برای مدیریت بحران آب نیازمند هماهنگی فرادستگاهی هستیم

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، راهکار مدیریت بحران آب را توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و در نهایت هماهنگی فرادستگاهی دانست.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی امروز _سه‌شنبه سی‌ویکم مردادماه_ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای اظهار کرد: وزارت نیرو باید به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی دنیا توجه داشته باشد، زیرا اکنون همچون دوران گذشته نیست که بگوییم میانگین بارندگی در دنیا فلان میزان بوده و در کشور ما نیز این میزان است، در واقع فرمول‌های گذشته برهم خورده است و ستاد حوادث غیرمترقبه جز در موارد وقوع سیل، زلزله و طوفان معنی ندارد.

وی افزود: امروزه یا با وضعیت ترسالی مواجهیم که سبب سیل‌های ویران‌کننده یا خشکسالی مخرب می‌شود، بنابراین آنچه در این گزارش تحقیق و تفحص مورد اهمیت است، هماهنگی فرادستگاهی بین وزارت نیرو، سازمان مراتع و جنگل‌ها، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست در عرصه‌های مختلف است. اینکه هر دستگاهی بخواهد کار خودش را انجام دهد، عوارض ویرانگر و مخربی به همراه خواهد داشت.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید شرایط زیست‌محیطی، اجتماعی و اقلیمی در تدوین طرح‌ها لحاظ شود، زیرا وضعیت اجرای آنها در درازمدت قابل تأمل است، به عنوان مثال خشکاندن دریاچه ارومیه یک‌سری آسیب در پی دارد و احیای آن هزینه‌های دیگری را برای کشور رقم می‌زند، بنابراین منابع و مصارف باید سنجیده شود.

حجت‌الاسلام ذوالنوری اظهار کرد: نمی‌شود به موضوع صرفه‌جویی تاکید داشت، اما هماهنگی با جهاد کشاورزی در نوع استفاده از بذرها و گونه‌های کشت و آبیاری صورت نگیرد و انتظار داشته باشیم منابع آبی پاسخگو باشد، بنابراین باید آمایش سرزمین رعایت شود زیرا در استان‌هایی که بحران آب داریم، شاهد استقرار صنایع آب‌بر هستیم.

نایب‌رئیس مجلس یازدهم گفت: وزارت نیرو باید در سیاست‌گذاری و اموری که نیازمند تصمیم‌گیری و هماهنگی با دستگاه‌ها است، به نکات ذکر شده توجه کند، زیرا مردم در آینده با بحران آب مواجه می‌شوند. صنایع باید از پساب استفاده کنند و متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود از آب شیرین برای صنایع یا فضای سبز استفاده می‌شود.

کد خبر 681800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.