ایران تولید کننده ۶۴ درصد فولاد غرب آسیا

بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، در ماه جولای در غرب آسیا( ایران، قطر، عربستان و امارات) ۳.۱ میلیون تن فولاد خام تولید شده که ایران با تولید دو میلیون تنی سهم ۶۴.۱ درصدی از آن دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انجمن جهانی فولاد در گزارشی آخرین وضعیت تولید فولاد جهان در ماه جولای ۲۰۲۳ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش میزان تولید جهانی فولاد خام برای ۶۳ کشور گزارش شده به انجمن جهانی فولاد (worldsteel) در ماه جولای ۲۰۲۳، ۱۵۸.۵ میلیون تن (Mt) بود که ۶.۶ درصد نسبت به جولای ۲۰۲۲ افزایش داشت.

ایران تولید کننده ۶۴ درصد فولاد غرب آسیا

افزایش ۶.۶ درصدی تولید فولاد در جهان

از بین ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد خام جهان، تولید فولاد در چهار کشور در ماه جولای کاهشی و در شش کشور افزایش بوده است. چین، هند و ژاپن به ترتیب با تولید ۹۰.۸، ۱۱.۵ و ۷.۴ میلیون تن فولاد خام، سه تولید کننده برتر فولاد در جهان بوده‌اند.

آنطور که انجمن جهانی فولاد گزارش داده است، در سال ۲۰۲، بیش از یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تن فولاد در جهان تولید شده است که نسبت به تولید یک میلیارد ۸۷۸ میلیون تنی فولاد در سال ۲۰۲۱ کاهش ۴.۲ درصدی داشته است.

هند رکورددار افزایش تولید فولاد خام

بررسی تغییرات تولید فولاد خام در ماه جولای ۲۰۲۳ نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که هند با افزایش ۱۴.۳ درصدی رکورددار افزایش تولید بوده است. پس از هند چین با افزایش ۱۱.۵ درصدی، ترکیه با افزایش ۴.۶ درصدی و روسیه با افزایش ۵.۸ درصدی بیشترین افزایش تولید فولاد خام در این مدت را داشته‌اند. گفتنی است تولید فولاد خام ایران در ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

ادامه روند کاهش تولید فولاد خام اتحادیه اروپا

۲۷ عضو اتحادیه اروپا که در ماه گذشته نیز کاهش ۱۱.۱ درصدی تولید فولاد خام را ثبت کرده بودند در این ماه نیز با کاهش ۷.۱ درصدی همچنان در تولید فولاد خام عقب مانده‌اند. براساس برآوردهای انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام در این کشورها در ماه جولای ۲۰۲۳ برابر با ۱۰.۳ میلیون تن بوده است.

تولید فولاد خام در سایر کشورهای اروپایی یعنی بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و انگلیس برابر ۳.۶ میلیون تن بوده و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵.۱ درصد افزایش داشته است.

به نظر می‌رسد کاهش تولید فولاد خام در اروپا ناشی از بحران انرژی و افزایش قیمت آن است که بر بسیاری از صنایع این کشورها تأثیر منفی داشته است. کشور آلمان نیز این روزها با رشد اقتصادی منفی درگیر رکود شده و تولید فولاد در آن کاهش یافته است. این کشور در ماه جولای ۲۰۲۳، سه میلیون تن فولاد تولید کرده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۰.۵ درصد و در هفت ماهه سال جاری ۴.۶ درصد کاهش را ثبت کرده است.

ایران بالاتر از چین و روسیه در افزایش تولید فولاد

تولید فولاد خام در ماه جولای در کشورهای آسیا و اقیانوسیه (استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام) برابر ۱۱۹.۹ میلیون تن و در کشورهای آمریکای شمالی (کانادا، کوبا، السالوادر، گواتمالا، مکزیک و آمریکا) برابر ۹.۴ میلیون تن بوده است.

همچنین در آفریقا (مصر، لیبی و آفریقای جنوبی) ۱.۴ میلیون تن و در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (بلاروس، قزاقستان، مولداوی، ازبکستان)، روسیه و اوکراین ۷.۴ میلیون تن فولاد تولید شده است. تولید فولاد کشورهای آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اوروگوئه، ونزوئلا) نیز با کاهش ۸.۴ درصدی به ۳.۴ میلیون تن تولید داشته‌اند.

ایران در جایگاه دهم تولید فولاد جهان

گزارش تولید فولاد خام در ۱۰ کشور برتر تولیدکننده، نشان می‌دهد که در ماه جولای ۲۰۲۳، چین ۹۰.۸ میلیون تن، هند ۱۱.۵ میلیون تن، ژاپن ۷.۴ میلیون تن، ایالات متحده ۶.۹ میلیون تن، روسیه ۶.۳ میلیون تن، کره‌جنوبی ۵.۷ میلیون تن، آلمان سه میلیون تن، برزیل ۲.۷ میلیون تن، ترکیه ۲.۹ میلیون تن و ایران دو میلیون تن فولاد خام تولید کرده‌اند.

رشد ۴.۱ درصدی تولید فولاد خام ایران در هفت ماهه سال جاری در حالی است که تولید فولاد خام ژاپن در این مدت ۳.۹ درصد و در آمریکا ۲.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

ایران بالاتر از چین و روسیه در افزایش تولید فولاد

ایران تولید کننده ۶۴ درصد فولاد غرب آسیا

تولید دو میلیون تنی فولاد ایران در حالی اتفاق افتاده است که کشورهای فولادی خاورمیانه (ایران، قطر، عربستان و امارات) در ماه جولای ۲۰۲۳، در مجموع توانسته‌اند ۳.۱ میلیون تن فولاد تولید کنند، به عبارتی ایران یک‌تنه در این ماه توانسته است نزدیک به ۶۴ درصد از تولید این منطقه را به نام خود ثبت کند، البته قابل ذکر است که ایران بزرگترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه است و هر ماه تولید بیشتری از سایر کشورهای این منطقه دارد.

تولید فولاد در غرب آسیا (ایران، قطر، عربستان و امارات) در سال ۲۰۲۲ نیز افزایشی بوده و نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد ۷.۱ درصدی را ثبت کرده و به ۴۴ میلیون تن رسیده و با توجه به تولید ۳۰.۶ میلیون تنی ایران در سال گذشته میلادی، ۶۹.۵ درصد تولید فولاد غرب آسیا را ایران تولید کرده است.

کد خبر 682076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.