ایمان، ریشه همه خوبی‌ها است/ مومن به دنبال پاداش و تشکر دیگران نیست

عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت اصفهان گفت: ریشه همه خوبی‌ها و نیکی‌ها و درجات، ایمان به حق تعالی است. رهبر معظم انقلاب هم بارها هم به تازگی در موضوع ایمان و امید سخن گفتند. ایمان در باطن فرد او را به سمت و سوی کار و عمل جهادی، آن هم بدون چشم‌داشت می‌کشاند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی امروز چهارشنبه-یکم شهریورماه-در مراسم هفتمین روز عروج شهادت‌گونه دانشجوی جهادگر بسیجی، محمدرضا احمدی، اظهار کرد: برگزاری این‌گونه مراسم‌ها ابتدا برای عرض تسلیت و سپس برای درس گرفت و عبرت‌آموزی است تا حضور ما تنها به صرف ذکر خیر این دانشجوی مؤمن بسیجی نباشد.

به گفته وی، صفات و ویژگی‌های افراد قائم به موصوف نیست و قابل انتقال به دیگران است. اینکه چرا یک انسان یا حتی یک شیء محبوب دل‌ها و سایرین می‌شود اهمیت دارد؛ در واقع این انسان دوست داشتنی می‌شود.

عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت اصفهان، خاطرنشان کرد: اگر به این موارد توجه کنیم می‌توانیم مصادیق گوناگونی را تصور کنیم که قابل استفاده برای ما هم خواهد بود وگرنه شهید محمدرضا احمدی که عروج کرده و به هدف خود رسیده است، اما مفید و مؤثر برای ما توجه به ویژگی‌هایی است که او را محبوب کرده است.

وی با بیان اینکه محبوبیت انسان دو رکن اساسی دارد، تصریح کرد: رکن اول وجود صفات ممتاز برای محبوب است و رکن دوم علم داشتن محب به آن صفات و ویژگی‌ها است. هر کدام از این دو رکن نباشد محبت از بین می‌رود.

آیت‌الله مهدوی ادامه داد: کمال یک فرد دانشجو ابتدا به در خواندن و در ثانی به اطلاع پیدا کردن اوست. دنیا مکان مسابقه است؛ شما تصویر کنید همه دنیا میدان مسابقه است؛ مسابقه برای اینکه انسان موجودی کامل شود.

وی با اشاره به اینکه بحث درباره انسان کامل طول و تفصیل زیادی می‌طلبد، خاطر نشان کرد: زمانی که آدمی به دنیا می‌آید، انسانیت او بالقوه است که باید آن را بالفعل کند. این شبیه به هسته درختی است که برای میوه و ثمر دادن آن باید اقداماتی کرد تا به میوه دادن برسد.

لزوم توجه به انسان کامل بودن

عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت اصفهان گفت: بسیاری از افراد نسبت به اینکه انسان کامل باشند بی‌توجه هستند پس این ویژگی را به فعلیت نمی‌رسانند؛ این می‌شود که فرد در نوجوانی مشغول بازی و لهو و لعب است، در جوانی به ازدواج و شغل و سپس اولاد و مسکن و این موارد مشغول می‌شود و تازه بعد از اینها به فکر سر و سامان دادن به فرزندان است و این روند او را گرفتار روزمرگی می‌کند اما اگر از همین فرد سوال کنید مقصود از خلق او چه بود تازه به پاسخ سوال فکر می‌کند که چه بگوید.

وی با بیان آیه ۱۱۵ سوره مومنون که می‌فرماید أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لا تُرْجَعُون یعنی آیا پنداشته‌اید که شما را بیهوده و عبث آفریدیم، و اینکه به سوی ما بازگردانده نمی‌شوید؟ تاکید کرد: دو جمله از این آیه برداشت می‌شود که ابتدا این است که هدفی ندارد و دوم اینکه مگر قیامتی نیست.

سبقت گرفتن در کار خیر، ویژگی مهم شهید احمدی

آیت‌الله مهدوی افزود: شهید محمدرضا احمدی یک قدم جلو رفت هر چند جای دوری نرفته است. اینکه چطور و چگونه برویم تا محبوب دوستان شویم، این اهمیت باید و باید رمز این مهم را فهمید و درک کرد.

به گفته وی، ویژگی مهم شهید احمدی و امثال او، سبقت گرفتن در کار خیر بود. همین روحیه باعث شد او دوست‌داشتنی و محبوب شود.

عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت اصفهان، خاطر نشان کرد: انسان‌ها سه دسته‌اند؛ گروه اول افرادی هستند که کار خیر انجام نمی‌دهند. دسته دوم وقتی می‌بینند دیگری مشغول خیر است آنها هم مشتاق کار خیر می‌شود اما دسته سوم افراد خط شکن هستند.

وی با بیان اینکه کار و عمل خیر در دین اسلام جایگاه والایی دارد، ادامه داد: در رقابت با دیگران نگاه افراد به عرض و اطراف است اما در سبقت گرفتن نگاه طولی است، یعنی مقصد و هدف مورد نظر است.

آیت‌الله مهدوی گفت: در علم اخلاق حسادت مذموم و غبطه ممدوح است؛ فرد حسود آرزوی زوال نعمت دیگری را دارد اما در غبطه فرد آرزومند داشتن صفات خوب دیگری است. در غبطه خوردن نگاه افراد عرضی است و این نوعی اشکال هم هست. اهل بیت که رقیبی در معنویت و عبودیت ندارند پس غبطه نمی‌خورند چرا که نگاهشان به مقصد یعنی، حق تعالی و معبود متعال است.

علت ریشه‌ای سبقت خیر در برخی از افراد جامعه

وی با اشاره به علت ریشه‌ای سبقت خیر در برخی از افراد جامعه، اظهار کرد: باید ابتدا فهمید گوهر وجود تک انسان‌هایی که سبقت در کار خیر دارند چیست. از آیات نورانی سوره مجادله متوجه می‌شویم که ریشه سبقت به خیر، ایمان قوی به شرط خلوص است.

عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت اصفهان، افزود: گاهی می‌بینیم در کشورهای غربی و غیراسلامی هم خیریه‌ها کار می‌کنند اما اینها برای نمایش دادن و تبلیغات خودشان است و برای ما ارزش محسوب نمی‌شود اما در اسلام وقتی به دیگران خدمت کنید دیگر حتی کاری به مخلوق ندارد و خالق را در نظر می‌گیرد، پس به دنبال دیده شدن یا تشکر کردن افراد نیستید و تنها رضایت حق را می‌بینید.

وی ادامه داد: همین که فرد تنها خالق را دید خالص می‌شود، بنابراین دیگر تکبر و غرور در او نیست و سبقت به خیر در او نهادینه است. دیگر به دنبال پاداش و دستمزد نیست.

آیت‌الله مهدوی تصریح کرد: ریشه همه خوبی‌ها و نیکی‌ها و درجات، ایمان به حق تعالی است. رهبر معظم انقلاب هم بارها هم به تازگی در موضوع ایمان و امید سخن گفتند. ایمان در باطن فرد او را به سمت و سوی کار و عمل جهادی، آن هم بدون چشم داشت می‌کشاند.

وی به سخنان امام راحل (ره) که همواره به فکر محرومان و مستضعفان بودند، اشاره کرد و افزود: ایشان در همان ماه‌های ابتدایی انقلاب دستور دادند که نهادهایی همچون جهادکشاورزی، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و بنیاد مسکن را برای کمک به محرومان تشکیل شوند.

عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت اصفهان، خاطر نشان کرد: امام حتی در همان اوایل پیروزی انقلاب بر رابطه با کشورهای آفریقایی تاکید داشتند در حالی که امروز افرادی را دیدیم که حتی آب خوردن ما را به اروپایی‌ها ربط دادند، اما امام عزیز به دلیل استضعاف مردم در قاره آفریقا و ظلمی که بر آنان رفته بود می‌فرمودند ابتدا باید به داد آنها رسید.

وی خاطر نشان کرد: این علاقه به صفات و ویژگی‌های جهادگرانی همچون شهید احمدی است که او را محبوب دوستان و همراهانش کرده است.

آیت‌الله مهدوی، تصریح کرد: دیروز امام راحل می‌فرمود انقلاب اسلامی انقلاب محرومان و مستضعفان است و آفریقا را اولویت ما دانستند و امروز جوانان دهه هفتادی و دهه هشتادی که امام و انقلاب را ندیده‌اند، همان روحیات جهادگرانه را دنبال می‌کنند و هیچ چشمداشتی ندارند.

وی اظهار کرد: ریشه این جهادگری‌ها در ایمان افراد است که طبق آیه ۱۴۸ سوره بقره که در ابتدا هم اشاره شد در قرآن کریم به سبقت به خیر اشاره شده و در این رابطه بر جمع شدن کنار یکدیگر در این امر اشاره شده است.

امام جمعه موقت اصفهان، تصریح کرد: خداوند متعال در روز ظهور امام عصر ۱۰ هزار نفر را دور هم جمع می‌کند؛ اینها افرادی بوده‌اند که در کارهای خیر سبقت گرفته‌اند، پاداش این افراد طبق آیات نورانی قرآن جمع شدن در مسجدالحرام در کنار امام عصر (عج) است.

به گفته وی، طبق آیه ۳۲ سوره فاطر امام سبقت به خیر داند، بنابراین افرادی به امام نزدیک تر هستند که آنها نیز سبقت به خیر داشته‌اند، راه و مسیر هم در آیه ۲۴ سوره سجده با عنوان ایمنان آمده که هر چه قوی‌تر باشد سبقت به خیر هم تقویت می‌شود.

آیت‌الله مهدوی با طرح این سوال که سبقت به خیر از کجا نشأت می‌گیرد، افزود: برای رسیدن به این مهم باید ایمان را تقویت کرد و از پدر و مادر افراد پرسید که جوان آنها در دل شب یا در زیارت‌ها و عبادت‌هایش چه کرده که به این درجه رسیده است.

وی اظهار کرد: آرزوی رهبر انقلاب این است که یک دهم جمعیت ایران جوان مؤمن بسیجی پای کار باشد. ارزش بسیج هم به همین است و هدف دانشگاه نیز تربیت انسان‌هایی این‌چنین است که در کارهای خیر اهل سبقت هستند.

کد خبر 682136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.