اهمیت داشتن مساجدی پویا و در تراز انقلاب اسلامی / ۷۰ هراز مسجد در کشور داریم

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم که مساجدی پویا و در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم، گفت: مسجد تراز انقلاب مسجدی است که در آن سه نوبت نماز جماعت برگزار می‌شود، پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی فعال دارد و از نظر فضای فیزیکی نیز استاندارد است.

حجت‌الاسلام مجتبی کوچک‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آمار مساجد کل کشور حدود ۷۰ هزار مسجد است، اظهار کرد: استان اصفهان حدود ۶ هزار مسجد دارد که شهرستان اصفهان حدود ۳ هزار و شهر اصفهان نیز حدود ۱۳۰۰ مسجد دارد، این آمار، مساجد کوچک یا مساجدی که برگزاری منظم نماز جماعت و برنامه‌های فرهنگی ندارند را نیز شامل می‌شود، حدود ۸۰۰ مسجد نیز در شهر اصفهان وجود دارد که به‌طور منظم برنامه‌های فرهنگی و نماز جماعت برگزار می‌کنند.

وی افزود: در شهر اصفهان بر اساس تقسیم‌بندی شهرداری، ۱۵ منطقه داریم که در این مناطق مساجد تراز انقلاب وجود دارد، مسجد تراز انقلاب مسجدی است که در آن سه نوبت نماز جماعت برگزار می‌شود، پایگاه مقاومت بسیج فعال، واحد خواهران و کانون فرهنگی فعال دارد و از نظر ساختمانی و فضای فیزیکی نیز دارای استانداردهای مناسب است، در حال تلاش هستیم که تمام مساجد به مساجد تراز انقلاب اسلامی تبدیل شود.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم که مساجدی پویا و در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم، ادامه داد: کمک‌های عمرانی و فرهنگی از طرف شهرداری به مساجد می‌شود، اما لازم است اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود، همچنین مساجد به کمک هیئت امنا و ائمه جماعت به سمتی پیش می‌رود که فعال‌تر و سه نوبت نماز جماعت در بیشتر مساجد برگزار شود.

وی در خصوص نحوه انتخاب هیئت امنای مساجد گفت: اسامی هیئت امنا به پیشنهاد امام جماعت به مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان داده می‌شود، این مرکز پس از بررسی اسامی را تأیید و اعلام می‌کند.

کوچک‌زاده با بیان اینکه حدود نیمی از مساجد استان اصفهان پایگاه مقاومت بسیج دارند، اضافه کرد: حضور جوانان در مساجد به میزان فعالیت فرهنگی آن بازمی‌گردد، هر مسجدی که پایگاه بسیج فعال، کانون فرهنگی پویا و دفتر کار امام جماعت داشته باشد و مشکلات مردم را رفع کند، جوانان بیشتری در مسجد حضور پیدا می‌کنند، همچنین هیئت‌های مذهبی متقاضی برای فعالیت در مسجد از طریق امام جماعت معرفی می‌شوند، حکم فعالیت آنها از سمت سازمان تبلیغات اسلامی داده می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های مساجد در ایام محرم گفت: به‌رغم تلاش دشمن که می‌کوشید، امسال مراسم محرم کم‌رنگ برگزار شود، مراسم این ایام بسیار پرشور و خوب برگزار شد، البته حضور پر رنگ مردم در برگزاری مراسم عید غدیر نیز به طور کامل مشهود بود، بعضی مساجد مسابقه‌های فرهنگی خوبی برگزار کردند و برای ایام اربعین نیز این اقدامات فرهنگی ادامه خواهد داشت.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به اهمیت برگزاری با شکوه مراسم اربعین اضافه کرد: هیئات مذهبی برنامه‌ریزی کردند که موکب‌هایی را در اصفهان و در کشور عراق و مسیر نجف به کربلا برای خدمت‌رسانی به دوست‌داران اهل بیت و زائران حسینی برپا کنند.

وی با تاکید بر اینکه و برای جوانان برنامه‌های فرهنگی، مسابقات، اردوهای فرهنگی و تفریحی را برنامه‌ریزی کنیم، خاطرنشان کرد: در این راستا بهتر است که جوانان مجموعه‌های فرهنگی تخت فولاد که دومین قبرستان جهان اسلام است را ببینند، با مشاهیر مدفون در این قبرستان آشنا شوند و با علمای شهر ارتباط گیرند؛ مجموعه کوهستانی صفه نیز مکان بسیار مناسبی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی است که باید بیشتر از آن استفاده شود.

کد خبر 681749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.