فراهم کردن زمینه حضور و فعالیت مردم در عرصه‌های مختلف بسیار اهمیت دارد

رئیس‌جمهور گفت: فراهم کردن زمینه حضور و فعالیت مردم در عرصه‌های مختلف بسیار اهمیت دارد و اگر این زمینه فراهم شود، نیروهای مردمی می‌توانند علاوه بر عرصه اقتصادی در عرصه‌های اجتماعی از جمله کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و مفاسد اجتماعی و اخلاقی نیز نقش موثری داشته باشند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز _شنبه بیست‌وهشتم مردادماه_ در «اولین اجلاسیه ملی مردمی‌سازی دولت» ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از اقدامات و دستاوردها اظهار کرد: قدردان این اقدامات هستیم، اما نباید به اینها قانع شد، بلکه باید به دنبال انجام کاری تحولی بود.

وی با اشاره به عدالت‌خواهانه و مردم‌پایه بودن انقلاب اسلامی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز اگر چه نیروهای مسلح کلاسیک دو جبهه حق و باطل تلاش زیادی برای تفوق بر طرف مقابل داشتند، اما در جبهه حق نیروی مردمی بسیج نقش محوری داشت و به نوعی پشتیبان و مایه قوت قلب نیروهای مسلح و رزمی کشور بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دوران برپایی نظام اسلامی هر جا به مردم نقش داده شد، شاهد موفقیت‌های چشمگیر بودیم و هر جا از نقش مردم غفلت شد، دچار مشکل شدیم، اظهار کرد: با توجه به تجاربی که از گذشته داشتیم، تلاش کردیم در این دولت نه در شعار و حرف، بلکه در عمل به مردم میدان دهیم تا دولت به وظایف هدایتی، حمایتی و نظارتی خود بپردازد و کارها توسط مردم انجام شود.

وی اضافه کرد: مردم آمادگی دارند در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تولیدی، سرمایه‌گذاری و دیگر عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی نقش‌آفرینی کنند. فراهم کردن زمینه حضور و فعالیت مردم در عرصه‌های مختلف بسیار اهمیت دارد و اگر این زمینه فراهم شود، نیروهای مردمی می‌توانند علاوه بر عرصه اقتصادی در عرصه‌های اجتماعی از جمله کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و مفاسد اجتماعی و اخلاقی نیز نقش مؤثری داشته باشند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مردم همچنین در حوزه‌های فرهنگی نیز می‌توانند بسیار اثرگذار عمل کنند، تصریح کرد: در کنار مؤسسات فرهنگی و اجتماعی، مساجد و هیئت‌ها به عنوان دو کانون مردم‌محور، ظرفیت‌های بسیار زیادی در این زمینه دارند و به نوعی پشتوانه امنیت ملی جمهوری اسلامی هستند. مساجد و هیئات علاوه بر نقش معرفت‌افزایی، می‌توانند کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مؤثری نیز داشته باشند.

رئیس جمهور همچنین به گسترش فعالیت موسسات مردمی دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و گفت: این موسسات امروز با هدایت رهبر معظم انقلاب و میدان دادن از سوی دولت کارکرد بسیار اثربخشی داشته‌اند. در حالی که تا قبل از این دولت وزارت نفت با کمتر از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان همکاری داشت، در دولت سیزدهم تعداد این شرکت‌ها حداقل به ۵۰۰ شرکت افزایش یافته است.
دکتر رئیسی به گسترش فعالیت گروه‌های مردمی جهادی، به‌ویژه در خدمت‌رسانی به مناطق روستایی و محروم نیز اشاره کرد و افزود: با کمک این گروه‌ها آبرسانی به ۳ هزار و ۵۰۰ روستا از مجموع ۱۰ هزار روستای هدفگذاری شده به سرانجام رسیده است؛ با شرکت مردم هیچ سختی در کارها وجود ندارد.
رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: امروز بیشترین گزارشات از اقدامات ضدانقلاب، معاندین و مخالفین و کسانی که می‌خواهند توطئه کنند، از سوی مردم به سیستم اطلاعاتی ارائه و کشف بسیاری از توطئه‌ها توسط مردم انجام می‌شود. دیروز امام راحل فرمودند ارتش ۳۶ میلیونی و امروز باید گفت مردم در سراسر کشور نسبت به امنیت در جامعه احساس مسئولیت می‌کنند.
دکتر رئیسی با اشاره به گزارش‌های مردمی در زمینه سلامت اداری تصریح کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی، حراست‌ها و هیئت‌های تخلفات نیز در زمینه مقابله با تخلفات فعال هستند، اما نیروهای مخلص اداری نیز وقتی مصادیق رشوه، فساد و پارتی‌بازی را مشاهده می‌کنند نسبت به آنها حساس هستند و بیشترین سلامت اداری ما مرهون احساس مسئولیت نیروهای کارآمد، مخلص و حزب‌اللهی است.
رئیس جمهور ادامه داد: نقش مردم در حوزه بهداشت نیز بسیار اهمیت دارد و در همین دوران شیوع کرونا با هدایت رهبر معظم انقلاب، مردم نقش‌آفرینی درخشانی در کمک مومنانه داشتند. برخلاف کشورهای مدعی توسعه‌یافتگی که مردم آنها فروشگاه‌ها را غارت کردند، در جمهوری اسلامی شاهد تبدیل همه مراکز عمومی به کانون کمک‌های مومنانه بودیم.
دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: در روزهای آغاز فعالیت دولت مردمی روزی ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شدند، لذا دولت همه تلاش خود را برای تغییر این وضعیت به کار گرفت، اما آنچه توانست به مردم آرامش عمیق بدهد، حضور خود مردم و کمک‌های مومنانه بود. به همه همکاران دولت تاکید کرده‌ام که در کنار خود جمع‌های نخبگانی از متخصصین و مردم داشته باشید، چرا که وجود جمع‌های نخبگانی بسیار اهمیت دارد.
رئیس جمهور در ادامه همچنین با تاکید بر اهمیت تعاونی‌ها گفت: بخش‌های تعاونی و خصوصی در کنار بخش دولتی نقش بسیار مهم و موثری در اقتصاد دارند. دولت باید از تصدی‌گری خود در اقتصاد کاسته و نقش نظارتی خود را افزایش دهد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اصل سیاست خصوصی‌سازی سیاستی قابل دفاع است اما برخی خصوصی‌سازی‌ها در کشور صورت گرفت که به شکل صحیح انجام نشد و باعث ناراحتی مردم شد، افزود: مردم انتظار داشتند با خصوصی‌سازی‌ها کار، تولید و اشتغال رونق بگیرد، اما برعکس شد و این به‌خاطر این بود که در بعضی از موارد درست عمل نشد.

رئیس جمهور همچنین به حماسه باشکوه اربعین حسینی (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: معتقدم همه دستگاه‌ها باید به برگزاری این حماسه کمک کنند، اما نقش اصلی را باید مردم و موکب‌داران، چه عراقی و چه ایرانی داشته باشند.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه دستیار مردمی در دستگاه‌ها نماد و نمودی از حضور مردم است تصریح کرد: دستیاران مردمی باید با بهره‌گیری از جمع‌های نخبگانی مسئله مردمی کردن را به پیش ببرند والا به صرف گفتن کار مردمی نمی‌شود. همه دستگاه‌های اداری باید برای مردمی کردن ماموریت‌های خود برنامه دقیق داشته باشند. همچنین نقش حلقه‌های میانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، در این زمینه نقش بسیار موثری است.

رئیس جمهور اضافه کرد: برای هر تصمیمی یک پیوست مردمی کردن کارها تهیه شود تا معلوم باشد مردم چگونه می‌توانند در آن نقش ایفا کنند. همچنین تلاش کنید نظام مسائل را در دستگاه‌های مرتبط تعریف کنید.

آیت الله رئیسی در ادامه به اظهارات یکی از سخنرانان پیش از خود در این جلسه درباره تغییر یک فرماندار پرکار و پرتلاش خاطرنشان کرد: آقای استاندار حتماً این موضوع را دنبال کنند، نیروی موفق را باید تقویت کرد و به او میدان داد. اگر یک فرماندار موفق بود، حتماً تثبیت‌اش کنید، اجازه دهید فرماندار، بخشدار و رئیس اداره موفق بماند و به کارش ادامه دهد.

رئیس جمهور اضافه کرد: نیروهای حزب‌اللهی، انقلابی، اهل اقدام و عمل باید تقویت شوند. اگر افرادی از بیرون فشار می‌آورند خیلی مهم است که مدیر بالاتر در مقابل این فشارها ایستادگی کند تا کسی در امور دخالت نکند. قبلاً هم گفته‌ام توصیه و ارائه نظرات به مدیران دولتی اشکالی ندارد، اما مسئولیت با مسئولین دولتی و مدیران دستگاه‌هاست و اجازه دهند فشارها بر آنها تأثیر بگذارد و نیروهای کارآمد ما زیر سوال قرار بگیرند یا پشت آنها خالی شود؛ ما از نیروی کارآمدمان تا آخر حمایت می‌کنیم.

آیت الله رئیسی از سازمان اداری و استخدامی و رئیس آن خواست که زمینه میدان دادن به نیروهای مردمی و انقلابی در سازمان‌ها و ادارات را تکمیل کنند و الا به صرف گفتن کارها مردمی نمی‌شود. حتماً باید سازوکار برای میدان دادن به مردم به نحوی آماده شود که همه دستگاه‌ها مردم را در کنار و همراه خودشان ببینند و مردم هم احساس کنند که این دستگاه همراه با آنها کار را پیش می‌برد؛ این رمز موفقیت دولت است.

رئیس جمهور افزود: این روش هزینه‌ها را کاهش، سرمایه اجتماعی را افزایش و نشاط اجتماعی را در جامعه افزون می‌کند و باعث می‌شود مردم که اساس و پایه انقلاب و تحول در کشور هستند احساس کنند که در جایگاه خودشان که جایگاه رشد و شکوفایی در کشور است، قرار دارند.

وی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده با تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان دستگاه‌ها در جهت مردمی کردن کارها باید یک حرکت تحولی انجام دهند، اظهار داشت: نیروهایی را به کار بگمارید که دیدگاه تحولی دارند و مردم را به حساب می‌آورند. اگر نیرویی تحول‌خواه نیست حتماً این نیرو را از جلوی پای نیروهای تحول‌خواه کنار بزنید تا تحول در دستگاه‌ها پا بگیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: توصیه بنده به آن دسته از همکارانم که به هر دلیل توفیق آن‌چنانی در جهت مردمی‌سازی مجموعه خودشان نداشتند، این است که حتماً با نگاه تحولی طرحی نو دراندازند و یک حرکت مجدد را آغاز کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه زمان زیادی از دولت مردمی گذشته و فرصت‌ها به سرعت می‌گذرند، خاطرنشان کرد: آن دسته از مدیران دستگاه‌ها که در مردمی‌سازی توفیق آن‌چنانی نداشته‌اند، یک بازنگری در عملکرد خود داشته باشند. از دستگاه‌هایی که در این زمینه موفق بوده‌اند و نیز از آقای عبودتیان و روحیه، انگیزه و اندیشه ایشان نیز قدردانی می‌کنم و از ایشان و همکاران‌شان می‌خواهم که کار را با جدیت دنبال کنند و به دستگاه‌هایی که توفیق آن‌چنانی نداشته‌اند کمک کنند که این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند تا در جهت مردمی‌سازی یک حرکت ماندگاری انجام شود.

کد خبر 680997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.