ایده شهراندیشان در باشگاه شهراندیش چه بود؟

چهارمین نشست مشورتی شهراندیشان با موضوع ارزیابی برنامه راهبردی ۱۴۱۰ شهرداری اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی برگزار شد و تعدادی از شهروندان به بیان ایده‌های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهارمین نشست مشورتی شهراندیشان با موضوع ارزیابی برنامه راهبردی ۱۴۱۰ شهرداری اصفهان، امروز_ چهارشنبه یکم شهریورماه_ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری این کلانشهر برگزار شد.

در این نشست که اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار اصفهان و شهراندیشان حضور داشتند، ابتدا مسئولان مدیریت شهری به ایراد گزارشات پرداختند.

همچنین تعدادی از شهراندیشان در حضور مسئولان شهر ایده‌های خود در رابطه با برنامه ۱۴۱۰ شهرداری اصفهان را مطرح کردند.

ایده شهراندیشان در باشگاه شهراندیش چه بود؟

مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست

شیوا قاسمی، یکی از شهراندیشان در این جلسه اظهار کرد: بحران آب برای همه شهروندان مهم است، در این راستا باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم، کشورهایی مانند امارات توانسته‌اند بحران آب را با استفاده از روش‌های هوشمند و تکنولوژی‌های مفید کنترل کنند، همچنین تصفیه‌خانه‌هایی ایجاد کردند که فاضلاب شهری را به آب شرب استاندارد تبدیل می‌کند، البته به خانه‌هایی اجازه بهره‌برداری می‌دهند که از شیرهای آب هوشمند استفاده کنند.

وی ادامه داد: شهرداری به طرق مختلف می‌تواند کسب درآمد داشته باشد، از جمله دریافت مالیات و جریمه، اما کشورهای مطرح راه‌های تأمین مالی پایدار در نظر می‌گیرند، در این راستا هرچه زباله‌ای که تولید می‌کنند، بیشتر باشد هزینه بیشتری را دریافت می‌کنند، شهرداری اصفهان نیز باید با ایجاد بوم‌گردهای مختلف درآمد پایدار داشته باشد.

وی افزود: در این راستا به شرکت‌های نوپا باید فرصت داده شود تا خدمات شهرداری را انجام دهند و به‌نوعی فعالیت‌ها را برون‌سپاری کنند و با آن‌ها شریک و از درآمدشان بهره‌مند شود.

تغییر نگرش و فرهنگ‌سازی راه‌حل رفع مشکلات معلولان

خاموشیان، مدیرعامل انجمن کودکان بهشت نیز در این جلسه اظهار کرد: امیدوارم سال ۱۴۱۰ شهر دوست‌داشتنی برای افراد معلول باشد، افراد دارای معلولیت احساس آرامش و تعلق در شهر داشته باشند، که این اتفاق با طراحی المان‌هایی برای این افراد در سطح شهر می‌افتد.

وی گفت: اینکه در هر پارکینگی چند عکس ویلچر کشیده شده باشد و تمام شهروندان معنای آن را بدانند و اهمیت دهند برای ما آرزو است، امیدوارم در سال ۱۴۱۰ افراد معلول از حقوق شهروندی خود لذت ببرند؛ این میسر نیست مگر با فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش، اگر نگرش جامعه نسبت به آن‌ها تغییر کند شرایط معلولان تغییر می‌کند.

لزوم مدیریت ایرانی اسلامی

محمدعلی فولادگر، یکی از شهراندیشان نیز اظهار کرد: مجری اصلی پیشبرد اهداف کلان و برنامه راهبردی مردم هستند، در واقع فرماندار اصلی مردم هستند، در ادبیات قرآنی دینی، ولایت صرفاً یک امر از بالا به پایین نیست، مردم بر مسئولان می‌توانند ولایت داشته باشند، ولایت طرفینی است.

وی افزود: در اصل ۴۳ قانون اساسی بیان شده، برنامه‌های اقتصادی کشور باید طوری تنظیم شود که مردم علاوه بر فرصت شغلی، زمانی هم برای خودسازی معنوی، اجتماعی و رهبری کشور در امور مختلف داشته باشند.

فولادگر ادامه داد: دوگانه عدالت و توسعه به‌صورت جدی مطرح است، باید بستر بسازیم تا مردم رشد کنند و شکوفا شوند در این صورت است که عدالت حقیقی رخ می‌دهد، آن گاه توسعه حقیقی نیز اتفاق می‌افتد، هویت ایرانی بر ایفای نقش حساس است، مردم اگر احساس کنند ایفای نقش ندارند، از جامعه فاصله می‌گیرند.

تصمیم‌گیری شهری در کنار نوجوانان

مبین نعمان، دانش‌آموز اصفهانی نیز گفت: شهرداری اصفهان از سال ۹۵ طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو را پیش گرفت، اما این طرح چند سالی است که انجام نمی‌شود، همچنین مسیرهای دوچرخه که تبدیل به پارکینگ موتور سیکلت‌ها شده است و دوچرخه سواران مجبور به استفاده از خیابان و پیاده‌رو می‌شوند.

وی ادامه داد: در یازدهم آذرماه سال گذشته طبق گفته مدیران شهر تصمیم‌گرفته شد شهر کودکان و نوجوانان یا دهکده نوجوان شکل بگیرد اما چند ماهی گذشته و خبری نیست.

نعمان افزود: اطلاع نداشتن بیشتر نوجوانان از برنامه‌های فرهنگی شهر مشکل بعدی است، اکثر نوجوانان در فضای مجازی هستند و کمتر از رادیو و تلویزیون استفاده می‌کنند، شهرداری باید بیشتر در فضای مجازی فعالیت کند.

ایجاد برابری و عدالت در محلات

عبدالرسول ابراهیمی، بازنشسته نظامی و جانباز گفت: عدالت‌محوری در اصفهان جامع و کامل نیست و در بعضی مناطق استثنا قائل می‌شوند، چرا یک‌سری امکانات باید در مناطق خاص باشد، منطقه دو که روزگاری فیلتر و بهشت پنهان اصفهان بوده چرا باید به این وضع تبدیل شود، آلودگی بی داد می‌کند، زمین‌ها بایر شده و مردم بیکار هستند.

وی ادامه داد: این خیابان نباید چنین وضعیتی داشته باشد، کارگاه‌هایی در این منطقه وجود دارد که برای محیط زیست جالب نیست، این منطقه نهرها و مادی‌های بزرگی دارد که می‌تواند تفرج‌گاه باشد اما کور شده است.

با وفاق و همدلی مردم مشکلات شهر رفع می‌شود

علیرضا حق‌شناس، مشاوره کار آفرین و مسئول دبیرخانه گامی به سوی توسعه یافتگی نیز اظهار کرد: علمی که نتواند فرصت‌آفرینی کند و بین تمام اقشار مردم هم‌دلی برقرار کند فقط برای تاریخچه مفید است‌.

وی با بیان اینکه باید از چالش‌ها به استراتژی‌ها برسیم، گفت: لایحه ۱۴۱۰ بر مبنای قانون ۲۰ ساله کشور نوشته نشده است و بسیاری از مسائل نادیده گرفته شده، به طور مثال با ۱۵ کشور ارتباط خواهرخواندگی داریم اما در این لایحه جایگاهی وجود ندارد که چگونه باید از ظرفیت این کشورها استفاده کنیم.

الگوبرداری از سایر شهر موزه‌های دنیا

احسان عباسی، مدیر شرکت نوآوران تجارت آپادانا، فعال در حوزه آی‌تی تخصص گردشگری، اظهار کرد: حفظ اصفهان به‌عنوان یک شهر موزه اهمیت دارد، باید این شهر را به شکل یک موزه ببینیم و حواسمان به آن باشد، الگوبرداری از سایر شهرموزه‌ها مانند رم و فلورانس اهمیت دارد تا اصفهان در تراز دنیا بالا بیاید.

وی ادامه داد: اگر کاربری اصلی بناها رعایت نشود به ساختار تاریخی شهر آسیب می‌زند، به هر مناسبتی در چهارباغ بنر می‌زنند، هر مراسمی که با ساختار گردشگری و تاریخی آن محور مناسب نباشد اشتباه است.

عباسی گفت: زیباسازی فضای شهری باید اصلاح شود، توسعه مبلمان شهری خیلی مهم است، دو ماه یکبار جلسات طوفان فکری با دغدغه‌مندان حوزه گردشگری داشته باشید و شهرداری نتایج آن را اجرا کند، در واقع باید به کسب و کارهای حوزه گردشگری تسهیلات داده شود.

مقابله با چالش‌های شهری

حمزه مصیب‌زاده، یکی از شهراندیشان نیز در این جلسه گفت: ما هنوز استراتژی نداریم، باید مشخص باشد که می‌خواهیم اصفهان در دنیا چگونه نشان داده شود، اگر می‌خواهیم تمام سازمان‌ها یا در قالب این استراتژی باشند، نیاز به یک برنامه و هدف‌گذاری داریم.

وی ادامه داد: اگر نگاهمان به چالش‌ها نباشد کوته‌بینانه است، اوضاع اقتصادی خوب نیست، تأمین مسکن مشکل است و باعث تراکم در نقاط خاص شهر خواهد شد، این اتفاق بار سنگین اقتصادی و اجتماعی بر دوش شهرداران خواهد گذاشت.

مصیب‌زاده افزود: منابع مالی شهرداری چالش بزرگی است، تا سال ۲۰۳۰، ۶۰ درصد جمعیت جهان در حوزه مگاشهرها زندگی می‌کنند که بار ترافیکی و خدمات اجتماعی را بالا می‌برد که در این برنامه نگاهی به این موضوع نشده است.

آرامش در شهر

برنا موسوی از دیگر شهراندیشان نیز اظهار کرد: هیچ نقطه‌ای از شهر آرامش ندارد، هیچ مکانی نیست که موتور وجود نداشته باشد.

توجه به هویت زنانگی در برنامه ۱۴۱۰

صفورا امین جواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی و مدیر کتابخانه بانو امین، اظهار کرد: بانوان جایی در چشم‌انداز نداشتند، فقط در یکی الی دو هدف به آن‌ها اشاره شده بود، چطور می‌شود زنان جایی در چشم‌انداز ۱۴۱۰ نداشته باشند و دغدغه‌های مشارکت عمومی، جامعه ولایی و همبستگی اجتماعی محقق شود.

وی ادامه داد: برای حل مسائل به زنان باید به مثابه ابزار رفع مشکلات نگاه نکنید، زیست عمومی زنان ساختارهایی را رقم خواهد زد که این معضلات محو و ناپدید شود.

امین‌جواهری تصریح کرد: با اتکا به سرمایه‌های شهری، اولین‌هسته نهادهای زنانه در زیست شهری را رقم بزنیم، سلسله رویدادهای حیات عاطفی زنان را آغاز کردیم و می‌توانیم به شهردخت‌ها و شهرهایی برای مادران اشاره کنیم، راهبرد اصلی ما این است که به جای اینکه برای زنان فکر کنید اجازه دهید زنان برای شهر فکر کنند.

ایجاد مزارع خورشیدی

سیمین باقری، کارمند اداره کل هواشناسی، اظهار کرد: استفاده از انرژی تابشی برای‌ایجاد برق و حرارت، از دید اقلیمی بررسی شد که آیا استان اصفهان شرایط اقلیمی را برای این کار دارد یا خیر، پس از بررسی‌های پارامترها، مشخص شد که استان اصفهان پتانسیل اقلیمی لازم را برای ایجاد مزارع خورشیدی دارد.

وی افزود: اگر از تابش خورشیدی استفاده کنیم می‌توانیم ایستگاه‌های شارژ برق را برای وسایل حمل‌ونقل پاک داشته باشیم، ایجاد شهر پایدار و محیط زیستی که انرژی‌های تجدید ناپذیر را به حداقل برساند.

باقری تصریح کرد: مسابقه‌ای بین کودکان و سران شهر ارائه دهیم، زباله‌های بازیافتی اطراف شهر را جمع کنند تا کودک تشویق شود که به محیط زیست احترام بگذارد.

درگیر کردن سرمایه‌های انسانی خارجی در صنعت گردشگری

سهند طباطبایی، فعال حوزه گردشگری اظهار کرد: انتظار داریم در حوزه گردشگری تا سال ۱۴۱۰ بتوانیم در حوزه بازاریابی دیجیتال شاهد توسعه باشیم و از اینفلوئنسرهای خارجی در فضای مجازی استفاده کنیم و از ظرفیت تبلیغات این پیج‌ها بهره‌مند شویم‌.

وی خاطرنشان کرد: این حوزه توزیع عادلانه ثروت را ایجاد می‌کند و فسادپذیری پایین دارد، به دلیل اینکه بخش‌های مختلفی درگیر آن هستند، سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌تواند موتور پیشران شهر باشد، باید آگاه‌سازی شهروندان نسبت به ظرفیت‌های گردشگری شهر انجام شود.

ایجاد کارگاه برای تولید آثار هنری افراد دارای معلولیت

محمدعلی مکارم، از دیگر شهراندیشان نیز گفت: دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی برای معلولان باید انجام شود.

وی ادامه داد: اگر مکانی برای ما مناسب‌سازی شود برای افراد عادی هم مناسب‌سازی شده است، وقتی نیاز به امنیت توان‌خواه برآورده نشود، از مرحله‌های بعدی هم بازخواهیم ماند، بنابراین بسترسازی و مناسب‌سازی در حوزه حمل‌ونقل، فضای شهری و اماکن فرهنگی اهمیت دارد.

مکارم تصریح کرد: بسیاری از افراد دارای معلولیت دارای توانمندی‌های هنری هستند، در این راستا کارگاه‌هایی برای تولید آثار هنری این افراد در نظر گرفته و برای فروش عرضه شود، همچنین برای افراد دارای معلولیت مجتمع فرهنگی، ورزشی تفریحی احداث شود.

افزایش درآمدهای پایدار

ترنم گل‌افشان، دانش‌آموز گفت: تولید نرم‌افزاری را پیشنهاد می‌کنم که موجب کسب‌وکار و بیشتر شناخته شدن شهر اصفهان می‌شود، شناخته شدن‌مکان‌های تاریخی که تعدادی تا به‌حال دیده نشده‌اند، معرفی آداب و رسوم مردم اصفهان و استخدام رانندگان برای سرویس‌دهی به توریست‌ها در این نرم‌افزار وجود دارد.

استفاده از کشت هیدروپونیک

سبحان مهرآرا، دانش‌آموز پایه دهم اظهار کرد: کم‌آبی پدیده طبیعی و در حال حاضر یکی از بحران‌ها است، برای پیشبرد منابع آبی کشت هیدروپونیک یا کشت بدون خاک را پیشنهاد می‌دهم، در این نوع پرورش آب به‌طور کامل بهره‌وری و یک قطره اسراف نمی‌شود.

تهدید لوله‌های گازرسانی برای شهر

مجید راهنورد، یکی دیگر از شهراندیشان گفت: مشکلات اساسی در شهر اصفهان سه مورد است که جمعیت شهر را تهدید می‌کند، در سال ۷۲ تا ۷۶ کشور را گازرسانی کردیم که از لوله‌های فلزی استفاده شده و طول عمر این‌ها تمام شده و در بسیاری از نقاط خطر آفرین است.

وی ادامه داد: در اثر خشک‌سالی و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی لایه‌ها شروع به نشست کرده است، اگر کوچک‌ترین تکانی به شهر اصفهان وارد شود زلزله بزرگی ایجاد می‌کند، مورد دیگر آلودگی هوا است.

راهنورد گفت: در سال ۱۹ میلیمتر بارندگی و یک میلیون متر مکعب آب داریم، اما هیچ استفاده‌ای از این آب نمی‌شود در صورتی که می‌توان با حفاری چاه آب‌ها را به زمین هدایت کنیم و جلوی فرونشست‌ها را بگیریم.

کد خبر 682308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.