مهم ترین نکاتی که هنگام سفر با دوچرخه باید رعایت کنید

اگر به سفرهای هیجان‌انگیز علاقه‌ داشته باشید، حتما می‌دانید که یکی از راه‌های هیجان‌انگیز کردن سفر، انجام دادن آن با دوچرخه است.

تصور کنید که با دوچرخه دارید از یک شهر به شهر دیگر می‌روید بالای سرتان آسمان آبی است و نسیم خنکی توی صورتتان می‌زند، گه گداری می‌ایستید و با مردم معاشرت می‌کنید. این می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌هایی باشد که انسان می‌تواند در زندگی خود تجربه کند.

اما سفر با دوچرخه می‌تواند خطراتی را هم به‌دنبال باشد. ممکن است برخی از این خطرات پیش‌بینی نشده باشند اما چیزهای زیادی را هم می‌توانید پیش‌بینی کنید و از قبل به فکرشان باشید. یک برنامه‌ریزی درست می‌تواند شما را به سمت یک سفر کم خطر با دوچرخه پیش ببرد.

در این مطلب قصد داریم درباره برخی از نکات که رعایت آنها هنگام سفر به دوچرخه ضروری است، حرف بزنیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

با برنامه‌ریزی دقیق برای سفر آماده شوید

در ابتدای امر یک نقطه آغاز و یک نقطه پایان درنظر بگیرید. در مرحله بعد درباره راه‌ها و مسیرهای پیش رو اطلاعات و آگاهی کافی را به دست آورید. موازی با کسب اطلاعات باید بدنتان را هم آماده کنید زیرا دوچرخه‌سواری ماهیچه‌ها را درگیر می‌کند و برای دوچرخه‌سواری طولانی مدت باید بدنتان آماده باشد تا در طول مسیر کم نیاورید.

در مرحله بعدی جزئیات سفرتان را برنامه‌ریزی کنید. مثلاً اینکه چند ساعت در روز می‌خواهید رکاب بزنید. در صورتی که تازه دوچرخه‌سواری را شروع کردید حتماً نیاز خواهید داشت که زود به زود کمپ کنید. بنابراین باید کاملاً مسیر را بشناسید و بهترین نقاط برای کمپ کردن را مشخص کنید.

یک دوچرخه مناسب تهیه کنید

قبل از شروع سفر مطمئن شوید که دوچرخه‌تان مناسب سفر و مناسب خودتان باشد. از آنجایی که ممکن است ساعت‌های رکاب زدنتان طولانی باشد، مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام خرید دوچرخه مدنظر قرار دهید، راحتی آن است.

دوچرخه دنده‌ای انتخاب مناسبی برای این شرایط است. دوچرخه‌ای را انتخاب کنید که چراغ داشته باشد. همچنین دوچرخه‌ای را انتخاب کنید که بار بیشتری را بتوانید با آن حمل نمایید. مثلاً دوچرخه‌های توریستی گزینه مناسبی برای سفر هستند.

دوچرخه‌تان باید همزمان محکم و سبک باشد تا هم استفاده طولانی مدت از آن خسته‌تان نکند و هم با کوچک‌ترین آسیبی به کلی نابود نشود.

مهم ترین نکاتی که هنگام سفر با دوچرخه باید رعایت کنید

برای روزهای بارانی تجهیزاتی تهیه کنید

ممکن است در طول مسیر باران ببارد. بنابراین باید آمادگی چنین شرایطی را داشته باشید و همراه خود پانچو، لباس ضد آب و کلاه لبه‌دار ببرید. این وسایل هم شما را تا حدی از باران حفظ می‌کند و هم جلوی دیدتان را نمی‌گیرد.

زمانی که آماده هستید، سفرتان را آغاز کنید

سفر با دوچرخه نیاز به آمادگی دارد. باید همه چیز را بسنجید و برای هر اتفاقی که ممکن است در طول سفرتان بیافتد کاملاً آماده باشید. همچنین باید آمادگی روحی و جسمی کامل هم برای سفرتان داشته باشید. سفر با دوچرخه سخت است خصوصاً اگر تازه‌کار باشید. بنابراین اگر آمادگی جسمی و روحی پذیرش این سختی را نداشته باشید، نه تنها این تجربه برایتان لذت‌بخش نیست بلکه ممکن است شما را در سختی بیاندازد.

در این نوع سفر ممکن است به جایی برسید که احساس خستگی شدید کنید و حتی تا پای کنسل کردن سفر هم بروید. اینجاست که روحیه بالا به کمکتان می‌آید که سفر خود را کنسل نکنید. در این شرایط باید چند ساعتی توقف کرده و استراحت کنید تا روحیه و انرژی خود را بازیابی نمایید.

سبک بار سفر کنید

زمانی که تصمیم می‌گیرید با دوچرخه سفر کنید باید بدانید که جای زیادی برای حمل وسیله نخواهید داشت. بنابراین سعی کنید فقط وسایل ضروری را در کوله‌بار خود قرار دهید. باید فضایی را هم برای تجهیزات ضروری و مخصوص دوچرخه کنار بگذارید.

به طورکلی وسایلی که در سفر با دوچرخه به کارتان می‌آید، خواب، تجهیزات آشپزی، تجهیزات مربوط به ایمنی، لباس گرم و خنک و جوراب به اندازه کافی است. لازم نیست لباس زیادی با خود بردارید اما سعی کنید برای هر شرایط آب و هوایی چیزی همراه با خود داشته باشید.

حواستان به تناسب اندامتان باشد

همانطورکه بالاتر هم گفتیم، سفر با دوچرخه به تناسب اندام و بدنی قوی نیاز دارد. بنابراین قبل از سفر باید مدتی روی تناسب اندامتان کار کنید. دوچرخه‌سواری چالش‌هایی همچون سربالایی، جاده‌های ناهموار و… پیش رویتان قرار می‌دهد. تناسب اندام در این شرایط می‌تواند کمکتان کند.

امکان تنها سفر کردن وجود دارد

اگر دوست دارید تنها سفر کردن را تجربه کنید، در سفر با دوچرخه امکان آن وجود دارد اگرچه سفر گروهی امنیت بیشتری دارد اما اگر قصد تنها رفتن را دارید باید بیشتر از حد معمول مراقب باشید. افرادی را در جریان این سفر قرار دهید و با آنها در طول سفر در ارتباط باشید. همچنین سعی کنید از مسیرهای ایمن‌تر به حرکت خودتان ادامه دهید.

یک نقشه همراه خود داشته باشید

اگرچه روی همه تلفن‌های همراه نقشه و مسیریاب وجود دارد اما باز هم همراه داشتن یک نقشه کاغذی برای زمان‌هایی که ممکن است شارژ تلفن همراهتان تمام شود و یا اینترنتی نداشته باشید، این نقشه به کارتان خواهد آمد. البته لازم است یک یا دو پاوربانک قوی همراه خود داشته باشید تا در هر شرایطی بتوانید تلفن همراهتان را روشن نگه دارید.

مهم ترین نکاتی که هنگام سفر با دوچرخه باید رعایت کنید

آهسته و پیوسته حرکت کنید

سفر با دوچرخه زمان بیشتری نسبت به سفر با دیگر وسایل حمل و نقل نیاز دارد. اگر این راه را برای سفر انتخاب می‌کنید، نباید به پایان فکر کنید و باید از مسیر لذت ببرید. این سفر برای کشف کردن و تجربه‌های جدید است پس سعی کنید نهایت لذت را از آن ببرید.

خودتان و دوچرخه را آماده کنید

نکته آخر اینکه باید قبل از سفر دوچرخه خود را کاملاً چک کنید و اگر به سرویس نیاز دارد، این کار را انجام دهید. خودتان هم باید برای سفر آماده شوید. لباس مناسب و روشن بپوشید، کوله پشتی یا خورجین خود را آماده کنید. معمولاً برای سفرهای کوتاه کوله‌پشتی و برای سفرهای بلند خورجین مناسب‌تر است.

چک لیست احتیاجات سفر با دوچرخه

· لباس دوچرخه‌سواری

· کفش و کلاه دوچرخه‌سواری

· جوراب

· کلاه ایمنی

· شلوارکشی ساق بلند

· لباس ضد آب

· بادگیر

· دستکش و عینک دوچرخه سواری

· تیشرت

· زیرپوش

· دستمال دستی

· وسایل نظافت (خمیردندان، مسواک، شامپو، خوشبوکننده، ریش تراش، صابون و …)

· حوله

· سویشرت

· کاپشن سبک

· ساعت

· لوازم تعمیر دوچرخه

· آب

· انواع مغز و آجیل

· میوه‌های تازه

· سبزیجات تازه

· سبزیجات خشک شده، برگه‌های میوه

کلام آخر

در این مطلب درباره نکات مهم سفر با دوچرخه حرف زدیم. اگر قصد دارید با دوچرخه سفر کنید این نکات می‌توانید به مطمئن‌تر سفر کردنتان کمک کند و درواقع به شما یک دید برای کارهایی که باید قبل از سفر انجام شود، می‌دهد.

اگر نکته دیگری درباره سفر با دوچرخه وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد، حتماً آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

کد خبر 682234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.