ایران با «ابومهدی» توانایی‌ خود در «هوش‌ مصنوعی» را به رخ جهانیان کشید

یک کارشناس مسائل نظامی گفت: توانایی تجزیه و تحلیل مسیر و انفکاک اهداف فرعی از اصلی «ابومهدی»، نشان‌دهنده قدرت جمهوری اسلامی در استفاده از هوش مصنوعی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موشک ابومهدی برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۹ رونمایی شد؛ ده‌ها فروند از این موشک که توسط صنایع هوافضای وزارت دفاع تولید شده است به نیروهای دریایی ارتش و سپاه تحویل شده است. موشک قبلی کروز دریایی ایران (موشک غدیر) بردی حدود ۳۰۰ کیلومتر داشت، اما موشک ابومهدی با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر جهش سه‌برابری را در افزایش برد تجربه می‌کند.

تجهیز ابومهدی به حسگرهای دوگانه یعنی ترکیبی از حسگرهای راداری فعال و غیرفعال باعث می‌شود این محصول بتواند در محیط‌های جنگ الکترونیک پایداری بیشتری داشته باشد. این قابلیت موجب می‌شود موشک ابومهدی تا نزدیک هدف با استفاده از حسگر غیرفعال خود و بدون انتشار امواج راداری و تنها با جذب امواج منتشر شده، توسط راداری شناور به سمت آن حرکت کند و زمانی که به نزدیکی هدف رسید، با روشن کردن رادار فعال خود محل دقیق شناور دشمن را کشف و آن را منهدم کند.

برد بالای هزار کیلومتر موشک ابومهدی باعث می‌شود که این موشک بتواند از مناطق عمقی‌تر کشور شلیک شود و در واقع پس از عبور از موانع و عوارض طبیعی خود را به دریا برساند و به سمت هدف خود حرکت کند. با ابومهدی مرزهای امنیت دریایی کشور که تا پیش از این ۳۰۰ کیلومتر بود، به بالای ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت. این موشک علاوه بر توانایی دریایی از قابلیت تهاجم زمینی نیز برخوردار است و به این ترتیب نخستین موشک کروز کشور با قابلیت دوگانه محسوب می‌شود.

ایران با «ابومهدی» توانایی‌ خود در «هوش‌مصنوعی» را به رخ جهانیان کشید

تا پیش از این، موشک‌های کروز دریایی کشورمان تنها قادر به پرواز در سطح دریا بودند و در صورت شلیک از پرتابگرهای ساحلی می‌بایست از نزدیک‌ترین نقطه به ساحل شلیک می‌شدند، اما حالا نیروهای دریایی ارتش و سپاه قادر خواهند بود اهداف خود را از عمق خاک کشور و از جهات مختلف هدف قرار دهند.

موشک ابومهدی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی این قابلیت را دارا است که در مسیر حرکت تغییرات هدف را تشخیص دهد و با تغییر جهت حمله به هدف، توانایی فرمانده برای انتخاب هدف جدید در مسیر حرکت موشک و قابلیت حمله به یک هدف با چند موشک از جهات مختلف را داشته باشد.

جنگ الکترونیک روی «ابومهدی» بی‌اثر است

حمید محمدی، کارشناس مسائل نظامی با اشاره به اینکه «ابومهدی» نسل جدیدی از کروز دریاپایه است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این موشک توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است و به سازمان رزم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزوده شد.

وی با تاکید بر اینکه موشک ابومهدی ۱۰۰۰ کیلومتر برد دارد، می‌افزاید: برد این موشک مسئله‌ای استراتژیک است و در مباحث نظامی معنای خاصی دارد. وقتی ناو متخاصم نزدیک سواحل ایران می‌شود، این موشک با دقت و قدرت مانورپذیری بالا و سرعت زیاد می‌تواند به هدف اصابت کند. زمانی که هدفی برای موشک‌های «کروز» مشخص می‌شود حرکتش را آغاز می‌کند تا به مقصد برسد، اما موشک «ابومهدی» توانایی ویژه‌ای در این زمینه دارد.

این کارشناس مسائل نظامی تصریح می‌کند: این موشک توانایی برخورد به هدف از جهات مختلف را دارا بوده و دشمن را سردرگم می‌کند. در مسائل نظامی زمانی که یک لشکر مقابل جبهه‌ای قرار می‌گیرد، تمام تمرکز خود را به سمت دشمن قرار می‌دهد و از پشت سر خود غافل می‌شود. موشک «ابومهدی» می‌تواند از پشت نیز به دشمن حمله کند که وجه تمایز این موشک نسبت به سایر رقبا است و با کمک هوش مصنوعی امکان‌پذیر شده است.

ایران با «ابومهدی» توانایی‌ خود در «هوش‌مصنوعی» را به رخ جهانیان کشید

وی ادامه می‌دهد: این موشک توانایی دارد از عمقی‌ترین نقاط داخل خاک کشور به سمت اهداف پرتاب شود. این جنگ‌افزار به دلیل بهره‌گیری از هوش مصنوعی زیست دوگانه دارد؛ می‌تواند در مسیرها و توپوگرافی‌هایی دارای پستی بلندی حرکت کند. توانایی حرکت روی دریا و دور زدن موانع در خشکی را دارد که هر کدام از این مسیرها قابلیت خاص خود را دارد و هر دو این ویژگی‌ها در موشک «ابومهدی» نمایان است.

محمدی خاطرنشان می‌کند: موشک‌ها برای رسیدن به هدف خود از سیستم‌های اپتیکی، دوربینی، حرارتی و راداری استفاده می‌کنند. قابلیت ویژه موشک ابومهدی که از هوش مصنوعی بهره می‌برد، استفاده از رادار به دو حالت اکتیو و پسیو است که بر اساس حالت پسیو با رادار خاموش با مقیاس‌های از گذشته تعیین شده به هدف خود نزدیک شده و از اختلالت ایجاد شده توسط دشمن در امان است.

وی اظهار می‌کند: این موشک تا پیش از رسیدن به هدف از رادار خاموش استفاده می‌کند و زمانی که به هدف نزدیک شد با بهره‌گیری از رادار اکتیو، هدف خود را مورد حمله قرار می‌دهد؛ این قابلیت باعث می‌شود پنهان‌کاری موشک افزایش پیدا کند و جنگ الکترونیک دشمن روی آن اثری نداشته باشد.

این کارشناس مسائل نظامی با تاکید بر اینکه موشک ابومهدی می‌تواند مسیر خود را اصلاح کند، می‌گوید: دشمن در اکثر سامانه‌های تسلیحاتی می‌تواند اهداف کاذب ایجاد کند و موشک را فریب دهد، اما این موشک به وسیله هوش مصنوعی می‌تواند هدف اصلی را از اهداف فرعی تشخیص دهد و در دام دشمن قرار نگیرد. این موشک با تشخیص پستی و بلندی‌ها بر اساس نقشه توپوگرافی که تعریف شده تصمیم می‌گیرد و بهترین مسیر را انتخاب می‌کند.

وی می‌افزاید: توانایی پرواز در ارتفاع پایین به موشک ابومهدی کمک می‌کند از رادار دشمن دور بماند. این موشک با سرجنگی کوچک و تخریب بالا بهینه‌سازی شده است. ویژگی‌های بیان شده همه به کمک هوش مصنوعی در این موشک به کار رفته و موشک ابومهدی را به محصولی خاص و بی‌رقیب تبدیل کرده است.

ایران با «ابومهدی» توانایی‌ خود در «هوش‌مصنوعی» را به رخ جهانیان کشید

محمدی خاطرنشان می‌کند: جایگاه استفاده از دستاوردهای علمی جدید کشورها ابتدا در صنایع نظامی است، همچون اینترنت که ابتدا در ارتش آمریکا استفاده شد و پس گذشت چند سال در حوزه‌های دیگر مورد بهره‌برداری قرار گرفت. کشورها به دلیل اهمیت صنایع نظامی نخست از دانش خود در حوزه نظامی بهره‌برداری می‌کنند، سپس آن را وارد صنایع دیگر می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران با رونمایی‌هایی از تسلیحاتی مثل «ابومهدی» توانایی استفاده از هوش مصنوعی در صنایع نظامی‌اش را به رخ جهانیان کشید. رشد چشمگیر جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف دشمنان را متحیر ساخته است.

وی ادامه می‌دهد: هوش مصنوعی سطوح متفاوتی دارد، ساده‌ترین حالت آن برخاستن موشک و اصابت به هدف است. از آغاز انقلاب اسلامی مهندسی معکوس در این زمینه انجام گرفته تا به سطح ابتدایی تکنولوژی دسترسی پیدا کردیم و در ادامه گسترش پیدا کرد تا اکنون بتوانیم بخش عمده‌ای از این دستاوردها را در صنایع نظامی به نظاره بنشینیم. توانایی تجزیه و تحلیل مسیر و انفکاک اهداف فرعی از اصلی «ابومهدی»، نشان‌دهنده قدرت جمهوری اسلامی در استفاده از هوش مصنوعی است.

این کارشناس مسائل نظامی تصریح می‌کند: موشک فتاح که توانایی تعیین مسیر با سرعت بالا در فضای خلأ را به وسیله بالک‌ها انجام می‌دهد، تکنولوژی بسیار بالایی دارد که سه کشور توانایی استفاده از آن را دارند. تراشه‌های موجود در موشک‌ها بسیار حساس است و حتی امواج و ارتعاشات بسیار کم می‌تواند روی آن اثرگذار باشد، پس جمهوری اسلامی به توانمندی بالایی در این زمینه رسیده است.

کد خبر 680972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.