آیت‌الله نایینی طلایه‌دار و پیشگام وقایع مهم زمانه خود بود

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در مراسم روز شهرستان نایین گفت: آیت‌الله میرزای نایینی یک مرجع مجاهد و فرزند زمانه خود بود و در هر مسئله ای مانند جنبش و نهضت تنباکو جزو طلایه داران و پیشگامان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمد حسینی امشب_ سه‌شنبه سی‌ویکم مردادماه_ در مراسم بزرگداشت آیت‌الله نایینی و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر در شهرستان نائین، اظهار کرد: یکی از کارهای خوبی که مورد تاکید و تأیید رهبر انقلاب موضوع مشاهیر، علما و بزرگان بود و مطابق بررسی صورت گرفته در سراسر کشور، شخصیت‌های مطرح بسیاری به ویژه برای معرفی به نسل جوان وجود دارد که رمز و راز موفقیت این شخصیت‌ها بایستی بیان شود.

وی افزود: بایستی در میان جوانان احساس غرور و افتخار شود که سرزمین ما نیز می‌تواند انسان‌های وارسته و والا مقام را تربیت کند و ما نیز اگر تلاش کنیم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور عنوان کرد: گاهی جمع اعضای کنگره بین‌المللی آیت‌الله نایینی که محضر رهبر انقلاب حاضر می‌شدند، علی‌رغم اینکه در این جمع پژوهشگران، اساتید حوزه و دانشگاه وجود داشت، گاهی اوقات به واسطه نکات برجسته و بیانات سخنان رهبر انقلاب، این کنگره چند ماه با تأخیر می‌افتاد زیرا نکاتی مطرح می‌کردند که به ذهن اعضا وارد نمی‌شد.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب دریای علم، دانش و بینش است، گفت: رهبر معظم انقلاب در شعر و ادب، سینما، موسیقی و تمام حوزه‌های هنری نکات دقیق و ظریفی را بیان می‌فرمایند.

حسینی با اشاره به شخصیت ارزنده آیت‌الله میرزای نایینی، تصریح کرد: شخصیت‌هایی مانند میرزای نایینی همیشه زنده هستند و باید قدردان وجود این شخصیت‌ها باشیم و افکار و اندیشه بلند، سلوک و رفتار آن‌ها همیشه وصف نسل‌های متفاوت است و این شخصیت‌ها برای یک مقطع زمانی نیستند که به فراموشی سپرده شوند.

وی با بیان‌اینکه عالم باید ژرف‌اندیش و آینده‌نگر باشد، ادامه داد: آیت‌الله نایینی یک مرجع مجاهد بود و اینگونه نبوده است که صرفاً سر در گریبان علم و دانش داشته و در انزوا باشد بلکه فرزند زمانه خود بود و در هر مسئله‌ای مانند جنبش و نهضت تنباکو جز طلایه‌داران و پیشگامان بوده است.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با بیان اینکه نگاه ما به مرزهای جغرافیایی نیست و با اشاره به وقایع جنگ جهانی اول، خاطرنشان کرد: کسانی که غرب زده و شیفته اروپا و آمریکا هستند باید تاریخ را بدانند و باید سلطه دشمن شکسته شود زیرا دشمن با سلطه خود منابع کشورهای مختلف را به یغما می‌برد.

وی ادامه داد: پس از اشغال بخش عمده کشور عراق توسط انگلیس، علما و مراجع در صحنه حاضر می‌شوند و فتوای جهاد علیه انگلیس صادر می‌کنند و یکی از این شخصیت‌های حاضر در صحنه، میرزای نایینی بوده است.

حسینی افزود: آیت الله میرزای نایینی در برهه‌های حساس و مقاطع سرنوشت ساز حضور داشته است زیرا احساس مسئولیت کرده و عواقب مسائل را در نظر داشته است.

وی با اشاره به نظریات این علامه والامقام، تاکید کرد: میرزای نایینی نظریه ولایت فقیه را مطرح می‌کند و بر این باور بوده است؛ البته زمانه اقتضا نمی‌کرده که فقیه جامع الشرایط در رأس جامعه حاضر باشد و همیشه اینگونه شرایط مهیا نبوده است که فقیه والامقامی مانند امام خمینی (ره) بحث ولایت فقیه را در کتاب و دروس خود محدود نکند و این مباحث را اجرایی و عملیاتی کند.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمان میرزای نایینی بحث ولایت فقیه امکان پذیر نبوده است، گفت: ایشان نظریه ثانویه‌ای به عنوان مشروطیت را مطرح می‌کند و می‌گوید در مقابل حاکمیت باید قانون اساسی داشته باشیم و بحث شور و مشورت باید مطرح شود.

وی ادامه داد: ایشان می‌گوید که باید نمایندگان ملت در مجلس شورای ملی باشند و مردم هم باید ناظر بر رفتار آن‌ها باشند و در دفاع از استقلال کشور و حاکمیت و تفکیک قوا مسائل مختلفی را بیان می‌کند.

حسینی با بیان اینکه زندگی، رفتار و سلوک شخصیت‌های تاریخی و برجسته کشور دارای اهمیتی بسیار است، تصریح کرد: شخصیت آیت الله میرزای نایینی، یک شخصیت نقش آفرین در ایران و عراق بوده و در حوزه علمی و حوزه‌های دیگر سرآمد و دارای نوآوری بوده است و ایشان را مجددالاصول نامیدند که راه اثبات احکام الهی را نشان می‌دهد و شاگردانی که تربیت کردند و محضر اساتیدی که درس آموخته‌اند و آثاری که تألیف کردند، همه اینها می‌تواند برای ما درس‌آموز باشد.

وی تصریح کرد: یکی از امتیازات انقلاب اسلامی این است که علیرغم تندبادهایی که بوده اعم از جنگ تحمیلی و اکنون نیز جنگ ترکیبی، امامین انقلاب مستحکم و راست قامت و با اقتدار ایستاده‌اند و در کنار بیداری و بصیرت جامعه اسلامی دچار انحراف نشده‌ایم در حال ورود به چهل و پنجمین سال پیروزی جمهوری اسلامی هستیم.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت، اظهار کرد: شهیدان رجایی و باهنر از مدیران تراز انقلاب اسلامی هستند که روحیه ساده زیستی، تلاش مضاعف، خدمت خالصانه به مردم، تقلید از امام و روحیه ولایت مداری بدون ادعا به عنوان صفات برجسته این دو شهید بزرگوار به شمار می‌رود.

وی گفت: کاستی‌ها، ضعفی‌ها و تورم وجود دارد اما دولت به خصوص با برنامه پنج ساله هفتم تلاش می‌کند که ضمن اجرای این برنامه و نقشه راه در جهت رشد اقتصادی، تورم، تأمین کالاهای اساسی برای امنیت غذایی کشور، صادرات، معادن و صنعت چه کارهایی باید انجام شود.

کد خبر 682026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.