مدیریت بافت فرسوده در اصفهان ایجاد می‌شود/ قرارداد خرید ۵۰ دستگاه اتوبوسBRT منعقد شد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ️به‌تازگی شورای اسلامی شهر مصوبه‌ای برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس بی آر تی داشت، در این راستا با کارخانه داخلی قراردادی منعقد شد که بر اساس آن قرار است ۱۰ اتوبوس تا مهرماه تحویل داده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز _شنبه بیست‌وهشتم مردادماه_ در جمع اصحاب رسانه اصفهان ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: به‌عنوان مسئول به رونق و توسعه کمی و کیفی حوزه رسانه در شهر کمک خواهیم کرد، در این راستا امیدواریم حیطه کار خبری به لحاظ کیفی و کمی رونق پیدا کند.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی حوزه روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر در روز خبرنگار اعضای شورای شهر در گروه‌های سه و چهارنفره از چند روزنامه و خبرگزاری بازدید کردند و تنها به رسانه‌های شهرداری بسنده نکردیم؛ اگر مجموعه‌ای از قلم افتاده است، عذرخواهی می‌کنم اما این پیشنهاد که از همه خبرنگاران همچون دوره گذشته در یک آئین تجلیل شود، پیشنهاد خوبی است، به‌ویژه اگر این شیوه در گذشته بازتاب خوبی داشته است، آن را می‌توان ادامه داد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در آغاز سال سوم فعالیت شورای ششم هستیم، در این راستا مراحل انتخابات هیئت رئیسه را پشت سر گذاشتیم و کار بدون وقفه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال سوم با همراهی بیشتر شهروندان با توان و انرژی بالاتر به نیازهای شهر خواهیم پرداخت در این راستا به دنبال برطرف‌کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خدمت‌رسانی به مردم این کلان‌شهر هستیم.

احداث ادامه خط یک مترو تا میدان دانشگاه صنعتی اصفهان

نورصالحی با اشاره به ضرورت تقویت حمل‌ونقل عمومی گفت: در سراسر کشور برای راه‌اندازی مترو باید کار مطالعاتی قوی انجام شود و سپس برای تصویب در شورای ترافیک مورد بررسی قرار گیرد، در این راستا مصوبه خط یک مترو اصفهان نیز تا ایستگاه قدس (فلکه دانشگاه صنعتی) است.

وی ادامه داد: شاهین شهر برای ادامه مسیر خط یک مترو مصوبه لازم را گرفته است، در ابتدا لایحه‌ای به تصویب رسید که خط مترو شاهین‌شهر از کنار اتوبان معلم به شهر اصفهان متصل شود، اما مطلوب نبود از این رو آنها بار دیگر مصوبه جدید گرفتند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهرداری شاهین‌شهر انتظار دارد، اصفهان خط یک مترو را تا مسیر جاده شاهین‌شهر ادامه دهد که با توجه به هزینه‌های سنگین مترو شهر اصفهان و اینکه آن مسیر خارج از محدوده شهر قرار دارد، این کار امکان‌پذیر نیست.

اگر شاهین‌شهر توانایی اجرای ادامه مترو تا این شهر را ندارد، می‌تواند از طریق نماینده خود در مجلس از دولت کمک بگیرد.

وی اضافه کرد: در این راستا سال گذشته جلسه‌ای در استانداری برگزار شد، هزینه خط یک مترو از ایستگاه قدس تا شاهین شهر ۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، بر این اساس مقرر شد شهرداری‌های اصفهان و شاهین‌شهر و همچنین صنایعی که در این مسیرها قرار دارند، هر کدام سه هزار میلیارد تومان از اعتبار آن را تأمین کنند، این مهم هر چند مورد قبول مدیریت شهری اصفهان بود اما تاکنون عملیاتی نشده است.

نورصالحی اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان طرحی را برای ادامه خط یک مترو از ایستگاه قدس تا میدان دانشگاه صنعتی آماده کرده است اما هنوز مصوبه وزارت کشور را ندارد.

وی با بیان اینکه برای پنج کیلومتر از مسیر خط یک مترو مقابل بیمارستان امام حسین (ع) و منطقه صنعتی امیرکبیر تا دهنو پنج ایستگاه پیش‌بینی شده است، گفت: در این راستا طراحی‌های لازم انجام و تجهیز کارها هم در سال ۹۶ شکل گرفت اما مدیریت بعدی که فعالیت خود را آغاز کرد چون مصوب نبود، صلاح ندید که آن را کار ادامه دهد به همین دلیل منجر به فسخ قرار داد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در دوره ششم این طرح تکمیل شده است، از این رو قصد ادامه مسیر خط یک مترو را تا میدان دانشگاه صنعتی که در محدوده شهر است، را داریم.

وی تصریح کرد: اگر شاهین‌شهر توانایی اجرای ادامه مترو تا این شهر را ندارد، می‌تواند از طریق نماینده خود در مجلس از دولت کمک بگیرد.

نورصالحی خاطرنشان کرد: اتصال خط مترو به شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، نجف آباد و بهارستان مطلوب است اما با توجه به اینکه هزینه احداث مترو اصفهان سنگین است، آن شهرها باید از دولت کمک بگیرند.

کارنامه مدیریت شهری در حوزه فرهنگی مطلوب بوده است

وی با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر دوره ششم در بدو فعالیت خود مباحثی را در حوزه‌های مختلف برای مدیریت شهر ترسیم کرد، یکی از این حوزه‌ها فرهنگی است، خاطرنشان کرد: کارنامه مدیریت شهری در حوزه فرهنگی مطلوب بوده است، در این راستا توانسته نهادهای مردمی را فعال کند، در واقع بیشتر برنامه‌ها و رویدادهای شهری با مشارکت و فعالیت نهادهای مردمی برگزار می‌شود که حرکت بزرگی را با هزینه‌های اندک شکل داده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه اگر نقاط ضعفی در حوزه فرهنگی وجود دارد باید احصا و برطرف و نقاط قوت نیز تقویت شود، اظهار کرد: کمیته فرهنگ شهروندی ظرفیت خوبی است، از گذشته کارهای خوبی انجام شده و ادامه دارد، هر چند انتقاداتی نیز درباره تابلوهای شهری با موضوعات فرهنگ شهروندی وجود دارد که باید بهتر از این عمل شود، در این راستا مقرر شده کمیسیون فرهنگی شورا نشستی را برای بررسی نقاط قوت و ضعف این موضوع داشته باشد.

وی با اشاره به تشکیل شورای مشورتی بانوان از سوی شهردار اصفهان افزود: شورای اسلامی شهر در این موضوع دخالتی ندارد اما عضو بانوی شورای اسلامی شهر با این شورای مشورتی همکاری دارد تا نکات حوزه بانوان را به این شورا منتقل کند.

نورصالحی تصریح کرد: در آغاز سال سوم فعالیت شورای اسلامی شهر اصفهان، کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شکل گرفت بر این اساس پنج نفر از اعضای شورا، عضو این کمیسیون هستند، در این راستا فعالیت‌ها در این حوزه‌ها با انسجام بیشتری پیگیری و انجام می‌شود.

۹۰ درصد بودجه فرهنگی شهرداری به فعالیت و رویدادها و پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به نقد حوزه فرهنگی مدیریت شهر پرداخت گفت: در صحبت‌های خود قضاوت کردید، قضاوت کار سختی است، چراکه اشتباه از هر کسی سر می‌زند اما اینکه بدون اطلاع از جزئیات مجموعه را محکوم و قضاوت کنید، اشتباه است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: عملکرد کمیته شهروندی و انتخاب موضوع، تیتر، طرح و گرافیک پیام‌های فرهنگی را معاون فرهنگی شهردار انتخاب نمی‌کند، بلکه کمیته فرهنگ شهروندی این مهم را بر عهده دارد، این مجموعه از قبل فعال بوده و ادامه دارد.

وی با اشاره به پیام‌های فرهنگی منتشر شده روی تابلوهای شهری با موضوع رسانه گفت: در این موضوع تشبیه انجام نشده بود و پیام‌ها استعاره‌ای در نظر گرفته شده که مناسب و جالب نبود.

نورصالحی تاکید کرد: حیف و میلی در حوزه فرهنگی در کار نبوده است، ۹۰ درصد بودجه فرهنگی شهرداری به فعالیت و رویدادها و پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد، ریز هزینه‌های انجام شده در حوزه فرهنگی ثبت شده و قابل دسترس برای همه به ویژه خبرنگاران است، هر چند درباره مواردی دغدغه وجود دارد که پرسیدن درباره آنها خوب است، اما اینکه در غیاب دیگران آن‌ها را محکوم کنید و عنوان حیف و میل بودجه به‌کار رود، صحیح نیست.

وی درباره محور تاریخی چهارباغ و اینکه این پیاده‌راه بستری برای استفاده خانواده‌ها است، افزود: در شرایط بحرانی که برخی فکر می‌کردند این محور باید از این شکل موجود خارج شود، شهرداری و شورا مکاتبه‌های بسیاری داشت و تاکید کرد راه حل مسئله این نیست که این محیط مناسب برای خانواده‌ها از مردم گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: انجام بسیاری از کارها در شهر به همکاری سایر دستگاه‌ها نیاز دارد، یکی از این اقدامات احیای دولتخانه صفوی است که از قدیم مدنظر بوده، اما رقم قابل توجهی اعتبار می‌خواهد که امیدواریم محقق شود.

به دنبال حل مسئله آب اصفهان با راه حل فنی هستیم

وی با اشاره به فعالیت کمیسیون آب در شورا گفت: در موضوع آب و جریان زاینده رود در سطح ملی جلساتی را برگزار و مکاتباتی نیز انجام شده است؛ در این راستا پیگیر اختصاص حقابه پنج هزار هکتار فضای سبز و ۳۰۰ کیلومتر مادی از زاینده‌رود هستیم که به‌تازگی این مهم از سوی استانداری پذیرفته شده و در کارگروه فضای سبز شهر به رسمیت شناخته شده است، بر این اساس موضوع به شرکت آب منطقه‌ای ابلاغ شد که در زمان رهاسازی آب این حقابه هم احیا شود، البته مطالبه‌گر حقابه محیط زیست و باتلاق گاوخونی نیز هستیم.

نورصالحی با بیان اینکه کارشناسان معتقدند موضوع آب بی دلیل مسئله اجتماعی شده است در این راستا دنبال حل مسئله آب اصفهان با راه حل فنی هستیم، افزود: احداث تونل کوهرنگ از سال ۷۳ آغاز و در طول ۲۰ سال اجرا شده است بر این اساس از سال ۸۹ آب در آن رها شده است، اما اجازه پمپاژ آب داده نمی‌شود و با اینکه مسائل فنی رفع شده اما بی دلیل تبدیل به مسائل اجتماعی پیچیده شده است.

وی تصریح کرد: در این راستا دغدغه داریم که اگر آب از دریا به استان رسید، آبی که از زاینده‌رود منتقل می‌شد به خود زاینده رود برگردد.

انتظار ما انتقال صنایع آلاینده به بعد از شعاع ۵٠ کیلومتری شهر است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه زیست محیطی جلساتی را با معاون رئیس جمهور داشتیم، سازمان محیط زیست برای رفع مشکلات پای کار آمده است که جای تشکر دارد.

وی اظهار کرد: لازم است با صنایع آلاینده برخورد شود، در این راستا انتظار داریم صنایع به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری منتقل شوند که البته اقدامات خوبی در دست انجام است و نیازمند پیگیری مدیریت شهری و همکاری دولتمردان است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اجرایی شدن بند (ت) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور، افزود: تعداد پرونده‌های زیادی در کمیسیون ماده ۱۰۰ داریم که رأی تخریب قطعی برای آن صادر شده که امکان اجرای آن وجود ندارد، بر این اساس در بودجه نمایندگان تبصره‌ای را اضافه کردند که بر اساس آن ۹ ماه فرصت وجود دارد که ساختمان‌هایی که به هر دلیل تخلفی تا قبل از سال ۱۴۰۰ دارند که قطعی شده، می‌توانند به شرط آنکه اصول شهرسازی و ایمنی را رعایت کرده باشند، رأی تخریب به جریمه تبدیل شود، فرصت بهره‌مندی از این قانون محدود است که امیدواریم شهروندان از آن استفاده کنند.

موافق حفظ، تقویت و بازسازی میراث فرهنگی هستیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برگزاری برنامه‌های شهری در میدان امام (ره) این اثر تاریخی آسیب وارد می‌کند، تصریح کرد: در این میدان به صورت شبانه روزی مردم حضور دارند، اگر برنامه‌ای هم برگزار می‌شود، تعارضی با حفظ میراث فرهنگی ندارد.

نورصالحی خاطرنشان کرد: مدیریت شهر و شورا داوطلب شده است تا طی تفاهم‌نامه با سازمان میراث فرهنگی برای هر آثار باستانی در معرض آسیب با نظارت و ضوابط سازمان میراث هزینه کند تا حفظ شود، ما هم نگرانی برای حفظ ابنیه میراثی داریم که باید مراقبت کرد.

وی تاکید کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی در میدان امام (ره) تعارضی با حفظ میراث فرهنگی ندارد، در واقع با حفظ، تقویت، بازسازی و محترم شمردن میراث موافق هستیم و با هر کاری ضد آن باشد، مخالف هستیم.

طرح جدید جمع آوری زباله در حال بازنگری است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره تغییر جمع‌آوری زباله از در منازل گفت: در این خصوص ایده، برنامه و بیش‌بینی‌هایی انجام شد که حدود یک سال پیش رقم خورد؛ با توجه به اینکه فصل تابستان نگهداری زباله در منزل سخت و دارای شیرابه است، مقداری شرایط را در شهر به سمتی برد که به گلایه‌مندی شهروندان منجر شد.

وی افزود: اکنون این طرح در دست بازنگری است که آیا می‌توان متناسب با فصل جمع‌آوری زباله تغییر کند.

نورصالحی ادامه داد: برای جمع‌آوری پسماند خشک نیز سامانه اصپاک رونمایی می‌شود که اگر این طرح موفق باشد به صورت آزمایشی برای جمع‌آوری زباله‌های تر نیز انجام می‌شود، اما در مجموع به سمتی می‌رویم که مدیران شهری نسبت به جمع‌آوری زباله با روش دیگر متقاعد شوند.

اجرای کامل رینگ چهارم و خط ۲ مترو از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری است

وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید اطلاعات دقیقی در خصوص رینگ چهارم حفاظتی در اختیار شهروندان قرار دهد، گفت: خیابان امام خمینی (ره) جز حلقه ترافیکی نیست و در هیچ دوره‌ای در اولویت تعریض نبوده است.

نورصالحی افزود: حلقه حفاظتی چهارم به طول ۷۸ کیلومتر اتوبان معلم را قطع می‌کند و به سمت میدان دانشگاه صنعتی و سپس خمینی‌شهر می‌رود که ۴۶ کیلومتر آن در اصفهان قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید با برگزاری تور بازدید شهروندان را از اقدامات شهری مطلع کنند، تصریح کرد: در منطقه ۱۵، چهار تقاطع سنگین با هزینه بیش از ۲۰۰ میلیارد در حال اجرا است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری ۲٠ هزار میلیارد تومان و بودجه حمل‌ونقل ۸,۱۰۰ میلیارد تومان است که چهار هزار میلیارد تومان آن مربوط به مترو است، با توجه به اهمیت این موضوع تا پایان سال پنج هزار میلیارد تومان دیگر بودجه به حوزه حمل‌ونقل افزوده خواهد شد.

وی اظهار کرد: از بودجه شهرداری اصفهان نیز دو هزار میلیارد آن مخصوص پروژه‌های فرهنگی است.

نورصالحی اضافه کرد: دولت در این خصوص اوراق مشارکتی ۵۰ هزار میلیاردی به شهرها ارائه می داده است که هم اکنون به دلیل توان مالی دولت این میزان اعتبار کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: اجرای کامل رینگ چهارم و خط دو مترو از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری است، در این راستا تلاش می‌کنیم زمان اجرای خط دوم مترو را کوتاه‌تر کنیم.

هفته آینده تونل خط ۲ متروی اصفهان به میدان قدس می‌رسد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هم اکنون در ۱۶ ایستگاه مراحل نازک‌کاری و سفت کاری انجام شده است، پیمانکاران پنج ایستگاه نیز انتخاب شده و هفته آینده تونل خط دوم مترو به میدان قدس می‌رسد.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم خط دو مترو از سمت شمال هر چه زودتر تکمیل شود، افزود: در حال حاضر ۳۲۰ پروژه فعال عمرانی در شهر وجود دارد که اغلب ممکن است در محلات باشد و به چشم شهروندان نیاید و یا کمتر ببینند.

در حال حاضر برای حدود ۹۰ محله کمتربرخوردار در مناطق پانزده‌گانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان بودجه هزینه شده است.

نورصالحی تصریح کرد: برای احداث تقاطع غیرهمسطح آشتیانی ۱۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده که محور اصلی سمت غرب رینگ چهارم را شامل می‌شود. برای اجرای رینگ به سمت خمینی شهر نمایندگان باید به کمک شهرداری بیایند تا بتوانیم این پروژه را به سرعت اجرایی کنیم و بزرگراه شهید خرازی از ترافیک نجات پیدا کند.

وی تاکید کرد: اصل این است که رینگ حفاظتی از سمت غرب آغاز شود تا ترافیک خیابان امام خمینی (ره) و سمت غرب به اتوبان خرازی نرسد و به سمت شمال سرازیر شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته بودجه محلات ۴۰ میلیارد تومان بوده و امسال ۶۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر برای حدود ۹۰ محله کمتربرخوردار در مناطق پانزده‌گانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان بودجه هزینه شده است؛ در این خصوص موضوعات در محله‌ها متفاوت است از آسفالت‌ریزی گرفته تا آزادسازی گلوگاه‌ها، احداث پارک‌ها و مجموعه‌های فرهنگی بسته به میزان نیاز هر محله انجام می‌شود.

نورصالحی ادامه داد: امسال هر محله نیاز به اجرای پروژه‌های عمرانی و فرهنگی داشته باشد، دریغ نخواهیم کرد.

خبر منتشر شده درباره ارائه ۱۴ میلیارد تومان به ۱۹۰ مدرسه برای اجرای اقدامات ورزشی کذب است

وی در خصوص خبر منتشر شده در خصوص ارائه ۱۴ میلیارد تومان به ۱۹۰ مدرسه برای اجرای اقدامات ورزشی گفت: این خبر کذب است و تنها هزینه اندکی برای خدمتکاران برای باز کردن در مدارس در نظر گرفته شد، در این خصوص مدیر روابط عمومی شورا با معاون ورزشی سازمان فرهنگی تماس گرفتند و برای همه خبرنگاران کذب بودن این موضوع به یقین نشست.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در این خصوص شهرداری بعضی مدارس را تجهیز کرد تا صبح‌ها مدارس برای کاربری ورزش شهروندان باز باشد و در اختیار بانوان و آقایان قرار گیرد تا تعداد ایستگاه‌های ورزش در شهر افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به آتش‌سوزی درختان در شهر گفت: آتش‌سوزی یک درخت حتی در اصفهان زیاد است چه برسد به اینکه چند درخت در شهر دچار آتش‌سوزی شود. به‌تازگی این اتفاق در میدان امام حسین (ع) رخ داد که عوامل آتش‌سوزی از سوی شهرداری پیگیری شد.

نورصالحی افزود: درختان موجود زنده و مؤثر در شهر هستند و باید با تمام عوامل آتش سوزی‌ها برخورد شود.

وی تصریح کرد: اجرای کنار گذر شرق یک پروژه دولتی است، در این راستا مقرر شد هزینه‌های اجرای آن را سازمان همیاری‌های شهرداری که شامل تمام شهرداری‌هاست و سازمان باغ رضوان در دستور کار قرار دهند، بخشی از این کنار گذر که به اتوبان اصفهان_ کاشان می‌رسد، اجرا شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مقرر شده است که این پروژه با کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن‌ها به منصه ظهور برسد و من از کندی یا سرعت اجرای این پروژه اطلاعی ندارم، شورا نمی‌تواند برای اجرای این پروژه، مصوبه‌ای قرار دهد همچون پروژه دولتی است.

وی اظهار کرد: اجرای کنار گذر غرب نیز به همین صورت است و باید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود.

دقیق‌سازی ارتفاعات در طرح تفصیلی مورد توجه شورا قرار دارد

نورصالحی با بیان اینکه اجرای پروژه ساخت مسکن نیز با ردیف‌های اقتصادی در حال اجرا است. ارائه ارتفاعات نیز طبق ضوابط انجام می‌شود، گفت: بازنگری طرح تفصیلی در شهر موضوع مهمی است که هم اکنون در حال اجرا است. در گذشته انجام ارتفاعات بدون مصوبات انجام می‌شده است اما از سال ۹۴ بازنگری طرح تفصیلی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پیشنهادی ارائه دادیم با عنوان طرح دقیق‌سازی ارتفاعات برای برای مکان‌هایی است که می‌توانند بر اساس ضوابط شهرسازی ارتفاع بگیرند، این موضوع با رعایت سرانه جمعیتی اصفهان در نظر گرفته می‌شود همانند اصفهان شرایط توسعه جمعیتی را ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: برای شرکت توسعه گردشگری سپاهان ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است، این بودجه با هدف ایجاد نشاط و تفریح در شهر و با توجه به تراکم جمعیتی نه تنها در کوه صفه، بلکه در مناطق مختلف شهر اصفهان هزینه خواهد شد. همچنین تخفیف ویژه برای موضوعات گردشگری برای شهروندان پیش‌بینی شده است.

درصدد ایجاد مدیریت بافت فرسوده در اصفهان هستیم

وی خاطرنشان کرد: صدمه به آثار تاریخی در هر موضوعی تاثربرانگیز است، در حالی که عنوان می‌شود صدای بلندگوها در میدان امام به آثار تاریخی خدشه وارد می‌کند.

نورصالحی اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مدیریت بافت فرسوده در اصفهان ایجاد شود و برای این موضوع با وزارت کشور مکاتبه کردیم؛ هم اکنون شورای عالی بافت تاریخی در اصفهان تشکیل شده که تمرکز آن بر روی بافت تاریخی است.

وی اضافه کرد: اتفاق خوبی که در این کارگروه رقم خورد تبدیل کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان بود و در حال حاضر در حال مذاکره با وزیر و معاونان آن هستیم تا در قالب تفاهم‌نامه این مجموعه به شهرداری واگذار شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مصوبات اجرای دولتخانه صفوی گذرانده شده است اما این مهم در بودجه شهرداری دیده نشده است، از این رو به دنبال سارختارمند کردن احیای بافت تاریخی در شهر هستیم بر این اساس هدف نخست تشویق شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذارانی برای ورود به این بافت است تا با کمک آنها مشکلات بافت‌های فرسوده رفع شود.

وی افزود: ساماندهی بافت فرسوده شهرداری بسیار اهمیت دارد، در این راستا مهم این است که جریانی راه اندازی شود تا مالکان بناهای در حال تخریب را پیدا کند تا وضعیت این بافت‌ها ساماندهی شود.

طرح مطالعات جامع شهر در حال انتخاب مشاور است

نورصالحی تصریح کرد: طرح مطالعات جامع شهر در حال انتخاب مشاور است. قرار است اجرای این طرح به صورت راهبردی و متفاوت‌تر از طرح‌های قبلی که فقط به کالبد شهر توجه داشت در دستور کار قرار گیرد و مختصات جامعه شناسی شهر هم با حضور مشاوران شهرسازی به آن افزوده شود.

وی خاطرنشان کرد: متولی اجرای این طرح وزارت راه و شهرسازی است بر این اساس در سال ۹۴ تفاهم نامه‌ای در این خصوص امضا شد که شهرداری و شورای شهر در آن دخیل باشند. اجرای این طرح با دو سال تأخیر در مرحله انتخاب مشاور است، البته آنچه نشان می‌دهد برای رفع تکلیف است و نباید به آن خوش‌بین بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: امیدواریم تدوین این طرح با طرح‌های طولانی مدت دولتی فقط برای رفع تکلیف نباشد؛ در این راستا ما مشاوران جامعی نداریم که آینده را با توجه به مقیاس‌های جمعیتی ترسیم کنند.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان پارک‌های طبیعی زیادی دارد که شهروندان می‌توانند با پیاده‌روی از این فضاها لذت ببرند. در این راستا باید فرهنگ استفاده از پارک‌ها در شهر ارتقا پیدا کند و پیاده‌گردی جز تفریحات سالم شهروندان در شهر باشد، اما شهروندان ترجیح می‌دهند با خودرو شخصی در شهر تردد کنند که به آلودگی هوا کمک کرده و هوای شهر ناسالم می‌شود.

۱۵۰ اتوبوس جدید تا مهرماه به ناوگان حمل‌ونقل اضافه می‌شود

نورصالحی اظهار کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهر از وظایف مدیریت شهری است و تکمیل خط دو مترو هم در این راستا در دستور کار قرار گرفته است؛ همه توان و ظرفیت‌ها به کار گرفته شده است تا این خط به سرعت به بهره‌برداری برسد.

برای تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی نیز درصددیم با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان وام به شهروندان کمک کنیم تا آن‌ها بتوانند موتورسیکلت برقی خریداری کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با خط یک مترو روزانه ۱۲۰ هزار نفر جابه‌جا می‌شوند بر این اساس درصدد هستیم که در خط دو هم همین اتفاق رخ دهد و میزان استفاده شهروندان از خط دو افزایش پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر ۷۳۰ دستگاه اتوبوس در شهر فعال است، از این‌رو امیدواریم با پیگیری‌ها و مصوبات شورا و با کمک دولت ۱۵۰ دستگاه خودرو دیگر تا مهرماه به ناوگان اضافه شود تا مردم بتوانند بیشتر از این وسیله حمل‌ونقل عمومی در شهر استفاده کنند.

وی افزود: درصدد هستیم که با توجه به افزایش قیمت خودرو به تاکسیرانان شهر وام قرض الحسنه ارائه دهیم تا آن‌ها بتوانند در راستای نوسازی تاکسی‌های خود اقدام کنند، در این خصوص می‌توانیم به افزایش ناوگان تاکسیرانی در شهر کمک کنیم.

نورصالحی تصریح کرد: برای تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی نیز درصددیم با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان وام به شهروندان کمک کنیم تا آن‌ها بتوانند موتورسیکلت برقی خریداری کنند و از میزان آلودگی هوا نیز کاسته شود و موتور سیکلت‌های برقی به جای موتور سیکلت‌های بنزینی در شهر وارد شوند.

مدیریت شهری روی قطع درختان حساس است

وی خاطرنشان کرد: حساسیت درباره قطع درختان در شهر بسیار مطلوب است از این رو قطع بی‌مورد درختان توسط هر سازمان یا شخصی باشد را پیگیری می‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موضوع قطع بی مورد درختان در شهر را به کمیسیون خدمات شهری در شورا و معاون خدمات شهری شهردار گزارش می‌دهیم؛ درخت‌هایی که برچسب اسکن شده در شهر دارند و از جداره و تنه آنها عکس‌برداری و مقرر شده که قطع شوند، درختانی هستند که حیات ندارند و ممکن است وجود آنها آسیب زا باشد.

وی افزود: در شهر اصفهان طرحی تدوین شد مبنی بر اینکه درختان کمتر قطع شوند، در این راستا طی مدت شش ماه با حضور کارشناسان و مدیران شهری بر روی اجرای این طرح صحبت و نتیجه آن شد که درختان مضر قطع شوند.

وی افزود: مدیریت شهری از گذشته تاکنون برای قطع درختان حساس بوده است، چراکه به این موضوع واقف است درخت سالم زنده و موجب پاکیزگی هوا در شهر می‌شود و دلیلی برای قطع آن وجود ندارد.

نورصالحی ادامه داد: احیای حیات مادی‌ها در شهر موضوع دیگری است که مدیریت شهری روی آن نظر داشته به طوری که چند مصوبه در این خصوص اجرا شده است در این راستا جاری بودن جریان آب در باغات غرب و زنده بودن مادی‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: مادی‌ها هویت شهر اصفهان را نشان می‌دهند، در این راستا تا کنون دو بار در ماه اخیر، آب در مادی‌ها جریان پیدا کرده است.

شهرداری متولی کار فرهنگی در شهر نیست

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فرهنگ موضوع گسترده‌ای است که افراد بر اساس دیدگاه‌ها و نظرات خود آن را تعریف می‌کنند، برخی معتقد هستند که بالاترین کار فرهنگی در شهر این است که شهر تمیز و بدون ترافیک باشد.

وی افزود: همه به این موضوع واقف هستیم که شهرداری متولی کار فرهنگی در شهر نیست و دستگاه‌ها و نهادها در حوزه‌های مختلف مسئول اجرای کار فرهنگی در شهر هستند؛ معاون فرهنگی شهرداری نیز چشم‌انداز و برنامه‌هایی دارد که می‌تواند با حضور خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای آنها را بازگو و تبیین کند.

فرونشست‌های حاد و مزمن در اصفهان وجود نداشته است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع فرونشست گفت: فرونشست در کشور یک موضوع جدی است و اصفهان هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیست؛ دلیل فرونشست در اصفهان خشکی زاینده رود و تخلیه آب چاهای زیر زمینی است چون جایگزینی هم برای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این راستا باید جریان آب در زاینده‌رود دائمی باشد، بر این اساس هم اکنون مطالعاتی با دانشگاه اصفهان در حال انجام است و شهرداری و معاونت شهرسازی بر روی این موضوع کار می‌‎کنند.

نورصالحی تصریح کرد: فرونشست‌های حاد و مزمن در اصفهان وجود نداشته و آنچه وجود دارد نشست‌های جزئی ناشی از پوسیدگی لوله‌های فاضلاب در اصفهان است.

وی خاطرنشان کرد: لوله کشی‌های فاضلاب در خیابان‌های اصفهان بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و بسیاری از آن مانند لوله‌کشی‌های خیابان‌های میر و نظر، کهنه و قدیمی است و نشتی دارد و همین موضوع موجب نشست زمین می‌شود، البته این فرونشست نیست و باید لوله‌ها را تعویض کرد.

وی تاکید کرد: ما در موضوع پیام تابلوهای شهری قصد توهین به خبرنگاران را نداشتیم؛ عوامل باید در این خصوص توضیح دهند و موضوع را تبیین کنند تا اگر توهینی اتفاق افتاده از خبرنگاران عذرخواهی شود.

معتقدیم مهاجرت داخلی در شهر و استان‌ها باید قانونمند شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بر اساس آمار غیر رسمی حدود ۲۵ درصد از جمعیت شهر را مهاجران از شهرها و استان‌های همجوار تشکیل می‌دهند که بیشتر آن‌ها در حاشیه شهر ساکن هستند.

وی ادامه داد: مهاجرت از موضوعات پیگیری شده جلسات مشترک شورا با نمایندگان اصفهان بوده است، زیرا معتقدیم مهاجرت داخلی در شهر و استان‌ها باید قانونمند شود.

نورصالحی تصریح کرد: در کمیسیون شورای مجلس قانونی در دست بررسی است، هر گونه جابه‌جایی و انتقال جمعیت از شهر به شهر، استان به استان باید تابع امکانات ظرفیت شهر و استان میزبان باشد.
وی خاطرنشان کرد: مهاجرت همه زیرساخت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که تأمین فضای آموزشی برای جمعیت یکی از این زیرساخت‌ها است.

قرارداد خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس بی. آر. تی منعقد شد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از مصوبات دولت واردات دو هزار اتوبوس با کارکرد زیر پنج سال برای فعالیت برون شهری است، اظهار کرد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان برای تولید اتوبوس درون شهری فروش ندارند و یا به صورت محدود است، این مصوبه دولتی برای درون شهری هم رخ داد.

وی افزود: در این راستا با مساعدت وزیر کشور برای واردات اتوبوس کار کرده با عمر کمتر از پنج سال به شهرداری‌های چند کلانشهر مجوز دادند که اصفهان نیز جزو آن‌ها است.

در برنامه مشترک با آموزش و پرورش خدمات حمل‌ونقل به صورت رایگان به تعدادی از دانش آموزان کم‌برخوردار ارائه می‌شود.

نورصالحی تصریح کرد: ۱۸۵ اتوبوس هم با تأمین مالی ۸۰ درصد از سوی دولت و ۲۰ درصد از سوی شهرداری در اسفند ۱۴۰۰ خریداری شد، ۳۲ دستگاه از این تعداد تحویل شهرداری شد، ۲۰ دستگاه دیگر هم در ماه آینده تحویل می‌شود، اما منابعی که دولت فکر می‌کرد می‌تواند تأمین کند تحقق نیافت.

وی خاطرنشان کرد: به‌تازگی شورای اسلامی شهر مصوبه‌ای برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس بی آر تی داشت، در این راستا با کارخانه داخلی قراردادی منعقد شد که بر اساس آن قرار است ۱۰ دستگاه اتوبوس تا مهرماه تحویل داده شود، مابقی آن نیز تا پایان سال تحویل خواهد شد، از این رو امیدواریم با اضافه شدن این تعداد اتوبوس وضعیت حمل‌ونقل بهبود پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: قیمت بلیت اتوبوس نسبت به سال گذشته کمتر از ۳۰ درصد افزایش یافت، بیشتر خطوط قیمت بلیت کمتر از ۱,۵۰۰ تومان است.

وی ادامه داد: قرار است ۱۵۰ اتوبوس مهرماه به ظرفیت ناوگان شهر افزوده می‌شود که اگر رخ دهد، سرفاصله‌ها کاهش پیدا می‌کند.

نورصالحی اضافه کرد: در برنامه مشترک با آموزش و پرورش خدمات حمل‌ونقل به صورت رایگان به تعدادی از دانش آموزان کم‌برخوردار ارائه می‌شود.

نورصالحی خاطرنشان کرد: دغدغه‌های خبرنگاران در نشست خبری امروز و نشست گذشته فهرست برداری و در دستور کار قرار می‌گیرد، زیرا معتقدیم همه نگرانی‌ها در حوزه‌های مختلفی که امروز بیان شد، بازتابی است که از سوی مردم به ما منتقل می‌کنید، از این‌رو امیدواریم این تبادل نظر و گفتگوی دو طرفه تداوم پیدا کند.

کد خبر 680938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.