ارز دولتی کفاف هزینه‌های سفر اربعین را می‌دهد؟

صف دریافت ارز اربعین این روزها به یکی از دغدغه‌های زائران تبدیل شده است؛ بانک مرکزی به هر زائر ۲۰۰ هزار دینار به قیمت دولتی می‌دهد که می‌تواند بخشی از هزینه‌های سفر اربعین را تامین کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از ابتدای هفته جاری با اعلام بانک مرکزی، زائران اربعین می‌توانند برای دریافت ارز اربعین به شعب منتخب بانک‌های تجارت، ملی ایران، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک مراجعه کنند، بر این اساس زائران بالای پنج سال می‌توانند حداکثر ۲۰۰ هزار دینار عراق با نرخ سامانه سنا دریافت کنند. در محاسبات اولیه نیز نرخ هزار دینار عراق بین ۳۱ تا ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

امروز نیز قیمت ۱۰۰ دینار عراق بر اساس نرخ‌های سامانه سنا، ۳۱ هزار و ۳۶۰ ریال است.

دریافت این ارز شرایط ویژه‌ای دارد از جمله آنکه ابتدا افراد باید در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و با کد رهگیری اخذ شده از این سامانه وارد نرم افزار بله شده و سپس مقدار دینار درخواستی خود را ثبت کنند. پس از دریافت شناسه فروش از پیام‌رسان بله افراد می‌توانند با در دست داشتن اصل کارت ملی هوشمند (برای افراد پنج تا ۱۸ سال اصل شناسنامه) و گذرنامه معتبر یا برگه تردد اربعین به شعب منتخب بانک‌های مذکور مراجعه کنند.

یکی از زائران که ساعت‌ها در صف دریافت ارز دولتی منتظر مانده است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از صبح اول وقت تاکنون در بانک معطل شده‌ام تا نوبت دریافت ارز به من برسد، مجبور شدم کار و زندگی‌ام را رها کنم برای دریافت فقط ۲۰۰ هزار دینار که قیمت آن هم با بازار آزاد تفاوت چندانی ندارد.

۱۰۰ دینار عراق امروز در بازار آزاد ۳۸ هزار ریال قیمت خورده و روز گذشته ۳۷ هزار و ۳۰۰ ریال معامله شده است.

اما یکی از افرادی که ظاهراً از در صف ماندن خسته شده و به دنبال تهیه دینار مورد نظر خود از بازار آزاد است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از آشنایانم در تماسی اعلام کرد که هزار دینار را به قیمت ۳۴ هزار تومان می‌فروشد، برای دو هزار تومان اختلاف صرف نمی‌کند زمان طولانی در صف بایستم، ترجیح می‌دهم از بازار آزاد و بدون معطلی ارز مورد نیازم را تهیه کنم.

۲۰۰ هزار دینار چه هزینه‌هایی را در عراق تأمین می‌کند؟

آن‌طور که مسئولان پایانه مرزی مهران اعلام کرده‌اند، نرخ کرایه‌های طرف عراقی مصوب و مشخص است. بر این اساس کرایه ون از مرز مهران تا نجف و کربلا ۱۵، تاکسی ۲۰ و اتوبوس ۱۰ هزار دینار است. همچنین برای افرادی که قصد سفر به سامرا دارند، کرایه اتوبوس از مرز مهران ۱۵ هزار دینار و تاکسی ون ۲۰ هزار دینار و کرایه تاکسی مهران-کاظمین نیز ۱۵ هزار دینار و اتوبوس ۱۰ هزار دینار است.

بنابراین به‌طور متوسط ۱۵ درصد ارز اربعین فقط هزینه کرایه رفت و برگشت از مرز مهران به نجف و کربلا است.

اگر زائری قصد زیارت کاظمین و سامرا را داشته باشد باید حداقل ۳۰ هزار دینار نیز در این مسیر پرداخت کنند، قیمت هتل‌های عراق نیز از ۱۰ دلار به بالاست، البته معمولاً زوار اربعین فقط هزینه‌های حمل‌ونقل را پرداخت می‌کنند و در این ایام میهمان سفره مردم عراق هستند.

محمود حبیبی، یکی از صرافان تهرانی نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تخصیص این میزان ارز به زائران اقدام خوبی از طرف بانک مرکزی بوده است و می‌تواند به زائران کمک کند، اکنون ۱۰۰ دینار عراق در بازار آزاد بیش از ۳۵ هزار تومان معامله می‌شود و اگر فردی قصد فروش دینار داشته باشد، حداکثر با قیمت ۲۴ هزار تومان می‌تواند ارز خود را به صرافی‌ها بفروشد.

وی ادامه می‌دهد: بنابراین صرفه اقتصادی ندارد که فرد ارز دولتی را در بازار آزاد بفروشد و این ارز را فقط زائرانی که قصد سفر به عراق دارند، دریافت می‌کند.

با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل‌ونقل به مرز و پس از آن هزینه جابه‌جایی در عراق، به نظر می‌رسد به جز هزینه شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی ارز، به‌طور میانگین تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (بسته به نوع سفر هوایی، زمینی یا ریلی) هزینه برای این سفر نیاز باشد که با مبلغ وام اربعین نیز تناسب دارد.

کد خبر 681620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدتقی شعبانپور پاجی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    در قسمت نظر یکی از صرافان نوشتین کسی که قصد فروش داشته باشه حداکثر با قیمت ۲۴ هزارتومن میتونه بفروشه ۲۴هزار اشتباه نیس؟۳۴ هزار نباید باشه؟
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    قیمت دیناردربازارازاد،،33تومن 38تومن نیست علکی جوندید