پرداخت ۲۴ میلیارد تومان یارانه تشویقی / ۵ استان کشور مشکل شدید بیکاری دارند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ اشتغال برخی استان‌های غربی و همچنین استان سیستان و بلوچستان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید صولت مرتضوی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ریشه‌گری فقر مطلق در جامعه اسلامی از حقوق عامه مردم به شمار می‌رود و از ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی تلاش شد تا عدالتی در حوزه معیشت برای آحاد جامعه فراهم شود.

وی افزود: در زمینه ریشه کن کردن فقر مطلق، اقدامات فراوانی انجام شده است که از جمله آن می‌توان به افزایش مستمری آحاد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و تأمین پوشش فراگیر بیمه‌های سلامت و تأمین‌اجتماعی برای دهک‌های کم برخوردار اشاره کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۵۰۰ هزار نفر به افراد تحت پوشش بهزیستی اضافه شده و تعداد افراد تحت پوشش این سازمان از یک میلیون خانواده به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افزایش یافته است، در این سازمان اکنون هیچ فردی در نوبت نیست.

مرتضوی خاطر نشان کرد: توسعه خدمات درمانی رایگان برای سه دهک اول و همچنین خانواده‌های تحت پوشش کمیته امام خمینی و بهزیستی در دستور کار دولت قرار گرفته است و بر این اساس، سه دهک اول جامعه به صورت رایگان تحت پوشش خدمات درمانی در سطح یک تا سه قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: در طول دو سال اخیر نزدیک به ۳۵ هزار واحدی مسکونی با کمک از منابع عمومی دولت، نهادهای حمایتی و خیرین ساخته شده و به افراد تحت پوشش بهزیستی تعلق گرفته است. همچنین ساخت ۵۶ هزار واحد مسکونی نیز در دستور کار است تا نیاز افراد تحت پوشش بهزیستی را برطرف کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با توجه به هدف گذاری‌های انجام شده قرار است ۱۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد خارج شده و خودکفا شوند.

بخش قابل توجهی از فقر مطلق در ایران ریشه کن شده است

مرتضوی با بیان اینکه در طی دو مرحله مستمری آحاد تحت پوشش بهزیستی افزایش داشته است، گفت: در مرحله اول ۲۰ درصد و در طرحی دیگر نیز قرار است تعادل بخشی میان هزینه و دریافتی آن‌ها صورت بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: ۱۱ قلم کالای اساسی که شامل پروتئین‌ها و ریز مغذی‌ها است قرار است در قالب طرح کالا برگ الکترونیکی به مردم تعلق بگیرد و دولت نیز سیاست‌های تشویقی را در این بخش انجام داده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در چند استان به صورت آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی آغاز شد و با تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز، تعداد قابل توجهی از فروشگاه‌ها به شبکه ارتباطات متصل شدند.

مرتضوی تصریح کرد: در گام بعدی اجرای کالا برگ الکترونیکی دولت سیاست تشویقی را اجرا کرد تا اگر کسی معادل ۷۰ درصد از یارانه خود را به خرید از کالا برگ اختصاص دهد دولت معادل ۲۰ درصد یارانه تشویقی به او اعطا کند، در مرحله بعدی دولت مصوب کرد اگر هر شخص ۵۰ درصد از یارانه خود را به خرید ۱۱ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی اختصاص دهد، دولت معادل ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی اعطا می‌کند.

پرداخت ۲۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان یارانه تشویقی

وی تاکید کرد: نزدیک به ۹ روز از اجرای طرح دوم کالابرگ الکترونیکی می‌گذرد و می‌توان گفت که استقبال مطلوبی از این طرح شده است؛ دولت در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی تعهد دارد کالاهای مشمول کالابرگ الکترونیکی را به قیمت‌های اردیبهشت ۱۴۰۱ عرضه کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: پیش بینی‌های لازم انجام شده تا اگر این ۱۱ قلم شامل افزایش قیمت داشت، دولت بازهم یارانه تشویقی به مردم اعطا کند.

مرتضوی با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی تاکنون نزدیک به یک میلیون خانواده از این طرح استفاده کرده‌اند، گفت: در محله جدید این طرح افزایش مشارکتی ۲.۵ برابری نسبت به اجرای طرح قبل بوده است و در طی ۹ روز ۲۰۴ هزار خانوار اعتبار تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی را دریافت کردند.

هر شش ماه یک بار معیار دهک بندی تغییر می‌کند

وی با بیان اینکه اعتراض به دهک بندی‌ها از ابتدای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بوده است، گفت: اشخاص می‌توانند در سامانه‌های موجود از علت قرارگیری خود در دهک مربوطه اطلاع پیدا کنند و حتی می‌توانند ثبت اعتراض نیز کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: معیار دهک بندی تعداد تراکنش‌های حساب بانکی و میزان سرمایه هر خانوار است که هر شش ماه نیز آمارهای مربوط به دهک‌بندی به روز می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که وجود دارد کمبود نیروی ماهر است، گفت: در سال‌های گذشته سامانه‌ای به نام جستجوی شغل راه اندازی شد و همه کارجویان می‌توانستند به واسطه پیدا کردن کارفرمایانی که به نیرو نیاز دارند مشغول به کار شوند، علاوه بر این با توجه به آمارهای به دست آمده از این سامانه اقداماتی از جمله آموزش ماهرانه تابستانه با همراهی نهادهای مربوطه انجام شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال از جمله هدف گذاری‌های دولت سیزدهم بوده است گفت: این هدف گذاری دولت به نحو احسن در چارچوب تعریف جدیدی از اشتغال، انجام شده است. برای مثال از شهریور ۱۴۰۰ تا چهار ماهه ۱۴۰۲ نزدیک به یک میلیون ۹۰۰ و ۷۰ هزار فرصت شغلی ثبت شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در سه ماه اول ۱۴۰۱ نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری با یک درصد کاهش از ۹.۲ درصد به ۸.۲ درصد رسیده است، از طرفی میزان اشتغال ایجاد شده در وزارت خانه‌ها و همچنین کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی در سامانه رصد ثبت می‌شود و این کاهش نرخ بیکاری به واسطه اقدامات همه نهادها بوده است.

روند کاهش نرخ بیکاری ادامه خواهد داشت

مرتضوی با بیان اینکه روند کاهش نرخ بیکاری ادامه خواهد داشت، گفت: حدود ۱۸ استان نرخ بیکاری به شدت کاهش پیدا کرده است و ۲۴ استان نرخ بیکاری متعادل دارند و پنج استان مشکل بیکاری شدید دارند. با طراحی سیاست‌هایی که در حوزه تعادل بخشی میان سرمایه گذاری بخش خصوصی و بخش دولتی صورت می‌گیرد امیدواریم تا مشکل اشتغال برطرف شود.

وی تاکید کرد: نرخ بیکاری استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، خرم آباد کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان بیشتر از میانگین کشوری است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان به دلیل گستردگی وسعت، پایین بودن تراکم جمعیت و عقب ماندگی تاریخی دچار محرومیت شده است، گفت: یکی دیگر از دلایل عقب ماندگی استان سیستان مشکل خشکسالی در این استان است که با همه شرایط دولت جمهوری اسلامی از ابتدا به این استان توجه ویژه شده است. همچنین دولت طرح‌هایی برای تأمین آب مورد نیاز این استان دارد از دریای عمان خطوط انتقال در نظر گرفته شده است.

مرتضوی تصریح کرد: طرح جامع توسعه اشتغال در این استان در دستور کار وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است تا چهره فقر و محرومیت از سطح استان سیستان و بلوچستان از بین رفته و تلاش می‌کنیم شاخص‌های استان سیستان و بلوچستان به شاخص‌های کشور نزدیک شود.

کد خبر 681237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.