برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در خوزستان

مشاور اقتصادی و بازرگانی بین‌الملل استاندار خوزستان با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خوزستان گفت: برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، همایش بین‌المللی با حضور ۱۰ کشور در خوزستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی عرفانی امروز _دوشنبه سی‌ام مردادماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بر اساس هدف گذاری که استاندار خوزستان انجام داده است این استان باید در دو سال آینده به هاب تجاری منطقه تبدیل شود و هدف نهایی و بزرگ ما جذب سرمایه‌گذار به ویژه سرمایه‌گذار خارجی است چرا که علاوه بر توسعه سبب ایجاد امنیت خواهد شد و در روابط دیپلماسی نیز تأثیرگذار است.

وی افزود: در شش ماه گذشته بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشکلات و موانع بر سر راه جذب سرمایه‌گذار خارجی شناسایی و تاکید شده است رفع شوند چرا که استان خوزستان با وجود مرز زمینی و دریایی خود پتانسیل بزرگی برای تجارت بین‌المللی دارد.

مشاور اقتصادی و بازرگانی بین‌الملل استاندار خوزستان با اشاره به ظرفیت زبان عربی در خوزستان ادامه داد: خوزستان دارای دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه است می‌توان بازارچه‌های مرزی را در این دو پایانه فعال کرد علاوه بر آن از لحاظ وضعیت و ظرفیت گمرکات استان خوزستان در کشور وضعیت مطلوبی دارد و می‌توان از ظریفت ۱۵ گمرک موجود در استان بهترین استفاده را کرد.

مجوز برای ایجاد صنایع بالادستی صادر نشده است

وی تاکید کرد: خوزستان در حوزه منابع بالادستی وضعیت مطلوبی دارد، از لحاظ منابع میان دستی ضعیف و پایین دستی نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست بر همین اساس تاکید استاندار بر توسعه منابع میان دستی و پایین دستی است و به هیچ وجه با مجوز صنایع بالا دستی موافقت نمی‌شود.

عرفانی ادامه داد: تا کنون هیچ بانک اطلاعاتی از تولیدکنندگان استان وجود نداشته با تلاش‌های انجام شده تا شش ماه آینده بانک اطلاعاتی جامع تولیدکنندگان استان تدوین می‌شود و همچنین برنامه‌ریزی برای تهیه اطلس تجاری برای معرفی محصولات نیز در حال انجام است.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص شرکت‌های مدیریت صادرات( ems) گفت: در حال حاضر در دنیا چنین شرکت‌هایی فعالیت‌های زیادی دارند تمرکز ما نیز بر توسعه چنین شرکت‌هایی در استان است تا بتوانیم به راحتی تولیدات خود را به فروش برسانیم علاوه بر آن به دنبال این هستیم تا دفتر تجاری خوزستان را در کشورهای همسایه ایجاد کنیم.

تلاش برای بومی‌سازی قانون ته‌لنجی ها

مشاور اقتصادی و بازرگانی بین الملل استاندار خوزستان تصریح کرد: بازار و کالای ته لنجی ظرفیت مناسبی است، اما با وجود اینکه خوزستان بیشتری مرز را دارد اما سهم کمی از این تجارت دارد بر اساس قانون ۹۰ کلاً را می‌توان از طریق ته لنجی وارد که که اکثر این کالاها مناسب خوزستان نیست که پیگیر آن هستیم تا این قانون بومی سازی شود و لنج‌های خوزستانی که به بندرهای خارج از استان رفته‌اند برگردند.

وی با تاکید بر اینکه در خوزستان نمایشگاهی برای ارائه محصولات وجود ندارد، اضافه کرد: مقرر شده است که در طبقه پنجم اتاق بازرگانی استان یک نمایشگاه دائمی محصولات تولید استان ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران و خریداران به راحتی به کالاها دسترسی داشته باشند.

عرفانی اظهار کرد: در کشور ۱۴ تا ۱۷ مجوز برای حضور سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد این مجوزها در خوزستان به بیش از ۲۵ عدد رسیده‌اند که سبب خروج سرمایه‌گذار از استان شده است برای تسهیل در این کار یک فرمت که مبنای جهانی سرمایه‌گذاری است به دستگاه‌ها داده شده است و ملزم به ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری شده‌اند که تا کنون ۵۹ فرصت بزرگ ارائه شده، تا پایان سه به یکصد فرصت می‌رسند.

دانشگاه علمی کاربردی کسب و کار تأسیس می‌شود

وی ادامه داد: برای جذب سرمایه‌گذار خارجی یک همایش بین‌المللی با حضور در کشور خارجی عمدتاً همسایه به علاوه هند پیش‌بینی شده است که در آذرماه به میزبانی خوزستان برگزار می‌شود و تلاش خواهیم کرد علاوه بر برپایی این همایش به صورت سالانه، افرادی در همایش حاضر شوند که نیت سرمایه‌گذاری داشته باشند.

مشاور اقتصادی و بازرگانی امور بین الملل استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: عمدتاً در خوزستان این نگاه وجود دارد که دولت اشتغال ایجاد کند، اما ما به سمتی حرکت کنیم که افراد وارد حوزه کارآفرینی شوند برای اینکه برنامه‌ریزی شده است که طی چندسال آینده دانشگاه علمی کاربردی کسب و کار ایجاد شود و فرصت‌های بازرگانی، شغلی و کارآفرینی را آموزش دهد.

کد خبر 681604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.