استفاده از ظرفیت نوجوانان در رویدادهای شهری/ لزوم افزایش ضریب نفوذ کتاب در بین این قشر

جمعی از نوجوانان اصفهان در نشست «بی‌واسطه» مطالبات و نقطه نظرات خود را در حوزه فرهنگ، هنر و ورزش با معاون فرهنگی شهردار اصفهان مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری امروز_ یکشنبه بیست‌ونهم مردادماه_ در نهمین نشست نوجوانان نصف‌جهانی با مسئولان شهری «بی واسطه» اظهار کرد: دغدغه برای نوجوان یک ارزش است، نوجوان دغدغه‌مند به عنوان یک عنصر مفید در جامعه و عرصه عمل نقش ایفا می‌کند.

وی افزود: امروزه دسترسی به اطلاعات زیاد شده اما پیدا کردن اطلاعات صحیح و تشخیص آن بسیار سخت است به همین جهت باید در این حوزه به ویژه نوجوانان اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

استفاده از ظرفیت نوجوانان در رویدادهای شهری/ لزوم افزایش ضریب نفوذ کتاب در بین این قشر

لزوم توجه به حوزه اوقات فراغت

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: سلامت دارای چهار بعد است که شامل بعد جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی می‌شود اما متأسفانه فقط به بعد جسمی آن توجه شده و سه بعد دیگر مورد غفلت قرار گرفته است. برای اینکه بتوان سلامت در چهار بعد حفظ شود یکی از راهکارهای آن توجه به مسئله اوقات فراغت است.

وی اضافه کرد: اوقات فراغت به عنوان مؤلفه کلیدی نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا می‌کند به همین خاطر یکی از اولویت‌های مهم سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های متنوع در حوزه اوقات فراغت است.

حیدری گفت: از طرفی باید توجه‌مان به سلامت سه قشر نوجوان، جوانان و بانوان باشد، اگر سلامت این سه قشر تأمین شود، جامعه سالم خواهیم داشت.

محله محوری شاه بیت فعالیت‌های معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان

وی تصریح کرد: رویکرد اصلی این سازمان در پرداختن به مباحث اجتماعی محله‌محوری است که در آن بر روی جوانان، میانسالان و سالمندان توجه شده است، در واقع این سه قشر مشکلات محلات خود را احیا و حل می‌کنند و ما به عنوان نهاد مردمی نقش تسهیل‌گر ایفا می‌کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت ورزش در سنین نوجوانی گفت: نمی‌توان مؤلفه مهم ورزش را برای نوجوانان نادیده گرفت، اما متأسفانه سرانه ورزش در شهر اصفهان پایین است به گونه‌ای که این سرانه سه دهم متر مربع برای هر فرد است، طبیعی است با این سرانه کم نمی‌توان شاهد اتفاق مثبت در حوزه ورزش باشیم بر همین اساس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای در حوزه انجام فعالیت‌های ورزشی انعقاد کرده است.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه ۲۰۰ مدرسه از شهر اصفهان در زمان عصر زمین‌های ورزشی خود را در اختیار نوجوان قرار می‌دهند تا خلأ سرانه ورزشی برطرف شود و در حال حاضر ۶۰ مدرسه در شهر اصفهان زمین‌های ورزشی خود را جهت فعالیت‌های ورزشی برای نوجوانان در اختیار گذاشته است.

در قالب گفتمان باید به شبهات نوجوان پاسخ داد

حیدری با اشاره به اهمیت پاسخ‌دهی به شبهات نوجوانان، اظهار کرد: تبلیغات شهری محل مناسبی برای پاسخ به شبهات نوجوانان نیست، زیرا این تبلیغات فضای شهر را مشوش کرده است به همین اساس پاسخ به شبهات نوجوانان در قالب گفتمان باید پاسخ دهد به همین جهت فرهنگسرای شهرداری بر محور کلاس‌ها و مشاوره‌ها تمرکز شده است.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان گفت: سیاستی را سازمان در پیش گرفته تا برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری دست مردم بسپاریم در گذشته برنامه‌های و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دست شهرداری بود و همین باعث شده بود که مردم در این فعالیت‌ها و رویکردها شرکت نکنند اما در ماه‌های اخیر این فعالیت به دست مردم و نهادهای مردمی سپرده شده است به گونه‌ای که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در برنامه‌های عید غدیر به دو هزار و ۶۹۰ نهاد و مؤسسات فرهنگی مردمی برای برگزاری و رویدادها حمایت مالی و سخت‌افزاری کرده است.

استفاده از ظرفیت نوجوانان در رویدادهای شهری/ لزوم افزایش ضریب نفوذ کتاب در بین این قشر

انتخاب اصفهان به عنوان شهر دوست‌دار کتاب

میثم بکتاشیان، با اشاره به اهمیت پویایی و مطالبه‌گری نوجوان اظهار کرد: حوزه کتاب و کتاب‌خوانی یکی از اولویت‌های مهم معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است و خوشبختانه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح در این حوزه صورت گرفته است، به گونه‌ای که اصفهان هفته پیش از بین شهرهای کشور جز ۱۲ شهر دوست دار کتاب شناخته شد و در کنار آن نامزد پایتخت کتاب ایران شد.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم این معاونت در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی افزایش ضریب نفوذ کتاب است بر همین اساس در قالب طرحی با عنوان «یار مهربان» ۴۹۰ مدرسه را کتابخانه آن را تجهیز کردیم در کنار آن در قالب برنامه‌های مختلف طرح حوزه اشتراک کتاب را فعال کردیم به طوری که هم اکنون گردش کتاب در اصفهان به ۴۰ هزار کتاب رسیده است اما همه این موارد اقدامات در حوزه سخت افزاری است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تاکید کرد: در کنار اقدامات سخت‌افزاری باید به فکر راه حل برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باشیم به همین جهت از طرح‌های نوجوان در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی استقبال خواهیم کرد و ایده‌ها داوری و بهترین ایده‌ها اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما به شدت به دنبال محافل کتاب‌خوانی و حلقه مطالعاتی هستیم و در کنار آن به دنبال بازتعریف در فعالیت‌های خانه نوجوان شهرداری اصفهان هستیم در واقع قرار است فرهنگ گفت‌وگو محوری و نحوه گفتمان صحیح در جامعه در این مرکز تبیین شود و در کنار آن نوجوان با مباحث مهمی و کلیدی همچون تفکر انتقادی آشنا شوند.

کد خبر 681409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.