۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

روزشمار فرهنگ و هنر ایران را در «برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر» مطالعه کنید.

به گزارش ایمنا، امروز _پنج شنبه دوم شهریورماه _ هم‌زمان با سالروز تولد و درگذشت برخی از بزرگان ایران‌زمین است.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز احمد رائض

احمد رائض، (زاده دوم شهریور ۱۲۹۸ اصفهان -- درگذشته بیستم مرداد ۱۳۷۲ تهران) نقاش، مینیاتوریست و تذهیب‌کار برجسته

وی در ۱۲ سالگی به‌شوق آموختن نقاشی به‌خدمت و شاگردی مصورالملکی درآمد و مدت ۸ سال نزد وی در رشته‌های نقاشی، تذهیب و نگارگری مهارت آموخت.
سپس کارگاهی در اصفهان دایر کرد و به‌خلق آثاری زیبا پرداخت که اکثر آن کارها به آلمان صادر شد.
رائض، موضوع مینیاتورهای خود را از خمسه نظامی - که در زمره دشوارترین موضوعات در نقاشی به‌شمار می‌رود، انتخاب می‌کرد.
یکی از آثار بسیار جالب و قابل توجه وی تابلو مینیاتوری بود که یک‌صد و چهل و پنج صورت، در آن تصویر شده بود. این تابلو هم‌اکنون در موزه سویس نگهداری می‌شود. ی ابتدا به تهیه طرح‌های اسلیمی و ختایی برای کارگاه‌های کاشی‌سازی و منبت‌کاری می‌پرداخت، پس از مدتی که کارگاه میناسازی هنرهای زیبای کشور تأسیس شد، تصدی کارگاه مزبور را عهده‌دار شد.
آثار کارگاه میناسازی هنرهای زیبای کشور در نمایشگاه‌های مختلف جهانی نمایش داده شد و مورد توجه و استقبال هم واقع گردید. در سال ۱۹۵۹ آثار میناسازی این کارگاه در نمایشگاه جهانی بروکسل عرضه شد و به دریافت مدال نقره و دیپلم هنری افتخاری نائل آمد.

از احمد رائض بیش از ۱۴۵ تابلوی نقاشی به‌نقش صورت به سبک مینیاتور باقی است که اکنون در موزه‌های سویس نگهداری می‌شوند. هم‌چنین تعدادی از آثار نقره‌کاری و قلم‌زنی وی در موزه هنرهای ملی موجود است.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز خسرو خسروی‌آذربایجانی

خسروی آذربایجانی، (زاده دوم شهریور ۱۳۰۶ باکو -- درگذشته هجدهم اسفند ۱۳۹۳ تهران) جامعه‌شناس

وی که پدر جامعه‌شناسی روستاهای ایران، پژوهشگر مطالعات و تحقیقات اجتماعی و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود. در سال ۱۳۲۸ دانشنامه لیسانس از دانشسرای عالی تهران گرفت، سپس دوره فوق لیسانس را در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به‌پایان رساند و در همین دانشکده به تدریس در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی به پژوهشگری پرداخت.
زبان فرانسه را بدون معلم آموخت و در سال ۱۳۴۷ از سوی مؤسسه مطالعات و تحقیقات علوم اجتماعی دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن به تکمیل تحصیلات مشغول شد و دکترا گرفت. در سال ۱۳۵۳ به‌تهران بازگشت و باعنوان استادیار در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به تدریس اشتغال یافت و مسئولیت بخش تحقیقات روستایی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران را هم پذیرفت. آذربایجانی، مدتی هم در دانشگاه بوعلی سینای همدان تدریس کرد و در فرهنگستان دکتر مصاحب مسئولیت بخش جغرافیا را هم به‌عهده داشت.

وی در زمینه جامعه شناسی و به‌ویژه جامعه شناسی روستاهای ایران پژوهش‌های درخشان و کم‌نظیری انجام داده است و به‌تاریخ و فرهنگ و ادب ایران هم بسیار پرداخته است.

گزیده آثار:
جامعه شناسی روستایی ایران، چاپ انتشارات دانشگاه تهران
جامعه‌شناسی ده در ایران، مرکز نشر دانشگاهی
جامعه دهقانی در ایران، انتشارات بیداری
نظام‌های بهره‌برداری از زمین "از ساسانیان تا سلجوقیان" انتشارات پیام
دهقانان تهیدست، انتشارات بیداری
دهقانان خرده پا، انتشارات بیداری
دهقانان توانگر، انتشارات میترا
پژوهشی در جامعه روستایی ایران، انتشارات پیام
مسئله ارضی و مسئله دهقانی
نظام آبیاری در ایران
وضعیت ارضی در شش استان ایران
جزیره خارک در دوره استیلای نفت، مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی
ده در شاهنامه
پیشینه بحرین، دایره‌المعارف اسلامی
باکو در تاریخ
بهرام گور و عشق زمینی در شاهنامه
مزدک، چاپ اول ۱۳۵۹ تهران و چاپ دوم انتشارات افسانه سوئد

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

سالروز درگذشت منصور غزنوی

منصور غزنوی، (زاده چهاردهم اردیبهشت ۱۳۱۸ -- درگذشته دوم شهریور ۱۳۸۸ تهران) گوینده و دوبلور

وی کارش را از سال ۱۳۳۸ آغاز کرد و رل‌های مختلفی چون گویندگی اولین فیلم آلن‌دلون را ایفا کرد. از آثارش گویندگی در فیلم «بروبیکر» ساخته استوارت رزنبرگ سال ۱۹۸۰، «باغ شیطان» به‌کارگردانی هنری هاتاوی سال ۱۹۵۴ و در نقش کامرون میچل جای رابرت واکر بود.

غزنوی، دوبله فیلم‌های تابستان گرم و طولانی، خانه کوچک در نقش مایکل لاندن سال ۵۶ و مرد نامرئی را در سال‌های قبل از انقلاب در کارنامه خود داشت و در کارتون ۱۵ پسر و همچنین در برنامه رادیویی صبح‌جمعه با شما، گویندگی می‌کرد.

مینو غزنوی از صداپیشگان دوبله ایران خواهر اوست که با همکاری برادرش در هشت سالگی وارد عرصه دوبله شد؛ گوینده‌ای که بینندگان تلویزیون او را با صدای یانگوم در سریال «جواهری در قصر» بیشتر می‌شناسند.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز محمودِ فتوحیِ رودمَعجَنی

فتوحی، (زاده دوم شهریور ۱۳۴۳ رودمعجن، تربت حیدریه) استاد زبان و ادبیات فارسی

وی در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه تربیت معلم تهران مدرک کارشناسی ادبیات فارسی گرفت و کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران گذراند. دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی را در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه تهران با نگارش پایان‌نامه با عنوان «دیدگاه‌های نقد ادبی در عصر صفوی» زیر نظر دکتر عبدالحسین زرین‌کوب و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی به‌پایان برد.

فعالیت‌ها:
در سال ۱۳۷۵ در سمت استادیاری دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز به کار کرد.
مدت دو سال (۱۳۷۹–۱۳۸۱) مدیریت کتابخانه مرکزی این دانشگاه را بر عهده داشت و در همین سال‌ها دوره آموزشی روش‌های تأمین مدارک الکترونیک کتابخانه‌ای را در کتابخانه بریتانیا در لندن گذراند. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد زبان و ادبیات فارسی تدریس کرد.

فتوحی، از سال ۱۳۸۶ به دانشگاه فردوسی مشهد رفت و در سال ۲۰۱۲ به مدت یک سال در مرکز مطالعات اسلام و عرب در دانشگاه ملی استرالیا تدریس کرد. وی استاد تمام‌وقت دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد است.

فعالیت‌های وی در مطبوعات دانشگاهی نیز چشمگیر بود. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ در هیئت تحریریه «کتاب ماه ادبیات و فلسفه» به سردبیری علی‌اصغر محمدخانی همکاری داشت. از سال‌های ۱۳۷۶–۱۳۸۷ سردبیر مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم بود و از سال ۱۳۸۷ سردبیری فصلنامه نقد ادبی را به‌عهده دارد.

فتوحی، در سال‌های ۱۳۸۹–۱۳۹۱ پس از درگذشت استاد علی‌محمد حق‌شناس به ریاست انجمن علمی نقد ادبی ایران برگزیده شد. در همین زمان نخستین همایش ملی نظریه و نقد ادبی در ایران (اسفند ۱۳۹۰) با دبیری وی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
پژوهش‌هایش بیشتر در قلمروهای نظریه‌های بلاغت، سبک‌شناسی، تاریخ ادبیات و ادبیات عصر صفوی یا سبک هندی است.

وی در شعر نیز دستی دارد و دفتر شعری با نام «سیب پرتابی» ۱۳۸۱ منتشر کرده‌است. کتاب سبک‌شناسی وی نامزد دریافت «جایزه قلم زرین» شد. علاوه بر این، برنده ششمین دوره «جایزه ادبی جلال آل‌احمد» و برنده جایزه بیست‌ویکمین دوره کتاب فصل ایران شد. در سال ۲۰۱۴ در همایش بین‌المللی ایران‌شناسان در شهر مونترالِ کانادا شرکت کرد و در سال ۲۰۱۵ فرصت مطالعاتی خود را در دانشگاه تورنتو گذراند.

کد خبر 682324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.