«روایت راهیان»، اتفاقی هنری با محوریت هنر نمایش

معاون هنری حوزه هنری گفت: «روایت راهیان» یک اتفاق هنری با محوریت هنر نمایش است؛ ویژگی این رویداد این است که هنرمندان کار را در قالب نذر فرهنگی پیش می‌برند و این امر نشانگر خلوص نیت جمع حاضر در رویداد است.

به گزارش ایمنا، نشست خبری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» صبح امروز برگزار شد که در ابتدای این نشست کوروش زارعی اظهار کرد: امسال هفتمین دوره همایش را مفصل‌تر از گذشته برگزار می‌کنیم و در این راستا در مرز شلمچه، خسروی، چذابه، باشماق و مهران برای زائرین اجرا و در نجف، کربلا و پیاده‌روی اربعین اجرای تعزیه و نقالی را در نظر داریم، همچنین امسال نمایش «قهرمان کوچک» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان را به زبان فارسی و عربی در نجف، کربلا و پیاده‌روی اربعین اجرا می‌کنیم، دو گروه سرود نیز داریم که به زبان عربی به اجرای برنامه می‌پردازند.

وی افزود: این حرکت نذر فرهنگی بچه‌های تئاتر ایران است که بدون چشم‌داشت به اجرای تعزیه و تئاتر در نجف، کربلا و پیاده‌روی اربعین می‌پردازند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره زمان اجرای برنامه‌ها در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی، افزود: به دلیل گرمای هوا، بعد از نماز مغرب و عشاء در مقابل موکب‌ها اجراها شروع و تا ۱۲ شب ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هدف ما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است تا نسل جوان و مسلمانان دیگر کشورها با این فرهنگ آشنا و آماده ظهور امام زمان (عج) شوند؛ با این فرهنگ، پیاده‌روی اربعین عهد و پیمانی است که تمام شیعیان جهان با حضرت مهدی (عج) می‌بندند.

زارعی درباره تأثیرگذاری رویداد تئاتری «روایت راهیان»، اظهار کرد: ما جریان‌ساز شدیم و باعث شدیم عراقی‌ها هم تعزیه عربی تولید و اجرا کنند، هنرمندان عراقی از ما تقلید می‌کنند و خوشحالیم که این تأثیر را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: برای ارتباط برقرار کردن با زائران پاکستانی در حال هماهنگی با گروهی از استان سیستان و بلوچستان هستیم تا سال آینده اجرایی به زبان اردو داشته باشیم؛ ما تا دوره ششم با هیچ موکب ایرانی کار نکردیم و وقتی آمدیم با دوستان ایرانی ارتباط برقرار کنیم، موفق نشدیم، البته امسال در موکب‌های ایرانی کار خواهیم کرد که امیدواریم تجربه خوبی باشد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره بودجه مدنظر برای برگزاری هفتمین رویداد «روایت راهیان»، تصریح کرد: بودجه‌ای که برای برگزاری این رویداد نیاز است صرف هزینه ایاب و ذهاب می‌شود، زیرا هنرمندان و دست‌اندرکاران رویداد هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کنند؛ ما سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان بودجه داشتیم، اما امسال این بودجه را نداریم و با حدود ۱۰۰ هنرمندی که در دوره هفتم حضور دارند، حدود یک میلیارد تومان هزینه ایاب و ذهاب داخل ایران و داخل کشور عراق می‌شود.

وی تصریح کرد: اینکه که ما توانستیم فرهنگ ایرانی اسلامی را به دیگر مسلمانان ارائه دهیم، بسیار دستاورد مهمی است؛ ما با حضورمان در شکل‌گیری نهضت اسلامی جهانی مشارکت می‌کنیم.

در ادامه این نشست علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری نیز اظهار کرد: «روایت راهیان» یک اتفاق هنری با محوریت هنر نمایش است و ویژگی این رویداد این است که هنرمندان کار را در قالب نذر فرهنگی پیش می‌برند و این امر نشانگر خلوص نیت جمع حاضر در رویداد است.

سپس موتورچی دبیر هنری «روایت راهیان» نیز به ارائه آمار مرتبط با این رویداد پرداخت و اظهار کرد: در هفتمین رویداد «روایت راهیان» در ایران و از یکم تا سیزدهم شهریورماه در مرز مهران هفت گروه، چذابه ۱۴ گروه، خسروی هفت گروه، باشماق شش گروه و شلمچه ۱۶ گروه تعزیه، ۱۶ گروه تئاتر و ۱۶ گروه سرود به اجرای تعزیه و سرود می‌پردازند؛ در عراق نیز هنرمندان از شش شهریور، دو روز در نجف، چهار روز در پیاده‌روی اربعین و دو روز هم در کربلا به اجرای تعزیه، سرود و نمایش می‌پردازند.

منبع: مهر

کد خبر 681920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.