آخرین جزئیات از پایگاه‌های امدادی هلال‌‍احمر برای مراسم اربعین

جمعیت هلال‌احمر علاوه‌بر تداوم روند پوشش حوادث کشور، در ایام اربعین حسینی در داخل ایران و مرزهای مشترک با کشور عراق و داخل عراق، خدمات امدادی لازم به زائران حسینی را ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرساله همزمان با فرارسیدن ایام اربعین حسینی ارگان‌های مربوطه از جمله هلال‌احمر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حج و زیارت و ستاد عتبات عالیات برای آماده‌سازی هرچه بهتر مراسم اربعین و آسایش و رفاه حال زائران تدابیر لازم را می‌اندیشند، امسال نیز که گفته شده خیل عظیمی از زائران به سمت کربلا و برای حضور در مراسم اربعین حسینی هستند، تدابیر بیشتری در نظر گرفته شده است.

مراجعه ۱۱۷۴ نفر از زائران اربعین به پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر

بابک محمودی، سرپرست سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از مراجعه ۱۱۷۴ نفر از زائران پیاده‌روی اربعین به پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر تا ساعت ۸ صبح امروز، سی‌ویکم مردادماه خبر داد.

وی با اشاره به خدمات امداد و نجات در پوشش امدادی مراسم اربعین حسینی (ع) از بیست‌وهفتم تا سی‌ویکم مردادماه سال جاری اظهار کرد: در چهار روز گذشته، ۱۱۷۴ نفر از زائران برای دریافت خدمات امدادی به پایگاه‌های امدادی مراجعه کرده‌اند.

سرپرست سازمان امداد و نجات هلال‌احمر تصریح کرد: ۱۹۸ نفر از زائرانی که به پایگاه‌ها مراجعه کردند، در محل درمان، چهار نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و ۲۶۹ نفر نیز اسکان اضطراری پیدا کردند.

وی ادامه داد: ۷۰۳ نفر از زائران در ۳ روز گذشته، از خدمات تست قند و فشار خون جمعیت هلال‌احمر در پایگاه‌های بین راهی استفاده کردند، همچنین ۷۱۶ بطری آب معدنی نیز بین زائران، توزیع شد.

فعالیت ۱۴ قرارگاه اربعینی هلال‌احمر در مرزهای شرقی و غربی کشور

جمعیت هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای، آخرین اقدامات و تمهیدات این جمعیت برای خدمت امدادی به زائران در ایام اربعین حسینی را تشریح و اعلام کرد، این جمعیت علاوه‌بر تداوم روند پوشش حوادث کشور، در ایام اربعین حسینی در داخل ایران و مرزهای مشترک با کشور عراق و داخل عراق، خدمات امدادی لازم به زائران حسینی را ارائه می‌کند.

چهار قرارگاه برون‌مرزی در شهرهای نجف، کربلا، بین‌راه و کاظمین فعال شده تا پوشش درمانی، بهداشتی و امدادی و همچنین هماهنگی و مدیریت لازم درباره سلامت و درمان زائران، در این قرارگاه‌ها انجام شود، ۱۰ قرارگاه امدادونجات در درون مرزها، تشکیل و خدمات امدادی لازم را به زائران حسینی ارائه می‌کنند.

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از چهار میلیون زائر از مرزهای کشور تردد داشته باشند، سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، ۱۳۳۱ پایگاه، شیفت موقت و سیار ساماندهی کرده تا در طول مسیر به زائران خدمت‌رسانی کنند، قرارگاه‌های اصلی سازمان امدادونجات در ۶ مرز شلمچه، چذابه، مهران، خسروی، باشماق و تمرچین است که در پنج استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی مستقر شده است.

قرارگاه‌های ورودی زائران اربعین امسال در مرزهای شرقی کشور در مرزهای دوغارون، ریمدان و میرجاوه در دو استان خراسان‌رضوی و سیستان و بلوچستان فعال شده است، امدادگران و نیروهای داوطلب و متخصص به همراه ناوگان خودرویی شامل آمبولانس، خودروی نجات و سایر خودروهای امدادرسان از بیست‌وهفتم مردادماه در این پایگاه‌ها مستقر و به همراه تیم‌های نجات تا پایان مراسم اربعین به صورت شبانه‌روز آماده ارائه خدمات به زائران اربعین هستند.

۱۸ بالگرد هلال‌احمر در مرزهای غربی برای پوشش حوادث احتمالی در ایام اربعین حسینی، مستقر شده‌اند، ۲۲ هزار امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر و کادر درمانی داوطلب هلال‌احمر در ایران و عراق، وظیفه پوشش حوادث و مخاطرات احتمالی و کمک به آسیب‌دیدگان و. همچنین ارائه خدمات درمانی در کشور عراق را برعهده دارند.

۳۵۰۰ خودرو، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و .. در داخل و خارج کشور آماده خدمات‌رسانی به زائران هستند، ۸۱ پایگاه درمانی، آماده ارائه خدمات درمانی به زائرین پیاده‎ روی در کشور عراق است، ۷۰۰ نفر از پزشکان و پرستاران در قالب کادر درمانی، برای خدمت به زائران به عراق اعزام شده‌اند که طی روزهای آتی این تعداد به بیش از ۴۲۰۰ نفر می‌رسد، ۲۰۰ پزشک نیز به همراه کوله پشتی هلال‌احمر در طریق الدوار در مسیر نجف به کربلا، به زائرانی که در مراسم پیاده‌روی حضور دارند، خدمات درمان سرپایی ارائه می‌دهند؛ چهار درمانگاه ثابت در شهر کربلا و پنج درمانگاه ثابت نیز در شهر نجف، آماده ارائه خدمات درمانی به زائران هستند.

برای خدمت به زائران حسینی در کنار هلال‌احمر هستیم

پیش‌تر نیز بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت حضور هلال‌احمر کشورمان در ایام اربعین حسینی در کشور عراق اظهار کرد: نیروهای وزارت بهداشت در این ایام در اختیار جمعیت هلال‌احمر بوده و در صورت نیاز به هر کمکی، برای ارائه خدمات درمانی بهتر به زائران، همراه هلال‌احمر هستند.

۸۰ آمبولانس برای خدمت به زائران در عراق حضور دارند

همچنین پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: برگزاری کنگره بین‌المللی سلامت در مردادماه سال جاری با حضور چهار وزیر و برخی مسئولان کشور از اقدامات مشترک هلال‌احمر و دانشگاه علوم پزشکی ایران پیش از آغاز ایام اربعین بود.

وی با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات امدادی و درمانی به زائران حسینی در پیاده‌روی اربعین گفت: امسال تجهیزات درمانی ۲۷۰ موکب مردمی‌که کادر درمانی پزشک و پرستار در اختیار دارند، توسط جمعیت هلال‌احمر تأمین شده، همچنین برای ۶۰۰ موکب مردمی نیز داروی مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در پیاده‌روی اربعین امسال برخلاف سال گذشته، تنها موکب‌هایی اجازه ارائه خدمات درمانی به زائران را دارند که تخصص پزشکان و پرستاران آنها مورد تأیید هلال‌احمر باشد، اربعین امسال ۸۰ آمبولانس و هشت دستگاه اتوبوس آمبولانس، با حضور تکنسین درمانی طرف عراقی، برای خدمت به زائران در عراق حضور دارند.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط و استقبال زائران از مراسم بزرگ پیاده‌روی اربعین، امسال در هر ۱۰۰ کیلومتر در کشور عراق یک پایگاه امدادی و در مجموع ۲۷ پایگاه امدادی ایجاد شده در حالی که در سال گذشته تنها ۱۴ پایگاه امدادی در کشور عراق داشتیم. همچنین ۸۱ پایگاه درمانی هلال‌احمر نیز در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، امامزاده سیدمحمد و طریق‌الحسین (ع) در خدمت زائران حسینی هستند.

کولیوند با اشاره به حضور و همکاری هلال‌احمر در بیمارستان‌های کربلا، نجف و بین راه نجف تا کربلا برای ارائه خدمات درمانی به زائران خاطرنشان کرد: انجام عمل جراحی کادر درمان ایرانی در بیمارستان‌های عراق، از دیگر دستاوردهای امسال جمعیت هلال‌احمر ایران برای خدمت به زائران اربعینی بوده است.

کد خبر 681844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.