بیان عرفان تصویری در نمایشگاه نقاشی «لوح خیال»

نمایشگاه‌گردان نمایشگاه نقاشی «لوح خیال» گفت: نگارگری ایرانی نوعی عرفان تصویری است که ارتباط تنگاتنگی با ادبیات، شعر و زندگی روزمره دارد که بر این اساس اقدام به برگزاری نمایشگاه نقاشی «لوح خیال» کردم.

لیلا مؤذن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: میان هنرهای مختلف، هنر نقاشی می‌تواند نزدیک‌ترین پیوند را میان تفکر و احساس برقرار کند و بین شیوه‌های گوناگون نقاشی، هنر نگارگری ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: نگارگری ایرانی با توجه به اینکه از شبیه‌سازی پرهیز می‌کند، به‌سمت انتزاع می‌رود و درک هنر نگارگری ایرانی مبتنی بر عالم خیال است که در این عالم شورونشاط جاری است.

نمایشگاه‌گردان نمایشگاه نقاشی «لوح خیال» تصریح کرد: نگارگری ایرانی نوعی عرفان تصویری است که ارتباط تنگاتنگی با ادبیات، شعر و زندگی روزمره دارد.

وی گفت: هدف من از خلق این آثار و به‌شیوه نگارگری به‌تصویر کشیدن چهره انسان کامل و بازآفرینی شور زندگی به‌گونه‌ای نمادین و عرفانی است و همواره کوشیده‌ام تصویر انسان را در کنار عناصر طبیعت همچون گل و پرندگان قرار دهم تا معانی کلماتی چون لطافت، عشق، معنویت و عرفان را در کنار یکدیگر به وجود بیاورم و به همین منظور نام نمایشگاه را «لوح خیال» انتخاب کردم.

بیان عرفان تصویری در نمایشگاه نقاشی «لوح خیال»

پیام نمایشگاه نقاشی «لوح خیال» به مخاطبان

مؤذن تصریح کرد: نمایشگاه نقاشی «لوح خیال» یکی از تجربه‌های کاری من در برگزاری نمایشگاه انفرادی است این درحالی است که در گذشته با هنرمندان دیگر حوزه نقاشی، نمایشگاه گروهی با تکنیک رنگ‌وروغن روی بوم و سیاه‌قلم، نگارگری و هنرهای سنتی و صنایع‌دستی برگزار کرده‌ام که بیشتر نقاشی‌های ارائه‌شده من در آن نمایشگاه‌ها، به سبک نگارگری بوده گاهی حالت عرفانی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل علاقه فراوانی که در کودکی به رشته نقاشی و شعر داشتم، با حمایت‌های خانواده و توجه به استعدادم در این رشته، در کلاس‌های نقاشی شرکت کردم و این رشته را در دانشگاه ادامه دادم، به‌طوری‌که از سال ۱۳۷۷ به‌صورت تخصصی فعالیت هنری خود را در حوزه نقاشی و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، آغاز کردم.

نمایشگاه‌گردان نمایشگاه نقاشی «لوح خیال» افزود: در این نمایشگاه بیش از ۳۵ اثر در سایزهای مختلف و با سبک نگارگری و مینیاتور به نمایش گذاشته شده است، به‌طوری که بعضی آثار نیز در قالب اشعار مختلف ترسیم شده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه «لوح خیال» با رعایت حال و هوای سنتی شهر اصفهان طراحی شده است و آثار خلق‌شده در راستای نشان دادن ظرافت‌های هنر سنتی اصفهان و با هدف دیده شدن آثار فرهنگی و هنری و ایجاد بازار کار در قالب نمایشگاه نقاشی شکل گرفته است.

بیان عرفان تصویری در نمایشگاه نقاشی «لوح خیال»

مشکلات برگزاری نمایشگاه‌های هنری

مؤذن با اشاره به مشکلات حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری برای دیده شدن هنرمندان و کمک به فروش آثار هنرمندان برگزار می‌شود، این در حالی است که یک هنرمند قبل از بازگشایی نمایشگاه باید مبلغی را بابت افتتاح نمایشگاه به نگارخانه‌ها پرداخت کند و حتی بعد از فروش آثار باید مبلغ ۱۰ درصد از فروش خود را نیز به‌نگارخانه بپردازد، برای برگزاری نمایشگاه در مراکز دولتی نیز هنرمند باید ماه‌ها در نوبت برگزاری نمایشگاه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از جمله مشکلات هنرمندان در حوزه نقاشی، بالا رفتن قیمت مواد اولیه از جمله رنگ، کاغذ و بوم است که می‌طلبد متولیان هنر در شهر اصفهان، از جمله حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌های بیشتری را از این بخش داشته باشند.

نمایشگاه‌گردان نمایشگاه «لوح خیال» اضافه کرد: این نمایشگاه که از بیست‌وهفتم مردادماه جاری افتتاح شده است، تا یکم شهریورماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند به‌نظور بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۶ تا ساعت ۲۰، به نگارخانه صفوی واقع در خیابان خاقانی مراجعه کنند.

کد خبر 680942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.