مرتضی حکمی، اسطوره ماندگار شهر اصفهان

کارشناس مشاهیر تخت فولاد گفت: آنچه که دکتر حکمی را بین پزشکان دیگر رکورددار کرده بود، حجم بالای کار و بیش از ۱۰۰ هزار عمل‌ جراحی بزرگ و کوچک بود که در کمتر از نیم قرن انجام داد و در تمام عمر خود که بیش از ۴۰ سال آن صرف خدمات پزشکی شد، وجهی برای انجام اعمال جراحی خود دریافت نکرد.

‌محمود فروزبخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مرتضی حکمی را می‌توان پدر طب‌نوین اصفهان دانست، چرا که ایشان برای اولین‌بار دانشکده پزشکی اصفهان را تأسیس کردند و سرپرستی آن را نیز برعهده داشتند.

وی افزود: دکتر حکمی که در سال ۱۲۸۳ شمسی در شهر اصفهان متولد شد قریب به نیم قرن در راستای علم پزشکی، خدمات ارزنده‌ای را به شهر اصفهان و کشور ایران ارائه کرد.

کارشناس مشاهیر تخت‌فولاد اصفهان، تصریح کرد: این شخصیت علمی در خانواده‌ای با سابقه طلبگی و طب، پرورش یافت که در ابتدا درس حوزوی را فراگرفته و در این زمینه بسیار موفق بود تا آنجا که در نجف اشرف از محضر درس آیت الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی بهره‌مند شد و تا عالی‌ترین محافل علمی حوزوی حضور داشت. پدر دکتر حکمی، مرحوم عبدالجواد حکمی هم از اساتید علم طب و ادب و از نیکوکاران زمان خود به‌شمار می‌آید.

وی افزود: آیت الله اصفهانی که در آن زمان، مرجع بزرگ شیعیان جهان بود از ایشان خواست در مسیر یادگیری طب و طبابت گام بردارد به‌همین دلیل یک دوره خواندن فشرده دروس را آغاز کرد.

فروزبخش با تاکید بر اینکه دکتر حکمی، در رشته پزشکی سرآمد و پیشتاز بود، گفت: او پس از اخذ دیپلم دارالمتعلمین مرکزی تهران با درجه ممتاز برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شد و بعد از بازگشت از فرانسه که رهاورد آن کسب موفقیت و مدارج علمی بود، تخصص خود که جراحی بود را ادامه داد.

وی اضافه کرد: حکمی، ریاست بیمارستان شهرداری «امین» که از بیمارستان‌های مهم اصفهان بشمار می‌رود را برعهده داشت و بعد از آن خدمات گسترده‌ای را در بخش طب به مردم و بیماران ارائه کرد.

کارشناس مشاهیر تخت فولاد اصفهان، ادامه داد: حکمی، انجمن جمعیت مبارزه با بیماری سرطان را پایه‌گذاری کرد که در ادامه منجر به ساخت بیمارستان سیدالشهدا (ع) شد.

ویژگی بارز دکتر حکمی

وی خاطرنشان کرد: از جمله روحیات ایشان این بود که بعدازظهرها درِ مطبش برای ویزیت رایگان به روی افراد نیازمند باز بود، به‌طوری که اگر برخی افراد در دریافت داروهایشان نیز با مشکل مالی مواجه بودند، به داروخانه «آتش» معرفی می‌شدند و داروهای رایگان دریافت می‌کردند.

دکتر مرتضی حکمی، اسطوره ماندگار برای شهر اصفهان

فروزبخش، تاکید کرد: آنچه که دکتر حکمی را در بین پزشکان دیگر رکورددار کرده بود حجم بالای کار و بیش از ۱۰۰ هزار عمل جراحی بزرگ و کوچک بود که در کمتر از نیم قرن انجام داد و در تمام عمر خود که بیش از ۴۰ سال آن صرف خدمات پزشکی شد، وجهی برای انجام اعمال جراحی خود دریافت نکرد و تمام اعمال جراحی خود را در بیمارستان دولتی و رایگان انجام داد که به‌همین جهت نام وی به‌عنوان یک اسطوره در شهر اصفهان مطرح و ماندگار است.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های دکتر حکمی، علاقه فراوان او به ادبیات بود که در این راستا مقاله‌ای با عنوان «راه پیشرفت الفبای آسان» نوشت و در ۳۰ شماره روزنامه اصفهان به سردبیری امیرقلی امینی منتشر شد و بعدها به عنوان کتاب مستقلی به نام «راه پیشرفت الفبای آسان» به چاپ رسید.

کارشناس مشاهیر تخت فولاد اصفهان افزود: دکتر حکمی نسبت به مسائل سیاسی جامعه نیز دغدغه‌مند بود به‌طوری که در جریان ملی شدن صنعت نفت نیز ایفای نقش کرده بود.

وی اضافه کرد: ایشان که با بنیه‌ای از علوم اسلامی و نگاه معرفت دینی، علم روز را به عالی‌ترین شکل، کسب کرده بود و مسائل مهمی را در اصفهان تهی از بهداشت و درمان پایه‌گذاری کرد، در سال ۱۳۵۹ به بیماری قلبی مبتلا گردید و جهت معالجه به پاریس عظیمت کرد. لیکن در همان جا وفات کرد. بنا بر وصیت ایشان جسد وی بعد از انتقال به اصفهان در مقبره خانوادگی‌اش در تکیه خادم‌الشریعه تخت فولاد، جنب آرامگاه حاجیه خانم مجتهده امین به خاک سپرده شد.

کد خبر 681745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.