حسن اکلیلی: اصفهان را باید در هفته فرهنگی شناخت

اصفهان بیشترین تعداد شاعر را در کل کشور دارا است، در حوزه موسیقی اصفهان مکتب موسیقی دارد، هنر نمایشی ثبت شده به نام اصفهان داریم، تمام تجار اصفهان دست به خیر هستند، اگرچه حدود ۱۷۰ حرفه ماندگار فرهنگی داشته‌ایم، پس با وجود این دارایی‌ها باید توجه بیشتری به اصفهان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان از نگاه صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، به‌عنوان یک آرمان‌شهر در برهه‌های مختلف تاریخی شناخته می‌شود، از «سفرنامه شاردن» گرفته تا سفرنامه معروف ناصرخسرو، این شهر را سراسر شگفتی و اعجاز نام برده‌اند و در بین شهرهای کشور از تاریخ، فرهنگ و تمدن ویژه آن یاد می‌کنند.

هرچند این شهر از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و شاید نیاز به معرفی نداشته باشد، اما نمی‌توان از کارکردهای و سیاست‌گذاری به‌روز مدیریت شهری در کشور و جهان در معرفی آن غافل بود، بنابراین نیاز است که همپای سیاست‌گذاری‌های و متد شهری جهان برای معرفی ظرفیت‌های خود به سایر شهرها به‌ویژه شهروندان استفاده کند.

یکی از این سیاست‌گذاری و برنامه‌ها، اجرای هفته فرهنگی شهر است، هفته‌ای که در آن هر شهر با اجرای برنامه‌ها و رویدادهای متنوع در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه‌های فرهنگ و هنر، سعی در معرفی ظرفیت‌های خود به شهروندان و سایر شهرهای کشور و جهان دارد.

خبرگزاری ایمنا در راستای رسالت فرهنگی خود به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان (سوم تا دهم اردیبهشت‌ماه)، در گفت‌وگو با متولیان امر و صاحب‌نظران به بررسی ظرفیت‌ها و کارکردهای این هفته برای شهر اصفهان پرداخته است که در همین راستا در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با حسن اکلیلی، هنرمند اصفهانی را می‌خوانید:

اهمیت هفته فرهنگی اصفهان از نگاه شما چیست؟

اصفهان در کل جهان هستی مورد اهمیت است، این شهر از لحاظ قدمت، تاریخ، هنرمندان و رزمنده‌ها، شهر عجیبی است، اصفهان جهان شمول است و پرداختن به آن در حد یک هفته کفایت نمی‌کند، باید تمام سال را توجه ویژه به این شهر داشته باشیم.

اگر در هر گوشه از دنیا این میراث فرهنگی وجود داشته باشد دیگر نیازی به کار تجاری و صنعت نیست، اگردر اصفهان از این میراث استفاده درست می‌شد، تمام مردم اصفهان مشغول به کار بودیم، باید برای بهتر نمودار کردن شهر و فرهنگ شهرمان فعالیت داشته باشیم.

در هفته فرهنگی به چه موضوعاتی باید پرداخته شود؟

اصالت در فرهنگ و زیرخاکی‌ها را مرور کنیم، در تخت فولاد انسان‌های بزرگی دفن هستند که باید بررسی شود، این قابلیت وجود دارد که در این خصوص صدها قسمت فیلم و سریال ساخته شود، در بخش‌های مختلف به عنوان مثال نیروی انسانی بررسی شود چه تعداد انسان‌ها ازخود گذشتگی کردند، میانگین سنی جوانانی که به عشق کشورشان شهید شدند چقدر بوده.

اصفهان بیشترین تعداد شاعر را در کل کشور دارا است، در حوزه موسیقی اصفهان مکتب موسیقی دارد، هنر نمایشی ثبت شده به نام اصفهان داریم، تمام تجار اصفهان دست به خیر هستند، اگرچه حدود ۱۷۰ حرفه ماندگار فرهنگی داشتیم که تعدادی دچار انحلال و نابودی شده اما همچنان حرف اول را در این حوزه می‌زند، پس با وجود این دارایی‌ها باید توجه بیشتری به اصفهان شود.

هفته فرهنگی تا چه میزان می‌تواند برای شهر اصفهان هویت‌ساز باشد؟

گاهی از هول حلیم در دیگ می‌افتیم، هر متاعی را به عنوان نمود کار اصفهان دراین هفته ارائه می‌دهیم، هفته تمام می‌شود اما هنوز معرفی درستی انجام نشده است، در هفته اصفهان باید مرور کلی انجام بشود، صدا وسیما تمام مدت در خصوص اصفهان صحبت کند وهرکانالی برای یک بخشی از اصفهان تولید داشته باشد، از هرکجای دنیا شخصیت‌هایی داریم که مربوط به اصفهان می‌شوند.

خروش زاینده‌رود که مدام هم متوقف می‌شود به تنهایی زاینده است و کارهای عجیبی انجام می‌دهد، اگر موسیقی و هنر ما حرفی برای گفتن دارد از تأثیرات زاینده‌رود است، چرا این آب به صورت دائم جاری وساری نمی‌شود تا آبروی کشورمان باشد؟

عده‌ای عقیده دارند که باید هفته فرهنگی جشن‌محور باشد و عده‌ای دیگر عقیده بر تخصصی بودن برنامه‌ها دارند به این دلیل که جامعه هدف هنرمندان هستند، عقیده شما در این خصوص چیست؟

باید بتوانیم در هفته فرهنگی، شهر اصفهان و قابلیت‌ها را به فرزندان خود معرفی کنیم، بخش اعظم مردم متوجه دلیل برگزاری این هفته نیستند، فقط به اصفهان می‌آیند، باید ویژگی‌های اصفهان که دلیل برپایی این هفته و بزرگداشت اصفهان است برای مردم در تمام حوزه‌های فرنگ، ورزش و سینما گفته شود.

کد خبر 656991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.