علاقه‌مندی همیشگی مخاطبان به سریال‌های پلیسی و معمایی

«خواب و بیدار» آغاز خوب و البته شروع یک تحول در پخش و تولید سریال‌های پلیسی بود که با استقبال ویژه مخاطبان، مسیر را برای ساخت سریال‌های پلیسی و معمایی در سیمای ملی هموار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آن زمان که در سال‌هایی ابتدایی دهه هشتاد، خواب و بیدار روی آنتن رسانه ملی رفت تا مدت‌ها تکیه کلام عامه مردم، عبدالله پلنگ و ناتاشا بود و این سریال

«خواب و بیدار» آغاز خوب و البته شروع یک تحول در پخش و تولید سریال‌های پلیسی بود که هم خلاقیت و زیرکی خلافکاران و هم زرنگی و اقتدار پلیس را همزمان به خوبی به نمایش می‌گذاشت. در این نوشتار به بهانه پخش سریال «بازپرس» که چندی قبل از از شبکه یک سیما پخش شد و با استقبال خوب بینندگان این شبکه همراه بود، چند سریال ایرانی پلیسی- معمایی را به مخاطبان معرفی کرده‌ایم.

بازپرس در گروه فیلم و سریال شبکه یک و مرکز رسانه‌ای قوه‌قضاییه تولید شده و مجری طرح آن مؤسسه فرهنگی‌هنری وصف صبا بود؛ بازیگرانی از جمله محسن قصابیان، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، مهدی فخیم‌زاده، فریبا کوثری، اندیشه فولادوند، سیدجواد هاشمی، سوگول طهماسبی، فریبا متخصص، ایوب آقاخانی، شهروز دل‌افکار، کاظم هژیرآزاد، پورانداخت مهیمن و رسول نجفیان در آن به ایفای نقش پرداختند.

خواب و بیدار

سریال جنجالی و پلیسی «خواب و بیدار» از جمله بهترین مجموعه‌ها در این ژانر هیجانی بود که در زمان اکران خود مخاطبان زیادی را جذب کرد و پای تلویزیون نشاند. در داستان این سریال توران معروف به ناتاشا، خلافکاری حرفه‌ای است که بعد از مدت‌ها به ایران برگشته است. او با کمک همدست سابقش شروع به سرقت مسلحانه می‌کند، ولی تحت تعقیب پلیس قرار می‌گیرد.

مهدی فخیم زاده در نقش «اصغر کپک» یکی از شخصیت‌های به یادماندنی تاریخ سریال‌های تلویزیون است که در این سریال هم به خوبی بازی کرد.

فخیم زاده در این مجموعه برای نخستین بار در تلویزیون ایران، مجرم را باکلاس نشان داد و از تبهکاران آفتابه دزد که پیشتر در تلویزیون نمایش داده می‌شدند فاصله گرفت.

همچنین نمایش اشراف اطلاعاتی و تجهیزات نیروی انتظامی و مأموران پلیس، از نکات قابل توجه «خواب و بیدار» بود که قبل از آن سابقه نداشت.

فخیم زاده روایت جالبی از سوءتفاهم‌های اولیه با مسئولان برای این سریال دارد: «زمانی که این سریال پخش شد، جلسه‌ای با آقایان نیروی انتظامی داشتیم. صحبت بر سر این بود که چرا این زن (ناتاشا) تا این حد قوی نشان داده شد؟ گفتم اگر بزهکار ما آفتابه دزد باشد که دیگر به یگان ویژه، سایت ۱۱۰، پلیس تخصصی و حرفه‌ای و… نیاز نیست!

هوش سیاه

«هوش سیاه» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و نقش آفرینی حسین یاری، کیکاووس یاکیده، کمند امیر سلیمانی، رضا آشتیانی و ارسلان قاسمی، به مضامینی همچون مبارزه با جرایم رایانه‌ای و مسائل امنیتی پرداخت و مورد توجه بسیاری از مخاطبان تلویزیون در اواخر دهه ۸۰ قرار گرفت.

جذابیت سوژه و نو بودن ایده هوش سیاه از مهم‌ترین نکات قوت و دلایل محبوبیت این سریال در زمان پخش آن بود.

تفاوت اساسی «هوش سیاه» و دیگر سریال‌های ژانر اکشن پلیسی در بکارگیری وسایل پیشرفته و قابلیت‌های الکترونیکی پلیس از عواملی بود که مخاطب «هوش سیاه» را با اثر تازه‌ای در قاب تلویزیون مواجه می‌کرد. سریالی که بنابر ادعای کارگردان آن، شکل‌گیری واحدی به نام پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات)، با الهام از آن آغاز بکار کرده است.

علاقه‌مندی همیشگی مخاطبان به سریال‌های پلیسی و معمایی

شهباز

مجموعه «شهباز» ساخته حمیدرضا لوافی، از تولیدات شبکه پنج رسانه ملی است. این مجموعه در ژانر پلیسی و معمایی تولید شده، منتهی با تمرکز بر فعالیت‌های پلیس سایبری که در جست وجوی یک هکر هستند، به موضوع تخلفات در فضای مجازی می‌پردازد.

«شهباز» دست روی سوژه جالبی گذاشته است و ظرفیت جلب توجه مخاطب را دارد. آرش مجیدی، علیرضا آرا، رضا داوودنژاد و میلاد میرزایی نقش مأموران پلیس را در «شهباز» ایفا کرده‌اند. غزال نظر، فاطیما بهارمست، پاوان افسر، سیروس همتی و نیما نادری که با سریال «شرم» شناخته می‌شوند نیز دیگر بازیگرانی هستند که در این مجموعه پلیسی حضور دارند.

فوق سری

داستان «فوق سری» که در نوروز سال ۱۳۹۴ پخش شد، مربوط به سرهنگ احمد نادری و سرهنگ علی نصراللهی است که دو دوست و همکار قدیمی هستند. آنها با یک باند قاچاقچی مواد مخدر درگیر می‌شوند. قصه این سریال درباره عملیاتی فوق سری در نیروی انتظامی است که فقط پنج نفر از آن اطلاع دارند.

فخیم‌زاده در این سریال در دو نقش بازی می‌کرد: یکی سرهنگ نیروی انتظامی و دیگری یک موادفروش خرده پا.

درباره سریال هم باید گفت با وجودی که همه آثار تلویزیونی فخیم زاده، رگه‌هایی از طنز داشتند، ولی مجموعه «فوق سری» را بیشتر باید کمدی پلیسی خطاب کرد. «فوق سری» از فیلمنامه و بازی‌های خوبی بهره می‌برد ولی در جذب مخاطب در زمان پخش خود چندان موفق ظاهر نشد.

پلیس جوان

مجموعه تلویزیونی «پلیس جوان» به کارگردانی بهروز افخمی و نقش آفرینی بازیگرانی همچون داریوش ارجمند، شهاب حسینی، مریلا زارعی و فرهاد اصلانی، در زمان پخش بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و بازخوردهای مثبتی را از سوی بینندگان دریافت کرد.

این سریال که ابتدای دهه ۸۰ به روی آنتن تلویزیون رفت، تصویری جدید از پلیس در ژانر جنایی - پلیسی ارائه کرد که تا پیش از آن و در دهه ۷۰، خلق چنین تصاویری از نیروی انتظامی در مجموعه‌های تلویزیونی داخلی سابقه نداشت. مجموعه تلویزیونی «پلیس جوان» را باید از آن دست سریال‌هایی برشمرد که در زمان پخش آن، توانسته بود مخاطبان بسیاری را با تلویزیون همراه کند و همچنین بهروز افخمی را نیز می‌توان به عنوان یکی از نخستین پایه گذاران سریال‌های ژانر پلیسی نام برد.

کلانتر

مجموعه تلویزیونی «کلانتر» به کارگردانی محسن شاه محمدی و تهیه کنندگی اصغر زائری یک سریال پلیسی بود که برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد و در ۱۳ قسمت به سه داستان پلیسی مجزا پرداخته است. ایرج نوذری، بابک نوری و مریم سلطانی در این سریال نقش آفرینی کرده‌اند.

«سریال کلانتر» همچون سریال خواب و بیدار، در زمان پخش از تلویزیون بینندگان بسیاری داشت و توانست توجه طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کند. به دنبال این استقبال نیز در سال ۱۳۸۴ مجموعه «کلانتر ۲» در ۱۷ قسمت و ۳ اپیزود مختلف ساخته شد. سری دوم کلانتر نیز مانند فصل اول توانست نظر بینندگان را به خود جلب کند. پس از گذشت چهار سال از پخش سری دوم سریال کلانتر، در سال ۱۳۸۸ نیز «کلانتر ۳» در ۳۰ قسمت ساخته شد.

تعبیر وارونه یک رؤیا

یکی از بهترین سریال‌های پلیسی ایرانی در دهه نود، سریال «تعبیر وارونه یک رویاست» به کارگردانی فریدون جیرانی که به عنوان سریال پلیسی شبکه یک در زمان پخش مخاطبان بسیاری را پای جعبه جادو می‌نشاند. تعبیر وارونه یک رؤیا با بازی امیر جعفری، فرهاد قائمیان، پانته‌آ بهرام، الهام کردا درباره نفوذ همسر یک دانشمند هسته‌ای در سایت‌های اتمی و جاسوسی وی برای شبکه‌های اطلاعاتی خارج از کشور بود. پلیس و وزارت اطلاعات پس از اینکه به درز اطلاعات و رفتارهای همسر این دانشمند مشکوک می‌شود، با تعقیب و گریز و مراقبت متوجه وجود عامل جاسوسی در خانه دانشمند هسته‌ای می‌شوند.

در این سریال امیر جعفری نقش پلیسی اطلاعاتی امنیتی، فرهاد قائمیان نقش دانشمند هسته‌ای و پانته آ بهرام کاراکتر همسر او را بازی می‌کرد. ابتدا قرار بود این سریال بصورت سیاه و سفید روی آنتن تلویزیون برود، اما به دلیل افت کیفیت تصویر سازندگان و شبکه تصمیم گرفتند که سریال تعبیر وارونه یک رؤیا بصورت رنگی پخش شود.

گشت ویژه

یکی دیگر از سریال‌های جنایی و پلیسی سال‌های اخیر تلویزیون سریال «گشت ویژه» به کارگردانی مهدی رحمانی در سال ۹۵ بود که از شبکه یک سیما در هفته ناجا پخش شد.

داستان سریال گشت ویژه در یک اداره پلیس می‌گذرد و قصه اصلی پیرامون چهار پلیس است که که در حل و فصل پرونده‌های پلیسی و جنایی از برجسته‌ترین‌ها هستند. حمید گودرزی، شاهد احمدلو، محمود پاک نیت، پدرام شریفی، امیر کاظمی، داریوش اسدزاده، آزیتا لاچینی، طوفان مهردادیان، مهرداد فلاحتگر، حسین سلیمانی، سوگل طهماسبی و … در سریال گشت ویژه ایفای نقش کرده‌اند.

کد خبر 682177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.