پیشگیری از تولید ضایعات غذایی در اروپا با راهکاری ساده

اروپا با اصلاح قوانین مربوط به تعیین تاریخ‌های تولید، مصرف و انقضای محصولات غذایی خود سعی دارد از اتلاف بیشتر این محصولات و تولید ضایعات غذایی پیشگیری کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ۱۰ درصد از ۸۸ میلیون تن ضایعات غذایی سالانه اروپا به‌واسطه برچسب‌گذاری نادرست محصولات در زمینه تاریخ‌های تولید، مصرف و انقضا تلف می‌شود. در اروپا برچسب‌های محصولات ضمن چاپ تاریخ تولید و انقضا، شامل تاریخی نیز با عنوان «بهترین زمان مصرف» می‌شود که نشان می‌دهد محصول هنوز منقضی نشده ولی کیفیت اولیه را نیز ندارد. این تاریخ در واقع تعیین‌کننده چگونگی عملکرد خرده‌فروشان عمده و مصرف‌کنندگان نهایی در زمینه خرید محصولات است، با این وجود تقریباً نیمی از مصرف‌کنندگان درکی از تاریخ‌های درج‌شده روی برچسب محصولات ندارند.

پیشگیری از تولید ضایعات غذایی در اروپا با راهکاری ساده

دلیل این است که بسیار پیش می‌آید که نحوه تعیین دو تاریخ انقضا و بهترین زمان مصرف روی محصولات کاملاً مشابه، با یکدیگر متفاوت است که این امر با ایجاد سردرگمی برای مصرف‌کنندگان همراه است، زیرا تعجب‌آور است که محصولات مشابه یک‌بار فاسدشدنی باشد و بار دیگر نه، یا در جایی زودتر فاسد شود و در جای دیگر دیرتر، حال آن‌که زمان تولید یا نوع محصول یکی است.

بر همین مبنا کمیسیون اروپا در حال بررسی قوانین جدید تاریخ‌نویسی روی برچسب محصولات است تا مشکلات پیش‌آمده را رفع و از سلامت مواد غذایی اطمینان حاصل کند. این امر به هدف بزرگ‌تر اروپا برای کاهش ضایعات مواد غذایی بسیار کمک می‌کند، زیرا در این قاره به‌طور معمول محصولاتی که زمان بهترین تاریخ برای مصرف آن‌ها گذشته است، در حراج با قیمت پایین‌تر به‌فروش می‌رسد، به خیریه‌ها اهدا می‌شود یا برای تولید انرژی از طریق فرآیندهای طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اطمینان از تاریخ‌نویسی دقیق روی برچسب محصولات و کمک به مصرف‌کنندگان در انتخاب مواد غذایی پایدار، بخشی از برنامه عملیاتی اروپا برای اجرای این روندها و جلوگیری از تولید ضایعات غذایی محسوب می‌شود.

رفع سردرگمی خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان در زمینه تاریخ‌های درج‌شده روی برچسب‌های محصولات دورریز و اتلاف مواد غذایی را به حداقل می‌رساند، زیرا بهترین زمان برای به حراج گذاشتن و خرید آن توسط مصرف‌کننده را قبل از فاسد شدن مواد غذایی تعیین می‌کند.

فرانسه با ابتکاری جالب یک اپلیکیشن با عنوان «Too Good To Go» طراحی کرده است که مصرف‌کنندگان را به‌سمت رستوران‌ها و مغازه‌هایی هدایت می‌کند که این حراج‌ها را برگزار کرده‌اند. هدف فرانسه تشویق مردم به استفاده از حواس بینایی، بویایی و چشایی خود هنگام در نظر گرفتن غذا و بهترین تاریخ مصرف است. در این اپلیکیشن آیکون‌هایی طراحی شده است که با تهییج این حواس در مصرف‌کنندگان آن‌ها را به خرید محصولات غذایی حراج‌شده سوق می‌دهد.

پیشگیری از تولید ضایعات غذایی در اروپا با راهکاری ساده

کد خبر 681211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.