آغاز طرح پایش سرمی بیماری «مشمشه» در شهرستان شوشتر

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان شوشتر گفت: طرح پایش بیماری مشمشه در دام‌های تک‌سُمی (اسب) در شهرستان شوشتر آغاز شد.

علی حسنکی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با اشاره به ضرورت انجام پایش بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌داری‌های شهرستان، سالانه دو نوبت تست سرمی مشمشه روی جمعیت اسب‌داری‌های شهرستان صورت می‌گیرد و نمونه‌های خون گرفته شده برای انجام تست‌های لازم به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، مبنی بر خون‌گیری و انجام آزمایش‌های سرمی برای تشخیص بیماری مشمشه در اسب‌های شهرستان، کارشناسان این اداره با حضور در محل نگهداری اسب‌ها در سطح اسب‌داری‌های شهرستان نسبت به اخذ نمونه سرمی اقدام می‌کنند، در همین راستا اداره دامپزشکی شهرستان شوشتر سالانه ۱۰۰ رأس از اسب‌های واجد شرایط موجود در اسب‌داری‌های شهرستان را تحت پایش قرار داده است که در صورت اضطرار یا وجود تقاضا، این اداره به اخذ نمونه‌های بیشتر اقدام خواهد کرد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان شوشتر با اشاره به اینکه بیماری مشمشه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی واگیردار قابل انتقال بین حیوان و انسان است، گفت: بیشتر تک‌سُمیان به این بیماری حساس هستند و ابتلا به این بیماری می‌تواند منجر به مرگ آن‌ها شود.

حسنکی‌پور تصریح کرد: با توجه به اینکه مهم‌ترین راه کنترل و ریشه‌کنی این بیماری شناسایی و حذف حیوانات آلوده است، توصیه می‌شود باشگاه‌های سوارکاری و افرادی که به نوعی با اسب سروکار دارند هنگام خرید اسب، نسبت به انجام آزمایش‌های لازم و پایش سرمی این بیماری توسط دامپزشکی مبدا اقدام و مجوز سلامت و حمل بهداشتی را دریافت کنند.

به گزارش ایمنا، مشمشه یکی از امراض کشنده و خطرناک در تک‌سُمیان است که جزو بیماری‌های مشترک و قابل انتقال به انسان نیز محسوب می‌شود و به دلیل خطر مرگ‌ومیر زیاد و احتمال ابتلای انسان، از نظر سازمان جهانی بهداشت دام در زمره بیماری‌هایی طبقه‌بندی می‌شود که برای آن اخطار یا هشدار صادر می‌شود.

کد خبر 680937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.