات تهران خاطرنشان کرد: وقتی حمل‌ونقل عمومی را به زیر زمین ببریم، در ذهن خود اولویت را به خودروهای شخصی روی زمین داده‌ایم و شهروندان را برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی که بهتر از سایر روش‌های حمل‌ونقلی محسوب می‌شود را به زیر زمین که راه سخت‌تری است، ارجاع داده‌ایم.

وی با بیان اینکه معتقدم شهری که می‌خواهد حمل‌ونقل همگانی خوبی داشته باشد، باید سیستم حمل‌ونقل همگانی آن روی زمین باشد و خودروی شخصی نیز در آن شهر کم باشد، گفت: در مجموع ترجیح می‌دهیم سیستم حمل‌ونقل همگانی که سریع و بدون تداخل با خودروی شخصی باشد را به زیر زمین ببریم.

نادران افزود: مترو برای شهرهای پرجمعیت مهم و برای شهرهای پرجمعیت و با مساحت زیاد و پراکنده همچون اصفهان بسیار مهم است و در اسناد بالادستی نیز برای تمام سفرها با مترو از ۱۰ درصد تا ۳۰ درصد دیده شده است و با تحقق این سهم، تأثیر مهمی در کیفیت زندگی و هوا خواهد داشت.

وی با اشاره به آموزش شهروندان برای استفاده از حمل‌ونقل همگانی ادامه داد: قرار نیست یکباره پس از احداث مترو، مشکل ترافیک رفع شود، استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل همگانی با هدف کاهش استفاده از خودروهای شخصی نیازمند بسترسازی، فراهم کردن زیرساخت‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی است تا آن‌ها با گذشت زمان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند.

کارشناس حمل‌ونقل افزود: وقتی شهروندان با خودروی شخصی در ترافیک گرفتار شوند، علاقه‌مند به استفاده از حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو می‌شوند و در بلندمدت این مدل حمل‌ونقلی جایگزین خودروی شخصی خواهد شد.

کد خبر 682372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.