«به سفارش مادرم» روایاتی خاص از اربعین حسینی

کتاب «به سفارش مادرم» شامل روایاتی داستان گونه پیرامون زائران، موکب داران و خانواده‌های شرکت‌کننده در پیاده‌روی عظیم اربعین است که با طراحی جلد جدید روانه بازار شده است.

به گزارش ایمنا، کتاب «به سفارش مادرم»، قصه آدم‌ها است؛ احوال آدم‌هایی است که با ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف پا در مسیر پیاده‌روی اربعین گذاشته‌اند؛ چه عراقیِ موکب‌دار، چه ایرانیِ هم وطن؛ چه روسِ تازه مسلمان و حتی بچه‌اردک زشتِ هندی.

این اثر که یکی از متفاوت‌ترین روایت‌ها در بیان پیاده‌روی اربعین محسوب می‌شود، به قلم احسان حسینی نسب نویسنده به رشته تحریر درآمده است.

مخاطب این کتاب یک مادر است؛ احسان حسینی‌نسب به سفارش مادرش با جمعی از دوستان عکاس خود به پیاده‌روی اربعین می‌رود، مادری که در آرزوی این سفر بوده؛ مادرِ آرزومندی که وظیفه پرستاری از مادرِ پیرش را به عهده دارد و پسرش را راهیِ سفر می‌کند تا به جای او ببیند و برای او روایت کند؛ حسینی‌نسب در این سفر با انواع و اقسام زائران با پیشه‌های گوناگون و از کشورهای مختلف گفت‌وگو کرده، هر داستان را به قصه‌ای و به روایتی گره می‌زند و ماجراها را تک به تک در بیست و چند روایت خطاب به مادرش می‌نویسد.

این کتاب در قالب سفرنامه‌ای خواندنی صریح و بدون تعارف، با دقتی هنرمندانه و با تصویرسازی‌هایی ظریف به دنیای درون آدم‌ها سفر می‌کند و خواننده را با کلمه‌ها و سطرهایش در چند ساعت به پیاده‌روی اربعین می‌برد؛ عکس‌هایی مستند که با مدیریت هنری وهب رامزی و تصاویری از عکاسانی همچون عبدالمجید قوامی، روح‌الله خسروی و شهره بهرامی ضمیمه کتاب شده‌اند، روایت‌ها را ملموس‌تر کرده‌اند و به کتاب رنگ و روح و جلای بیشتری داده‌اند.

نویسنده سعی کرده از نقل حرف‌های کلیشه‌ای و تکراری دور بماند با وسواس لایه‌های درونی شخصیت و زندگی سوژه‌هایش را می‌کاود تا از کودکی یک پروفسور هندی تا فضای خانوادگی رئیس پلیس مسکو به جزئیات قابل‌تأمل و نکات عمیقی برسد که تحول‌آفرین و سرنوشت‌ساز بوده‌اند؛ هرکدام از این چهره‌های غریبه و گمنام هم برای او یادآور سوژه‌ای در ایران می‌شوند و داستان‌های خواندنی آن‌ها هم به این داستان‌های تازه می‌پیوندد و هزارتویی متنوع از حکایت‌های رنگارنگ و ماجراهای عجیب می‌سازد.

کد خبر 681918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.