طب ایرانی چه ورزشی را مناسب می‌داند؟

کارشناس مسئول طب سنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با اشاره به اهمیت ورزش در طب‌ ایرانی گفت: ورزش مناسب شاه‌کلید تندرستی است، به‌طوری‌ که حکیم بوعلی سینا در کتاب قانون در بحث تدابیر مشترک، مهم‌ترین تدبیر در تندرستی را در درجه نخست، ورزش کردن و سپس تدبیر غذا و خواب می‌داند.

زکریا روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ورزش چند هدف مهم را تأمین می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها تقویت انرژی حیات است، همان انرژی حیاتی است که باعث زنده ماندن انسان می‌شود.

وی با اشاره به عوارض کم‌تحرکی و زندگی صنعتی امروزه افزود: کم‌تحرکی، بی‌تحرکی و زندگی صنعتی باعث تجمع مواد زائد در بدن می‌شود که ما در طب ایرانی به آن «امتلاء» می‌گوییم که خود زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف در بدن می‌شود و در طب رایج هم مطالعات مختلف نشان داده‌اند که کم‌تحرکی و بی‌تحرکی زمینه‌ساز بیماری‌های مختلفی همچون بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون، چربی خون، دیابت، حتی سکته‌های مغزی و قلبی یا بیماری‌های عفونی می‌شود.

کارشناس مسئول طب سنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه ورزش صحیح، بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای به دفع این مواد زائد کمک می‌کند، تصریح کرد: ورزش مناسب برای حفظ سلامتی ورزشی است که باعث خستگی فرد نشود. با شروع تپش قلب، قرمز شدن چهره و تعریق بهتر است ورزش به‌تدریج قطع شود.

وی خاطرنشان کرد: این ورزش باعث تقویت قوای قلبی، مفاصل و عضلات و کمبود عملکرد اعضا می‌شود، ورزش‌های سنگین که باعث خستگی زیاد می‌شود، برای نوجوانان مناسب نیست و می‌تواند در روند رشد آن‌ها کمی اختلال ایجاد کند.

کد خبر 681921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.