از وحشت صهیونیست‌ها تا سفر بن‌سلمان به تهران

سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به ریاض و دیدار با ولیعهد عربستان سعودی، واکنش‌های متعدد رسانه‌های بین‌المللی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین امیرعبداللهیان پس از گذشت دو ماه از سفر فیصل بن فرحان به تهران، روز پنجشنبه _بیست‌وششم مردادماه_ در رأس هیئتی به ریاض سفر کرد.

سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان به دعوت وزرات خارجه این کشور و در ادامه دیدارهای میان مسئولان دو کشور بعد از توافق پکن (اسفندماه ۱۴۰۱) صورت گرفت. این سفر چهارمین مرحله از گام‌های رو به جلوی طرفین در مسیر تنش‌زدایی نیز محسوب می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار سه‌ونیم ساعته با همتای خود، فیصل بن فرحان در روز پنجشنبه، برای ملاقات با ولیعهد عربستان سعودی سفر خود را تا جمعه تمدید کرد. وزیر خارجه کشورمان دیدار ۹۰ دقیقه‌ای خود با محمد بن سلمان را اینگونه توصیف کرد: «گفت‌وگوی صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش، مبتنی بر سیاست همسایگی؛ با اراده رؤسای دو کشور، بر مناسبات دوجانبه پایدار در همه زمینه‌ها تاکید شد. در منطقه بر "امنیت و توسعه برای همه" اتفاق نظر داریم.»

دیدار غیرمنتظره وزیر امور خارجه ایران با این مقام عالی‌رتبه عربستان سعودی، بازتاب گسترده‌تری از روز اول سفر او در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

از وحشت صهیونیست‌ها تا سفر بن‌سلمان به تهران

وبگاه شبکه الجزیره در واکنش به دیدار ولیعهد عربستان سعودی با حسین امیرعبداللهیان، تاکید کرد که این اولین بار است که یک مقام عالی‌رتبه ایرانی با محمد بن سلمان دیدار داشته که نشانی از اراده سیاسی جدی ایران و عربستان برای ادامه روند احیای روابط با یکدیگر است. عربستان اما جزئیات خاصی در خصوصی این دیدار منتشر نکرده است و صرفاً نوشته است که آنها «فرصت‌های همکاری آینده» را بررسی کرده‌اند.

از وحشت صهیونیست‌ها تا سفر بن‌سلمان به تهران

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در تحلیلی دیدار امیرعبداللهیان و محمد بن سلمان را نشان از تلاش دو کشور برای تنش‌زدایی پس از سال‌ها آشوب دانسته است. تصویر وزیر خارجه ایران در کنار ولیعهد عربستان حتی تا چند ماه قبل قابل تصور نبود زیرا این دو کشور درگیر رقابتی گسترده در سطح منطقه بودند.

بر اساس این گزارش، از زمان توافق طرفین با میانجیگری چین در ماه مارس، ایران و عربستان سعودی به سمت بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک در کشورهای یکدیگر حرکت کرده‌اند. ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی حتی از آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز دعوت کرده است که از عربستان دیدن کند.

از وحشت صهیونیست‌ها تا سفر بن‌سلمان به تهران

خبرگزاری المیادین با اشاره به حضور امیرعبداللهیان در ریاض و دیدار با محمد بن سلمان مدعی شد که ولیعهد عربستان سعودی در پی سفر جمعه وزیر امور خارجه ایران به ریاض، دعوت برای بازدید از ایران را پذیرفته است.

از وحشت صهیونیست‌ها تا سفر بن‌سلمان به تهران

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایران به ریاض، مدعی شد که پس از سال‌ها رقابت که منجر به ناامن شدن خاورمیانه شده بود، ولیعهد عربستان سعودی و وزیر خارجه ایران اولین ملاقات را بین مقام‌های عالی‌رتبه برگزار کردند. ولیعهد سعودی در سال‌های اخیر در بحبوحه مشکلاتی که در روابط نزدیک تاریخی این کشور با ایالات متحده وجود دارد، برای تغییر جهت سیاست خارجی عربستان تلاش کرده است.

این نشست برنامه‌ریزی نشده در جده یک روز پس از آن برگزار شد که امیرعبداللهیان در دیدار با شاهزاده فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود، اعلام کرد که روابط بین کشورها «در مسیر درست» قرار دارد. پس از سال‌ها رقابت و با توجه به ثابت شدن برخی از میدان‌های اصلی رقابت منطقه‌ای در سال‌های گذشته، هر دو طرف دلایلی برای تغییر مسیر دارند.

حائز اهمیت است که بعد از دیدار امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، با همتای عربستانی خود تماس گرفت و دو طرف در مورد هماهنگی بیشتر برای تقویت «امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه» گفت‌وگو کردند.

از وحشت صهیونیست‌ها تا سفر بن‌سلمان به تهران

وبگاه المانیتور، دیدار روز جمعه ولیعهد سعودی و وزیر خارجه ایران را نشانی دیگر از روابط رو به بهبود ایران و عربستان دانست. دو طرف راه‌های تقویت روابط دوجانبه را بررسی کردند و در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.

بر اساس این گزارش، این دیدار اولین باری است که محمد بن سلمان با یک مقام ایرانی در عربستان سعودی از زمان ولیعهدی دیدار می‌کند. محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ به ولیعهدی رسید. دیدار بین بن سلمان و امیرعبداللهیان، همچنین بالاترین سطح مذاکرات بین مقامات سعودی و ایران از زمان از سرگیری روابط آنها با میانجیگری چین در ماه مارس است.

روابط ایران و عربستان از زمان توافق دو طرف برای احیای روابط دیپلماتیک به‌طور پیوسته بهبود پیدا کرده است. امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان نیز در ماه آوریل در پکن با یکدیگر دیدار کردند و ایران در ماه ژوئن سفارت خود را در عربستان سعودی بازگشایی کرد.

از وحشت صهیونیست‌ها تا سفر بن‌سلمان به تهران

وبگاه خبرگزاری العربیه، جزئیات خاصی در خصوص این گفت‌وگو منتشر نکرده است و بر محور صحبت‌های طرفین تاکید کرده است. وزیر امور خارجه ایران و ولیعهد عربستان در این دیدار در مورد روابط دو کشور، همچنین فرصت‌های آتی برای همکاری و راه‌های توسعه آن گفت‌وگو کردند. آنها همچنین درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

از وحشت صهیونیست‌ها تا سفر بن‌سلمان به تهران

وبگاه خبری آی ۲۴ اسرائیل، با اظهار غافلگیر از سفر یک‌روزه امیرعبداللهیان به ریاض مدعی شده است که هم‌زمان با این دیدار پراهمیت وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی، ران دِرمِر، با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در خصوص همکاری منطقه‌ای و چالش‌ها دیدار داشته است. به گفته متو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «آنها همچنین درباره تلاش‌های جاری برای ادغام بیشتر اسرائیل در خاورمیانه صحبت کردند.»

از وحشت صهیونیست‌ها تا سفر بن‌سلمان به تهران

کد خبر 680889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.