نقش زیباسازی شهری در رونق اقتصادی + تحولات موفق

اگرچه در ارزیابی موفق‌ترین شهرهای جهان اغلب بعد پیشرفت‌های مختلف بیش از هر مورد دیگری مورد توجه قرار می‌گیرد، با این حال در بسیاری از شهرها نیز زیبایی ظاهری، به‌ویژه به‌واسطه ایجاد تحولات جدید مهم‌ترین نقش را در هویت‎‌بخشی به آن‌ها ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دسترسی به آموزش، مراقبت سلامت و فرصت‌های شغلی باکیفیت اغلب مهم‌ترین معیارها برای سنجش موفقیت شهرهای جهان در نظر گرفته می‌شود، حال آن‌که در بسیاری از نقاط دنیا نیز بعد زیبایی‌شناسی مهم‌ترین نقش را در شهرت جهانی آن‌ها ایفا می‌کند. به عنوان مثال، بسیاری از شهرهای دنیا به علت خیابان‌های پاک، قابلیت دسترسی به فضاهای سبز، معماری شگفت‌انگیز و معابر زیبای پوشیده در درختان سبز محبوبیت جهانی دارد و جالب این‌که بعد زیبایی این شهرها زمینه را برای موفقیت‌های آینده آن‌ها فراهم می‌آورد. در واقع گردشگران زمانی که در یک شهر زیبا مستقر می‌شوند، گرایش بیشتری برای بازدید دوباره از شهر و گذراندن روزهای بیشتری در آن‌جا پیدا می‌کنند که این امر به سهم خود می‌تواند اقتصاد شهر را به‌طور قابل‌توجهی بهبود ببخشد.

نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که زیبایی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که می‌تواند کیفیت زندگی ساکنان را به‌طور قابل‌توجهی بهبود ببخشد. علاوه بر این، در شهرهایی با بیشترین عناصر زیبا در فضاهای عمومی، مردم گرایش بیشتری به حضور در بیرون از منازل خود و انجام فعالیت‌های جسمی دارند که این امر به سهم خود می‌تواند رفاه سلامت جسمی و روانی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. از همه مهم‌تر این‌که زیبایی شهری حس غرور و هویت را میان شهروندان ترویج می‌دهد و همین امر می‌تواند مشارکت هرچه بیشتر آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های شهری به دنبال داشته باشد و رفاه را برای همگان به ارمغان بیاورد. در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان می‌پردازیم که به واسطه زیبایی فیزیکی خود و تحولاتی که به مرور زمان در آن‌ها اتفاق افتاد، تاکنون به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است.

شیکاگو، رونق اقتصادی شهر از طریق تبدیل پارکینگ‌ها به پارکلت

نصب پارکلت‌ها در فضاهای پارک خودروها در خیابان‌ها یکی از مهم‌ترین تدابیر مدیران شیکاگو در ایالات متحده آمریکا بوده که توانسته است در رونق اقتصادی شهر نقش مهمی ایفا کند. در واقع مدیران شهر از طریق نصب پارکلت‌ها نه‌تنها کاهش ترافیک را برای محله‌های میزبان به ارمغان آورده، بلکه زمینه را برای گرد هم آمدن مردم در فضاهایی که اغلب مقابل مراکز تجاری نصب شده است، هموار کرده‌اند که این امر به سهم خود نرخ بازدید از فروشگاه‌ها و به دنبال آن، خرید بیشتر از آن‌ها را افزایش داده و رونق اقتصادی را برای شیکاگو رقم زده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در مناطقی به میزبانی پارکلت‌ها در شیکاگو که «مناطق مردم» نام گرفته است، ساکنان گرایش بیشتری به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری دارند که این امر به سهم خود فرصت بازدید آن‌ها از مراکز تجاری را افزایش داده و در رونق اقتصادی شهر بسیار اثربخش بوده است.

نقش زیباسازی شهری در رونق اقتصادی+ تحولات موفق

بیتوریا، طراحی دوباره فضاهای بدون استفاده برای رونق اقتصادی

شهرداری بیتوریا در اسپانیا با هدف زیباسازی شهری به طراحی دوباره فضاهای بدون استفاده شهر پرداخت که به دنبال آن، اقتصاد شهر نیز رونق چشمگیری را تجربه کرد. در این راستا، سازه‌های متروکه شهر مورد نوسازی قرار گرفت که نماهای جدید آن‌ها همچون آثاری هنری، چشم‌انداز کلی شهر را متحول کرده است. البته شهردار بیتوریا نوسازی سازه‌های مرده را به عنوان رویکردی برای ایجاد تعادل بین افزایش جمعیت و نیاز به مکان‌های عمومی و تجاری بیشتر معرفی کرد، با این حال بعد زیبایی‌شناسی شهری را نیز در اجرای اقدامات جدید خود بسیار حائز اهمیت دانست. در این راستا، ۱۰۰ سازه متروکه از نو طراحی و بازسازی شد و با قیمت بسیار مناسب در اختیار کارآفرینان قرار گرفت که به دنبال آن، نرخ بیکاری در شهر کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرد و اقتصاد بیتوریا رونق بسیار چشمگیری یافت.

نقش زیباسازی شهری در رونق اقتصادی+ تحولات موفق

هامبورگ، نوسازی فضاهای عمومی برای احیای اقتصاد پساکرونا

برنامه‌ریزان هامبورگ در آلمان، به منظور رونق اقتصاد رکودیافته ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ عزم خود را جزم کردند بسیاری از فضاهای عمومی را از نو طراحی کنند، به‌ویژه به زیباسازی مراکز تجاری بپردازند. علاوه بر این، تاکنون سرمایه‌های کلانی در اختیار صاحبان کسب و کار قرارگرفته و از آن‌ها خواسته شده است با ارائه خلاقیت‌های متعدد، یک بار دیگر مردم را به حضور در بازارهای شهر جذب کنند و از این طریق، اقتصاد شهر را رونق ببخشند. گزارش‌ها حاکی از آن است که از میان استراتژی‌های اجرا شده در این زمینه، زیباسازی مراکز تجاری و فضاهای عمومی اطراف آن‌ها بسیار اثربخش بوده و توانسته است جذب چشمگیر شهروندان و حتی گردشگران را به فروشگاه‌های سراسر شهر به دنبال داشته باشد.

نقش زیباسازی شهری در رونق اقتصادی+ تحولات موفق

مینیاپولیس، نوسازی فضاهای مقابل فروشگاه‌ها برای افزایش نشاط شهروندی

مدیران مینیاپولیس در آمریکا، در سال ۲۰۲۲ به ایجاد گروه‌هایی با هدف نوسازی فضاهای مقابل فروشگاه‌ها پرداختند تا از این طریق به افزایش نشاط در مرکز شهر کمک کنند و اقتصاد شهر را نیز رونق ببخشند. این اقدام به دنبال گرایش روزافزون مردم به انجام دورکاری در پی انتشار ویروس کرونا اعمال شد چراکه این رویداد به کاهش قابل‌توجه نشاط در شهر و شور میان شهروندان برای حضور در فضاهای عمومی منجر شده بود. در این راستا، تحولات چشمگیری در فضاهای مقابل فروشگاه‌ها اتفاق افتاد که حضور هر چه بیشتر مردم را در بیرون از منزل به دنبال داشت و این امر به سهم خود، بازدید بیشتر شهروندان از فروشگاه‌ها و رونق اقتصادی آن‌ها را به دنبال داشت.

نقش زیباسازی شهری در رونق اقتصادی+ تحولات موفق

پارک گرافیتی لیسبون برای جلب توجه گردشگران به مناطق کم‌رونق

مسئولان لیسبون برای رونق شهر و حضور بیشتر مردم، پارک هنر خیابانی را تأسیس کردند که تمام هنرمندان نقاش می‌توانند آثار گرافیتی خود را به نمایش بگذارند. پارک هنر خیابانی در زمینی به مساحت ۴۳۰۰ متر مربع در محلی که قبلاً باغ بوده است، احداث شده است. شهرداری دیوارهای نقاشی را از سبک‌های مختلف هنری در کنار یکدیگر قرار داده است تا افراد با سلایق مختلف را گرد هم جمع کند.

با این ابتکار، مقامات شهر قصد دارند به توسعه فضاهایی برای نقاشی رایگان در لیسبون ادامه دهند که برای هنرمندان ملی و بین‌المللی (اعم از شناخته‌شده و نوظهور) و عموم مردم قابل دسترسی باشد. با این کار، شهرداری تصمیم دارد رونق گردشگری و جلب توجه توریست‌ها به نقاط دیگری از شهر را داشته باشد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و با حضور بیشتر افراد در این مناطق، میزان عکاسی و خرید افراد بالاتر می‌رود و به تدریج منطقه با یک خلاقیت هنری رونق پیدا خواهد کرد.

نقش زیباسازی شهری در رونق اقتصادی+ تحولات موفق

احداث زیست‌پذیرترین محله منچستر برای بهبود وضعیت اقتصادی شهر

برنامه‌ریزان منچستر در انگلستان به‌تازگی مدعی شده‌اند تا سال ۲۰۲۴ یکی از زیست‌پذیرترین مناطق جهان را در شهر خود توسعه خواهند داد. این اقدام با هدف تشویق مردم به اتخاذ تردد سبز و حمایت از رویکردهای پایدار شهری اجرا خواهد شد و از طریق کاهش انتشار گازهای آلاینده و به حداقل رسیدن تخصیص بودجه برای تحقق اهداف پایدار، رونق اقتصادی را نیز برای منچستر به ارمغان خواهد آورد. قطب جدید منچستر که در محله آنکتس احداث خواهد شد، مدیران را به اعمال اقداماتی در حوزه مدیریت پارکینگ، کاهش تردد خودروهای خصوصی و توسعه پیاده‌راه‌ها و مکان‌هایی برای گرد هم آمدن مردم را به دنبال خواهد داشت. زیباسازی این منطقه با اضافه کردن المان‌های هوشمند شهری نظیر پارکلت‌های خلاق و ملزومات استراحت نیز قرار است افراد بیشتری را به سمت این محله بکشاند ونهایتا افزایش خرید مردم را به دنبال داشته باشد.

نقش زیباسازی شهری در رونق اقتصادی+ تحولات موفق

سئول، توسعه فضاهای عمومی برای رونق اقتصاد محلی

فضاهای عمومی باکیفیت نه تنها مکان‌هایی برای تفریح و فعالیت‌های جسمی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند منجر به رونق اقتصادی محلی شود. در سال ۲۰۰۵ پارکی در سئول، پایتخت کره جنوبی و در نزدیکی یک بزرگراه شهری با سکونت ۴۰ هزار نفر و دارای ۸۰ هزار شغل احداث شد و به طور مداوم فعالیت اقتصادی جامعه محلی را رونق بخشید. ارزش املاک منطقه به علت توسعه دوباره پارک و بزرگراه به ازای هر یک متر مربع با ۲۵ درصد افزایش مواجه شد.

این پروژه شگفت‌انگیز توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جذب کرد و آن را به یک منطقه توریستی بسیار محبوب تبدیل کرد، اما مهم‌تر از همه اینکه در پروژه فوق فضاهای عمومی به مردم بازگردانده شد و ساکنان اهل سئول با پرورش محصولات کشاورزی در این فضاها نه تنها مواد غذایی مورد نیاز خود را تولید می‌کنند بلکه به بهبود کیفیت هوا کمک شایانی کرده‌اند.

نقش زیباسازی شهری در رونق اقتصادی+ تحولات موفق

کد خبر 682338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.