۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
ضرورت مقاوم‌سازی مدارس فرسوده

مقاوم‌سازی سازه‌های مدارس از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا در درجه نخست برای تامین امنیت جانی دانش‌آموزان انجام می‌شود؛ این در حالی است که تعداد زیادی از مدارس در سطح کشور نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقاوم‌سازی سازه‌های مدارس از اهمیت خاصی برخوردار است، اما گاهی فاکتورهای ایمنی مدارس به علت قدیمی‌بودن بنا و وجود چالش‌هایی در این زمینه نیازمند بررسی‌های موشکافانه است؛ بی‌تردید تحصیل در یک فضای آموزشی وسیع، نوساز و محکم حق دانش‌آموزان و معلمان است. داشتن مدارس استاندارد نه‌تنها شرایط زیست و تحصیل را آسان و لذت‌بخش می‌کند، بلکه در مواقع ضروری و پیشامدهای ناگوار طبیعی، این بناهای مستحکم می‌توانند نقشی مؤثر در کاهش بلایا داشته باشند و کارکرد مراکز مهم و پرفایده برای عملیات امداد و نجات را ایفا کنند.

مقاوم‌سازی مدارس در درجه نخست برای تأمین امنیت جانی دانش‌آموزان انجام می‌شود، اما گاهی شاهد آن هستیم که بسیاری از مدارس غیردولتی در ساختمان‌های مسکونی با قدمت بالای ۳۰ تا ۴۰ سال تغییر کاربری می‌دهند و به‌عنوان مدرسه اجاره می‌شوند و دانش‌آموزان در آن تحصیل می‌کنند، بدون اینکه بدانند چه خطری تهدیدشان می‌کند. بعضی از این سازه‌ها کاربری آموزشی ندارند و غیراصولی است و از نظر استحکام بنا با ضوابط، مقررات و استانداردهای معتبر مغایرت دارد.

۳۰ درصد کلاس مدارس در لرستان نامستحکم است

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: در لرستان ۳۰ درصد کلاس مدارس تخریبی و نامستحکم هستند که نیازمند ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی هستند، تلاش دولت مردمی در امر مدرسه‌سازی بر این است که کلاس‌ها را برای سال تحصیلی جدید آماده و تحویل آموزش و پرورش شود.

وی افزود: پیش‌بینی این است که در شش ماهه اول امسال، ۲۴۰ کلاس درس تحویل دانش‌آموزان لرستانی شود، ۱۰۰ کلاس درس جزو ساماندهی مدارسی کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه بازدید از مناطق روستایی و ارزیابی این مناطق نشان از تلاش مضاعف به ویژه اجرایی شدن مصوبات سفر هیئت دولت به لرستان دارد، تصریح کرد: البته نیازهای لرستان بسیار زیاد بوده و یکی از موضوعات، حاشیه‌نشینی در شهرهای استان است که باید برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌ها صورت گیرد تا در چند سال آینده با کمبود کلاس درس در این مناطق مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه در لرستان ۳۰ درصد کلاس‌ها تخریبی و نامستحکم بوده که نیازمند ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی هستند، گفت: احکام خوبی برای برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق مجلس در دست پیگیری است؛ چنانچه محقق شوند می‌توان یکی از معضلات استان را برطرف کرد.

خان‌محمدی سامانه‌های گرمایشی مدارس در مناطق سردسیر لرستان را در اولویت کار دانست و با بیان اینکه اعتبار برای ساماندهی آنها دو برابر افزایش یافته است، اضافه کرد: در سفر دوم هیئت دولت به لرستان پیش‌بینی‌های خوبی برای افزایش اعتبار و کاهش مشکلات، با اولویت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شده است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی پروژه‌هایی در سال ۹۸ آغاز شده که هنوز به پایان نرسیدند و اتمام این پروژه‌ها در اولویت دولت هستند.

وجود بیش از ۱۰ هزار کلاس درس با قدمت بالای ۴۰ سال

پیش‌تر نیز مجید نسیمی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بر اساس استعلام کارشناسان از مناطق و نواحی آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، بیش از ۱۰ هزار کلاس درس با قدمت بالای ۴۰ سال قبل از ۱۳۶۰ در سطح استان وجود دارد که با روش‌های سنتی و بدون در نظر گرفتن آئین‌نامه‌های خاص ساخته شده است که ۳۰ درصد فضای آموزشی سطح استان را در بر می‌گیرد، مطابق برآوردها نزدیک به سه هزار کلاس درس فرسوده نیازمند بازسازی و اقدامات فوری است که برای جایگزین کردن آن‌ها باید از ظرفیت مجمع خیران مدرسه‌ساز و اعتبارات دولتی بهره‌مند شویم.

وی افزود: از مجموع کل کلاس‌های فعال در استان اصفهان، قدمت ساخت حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ کلاس درس بین سال‌های ۶۰ تا ۷۶ است و نزدیک به ۹۴۰۰ کلاس درس بعد از سال ۷۶ در استان ساخته شده و تقسیم‌بندی مدارس در استان اصفهان بر اساس ویرایش دوم آئین‌نامه زلزله طی تدوین سال ۱۳۷۴ انجام شده است. ساختمان‌هایی که بعد از این سال و مطابق با ویرایش آئین‌نامه در سطح استان ساخته شدند جزو بناهای محکم و پایدار در مقابل زلزله شناخته شده‌اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها مدارس احداث شده بین سال‌های ۶۰ تا ۷۶ با صرف هزینه‌هایی نیازمند مقاوم‌سازی هستند تا با پایداری آن‌ها در زمان زلزله با فروریزش آسیب‌های جانی برای دانش‌آموزان نداشته باشد، عمارت‌های قبل از سال ۶۰ با توجه به قدمت و شرایط ساخت به‌طور عمده مدارسی هستند که صلاح نیست آن‌ها را مقاوم‌سازی کنیم و باید به‌تدریج از صحنه آموزش حذف شوند.

وی گفت: از سه هزار کلاس درس فرسوده سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ کلاس به آموزش و پرورش استان تحویل داده می‌شود، اما حجم جایگزین کردن این مدارس بسیار بالا است و با اعتبارات کنونی ممکن است مشکل مدارس فرسوده تا ۱۰ تا ۱۲ سال آینده هم رفع نشود، بنابراین باید اعتبارات ویژه را افزایش دهیم، البته ۵۰ درصد این بازسازی‌ها شامل احداث کلاس‌هایی در مناطق و نواحی بدون مدارس است و ۵۰ درصد دیگر جایگزین کلاس‌های فرسوده می‌شود.

کد خبر 682071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.