نقش هوش مصنوعی در غربالگری سرطان

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند سرطان سینه را به صورت موثر غربالگری کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هوش مصنوعی (AI) به عنوان جایگزین بالقوه برای رادیولوژیست‌ها مطرح شده است، نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Lancet Oncology این ادعا را تائید می‌کند. این مطالعه بیش از ۸۰ هزار زن از سوئد را مورد بررسی قرار داده است و اثربخشی غربالگری سرطان سینه با استفاده از هوش مصنوعی را با آزمایش‌های استاندارد مقایسه کرد. نتایج ارائه شده نشان می‌دهد که غربالگری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ۲۴۴ زن مبتلا به سرطان سینه را شناسایی کرد در حالی که غربالگری‌های استاندارد فقط ۲۰۳ مورد را شناسایی کرد.

نکته مهم مربوط به مطالعه یادشده این است که استفاده از هوش مصنوعی نتایج مثبت کاذب بیشتری نسبت به آزمایش‌های استاندارد نداشت. این بدان معنا است که هوش مصنوعی می‌تواند به صورت بالقوه بار کاری رادیولوژیست‌ها را با نصف کردن زمان صرف شده برای غربالگری سرطان سینه کاهش دهد. متخصصان به دلیل عملکرد ثابت هوش مصنوعی در شناسایی نشانگرهای حیاتی و توانایی آن در پردازش اطلاعات، به تدریج به هوش مصنوعی اعتماد می‌کنند.

به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی با شفاف‌تر کردن اسکن‌ها و اجتناب از تکرار اسکن‌های غیرضروری در زمینه غربالگری سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود اثربخشی مدل‌های هوش مصنوعی به در دسترس بودن مجموعه داده‌ها برای بیماری‌های خاص بستگی دارد. لازم است مطالعات بیشتری برای درک کامل پتانسیل هوش مصنوعی در زمینه تشخیص پزشکی انجام شود.

در نتیجه هوش مصنوعی می‌تواند به غربالگری سرطان سینه کمک قابل‌توجهی کند، اما نظارت بر نتایج آن و استفاده از آن با پروتکل‌های ایمنی مهم است. همانطور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می‌دهد، این پتانسیل را نیز دارد که با بهبود کارآیی و دقت در تشخیص‌های پزشکی، مراقبت‌های بهداشتی را متحول کند.

کد خبر 681750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.