خاورمیانه در مواجه با تنش آبی شدید + کشورهای در معرض خطر

تحقیقات نشان می‌دهد سالانه ۲۵ کشور که خانه یک‌چهارم جمعیت جهان است با تنش آبی شدید مواجه هستند. کشورهایی که در معرض بالاترین خطر قرار دارند نیز در مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا واقع شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آب عنصری ضروری برای تقویت جامعه فراگیر، رشد غذا، تولید برق، حفظ سلامت و برآوردن اهداف آب‌وهوایی جهان است، بسیاری از کشورها در سراسر جهان سالانه از اکثر منابع آب تجدیدپذیر خود استفاده می‌کنند که این امر آن‌ها را در برابر خشکسالی آسیب‌پذیر می‌کند.

در حال حاضر ۲۵ کشور در سراسر جهان با تنش آبی شدید مواجه هستند که سه مورد از آن‌ها در اروپا واقع شده است. زیستن با این سطح از تنش آبی، زندگی، شغل، امنیت غذایی و انرژی مردم را به خطر می‌اندازد. از سوی دیگر کمبود آب از انرژی گرفته تا غذا و سلامت تأثیر گسترده‌ای از خود بر جای می‌گذارد، تا جایی که در هند کمبود آب برای خنک کردن نیروگاه‌های حرارتی بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱، منجر به از دست رفتن انرژی کافی برای تأمین برق ۱.۵ میلیون خانه به مدت پنج سال شد. حدود ۶۰ درصد از کشاورزی آبی جهان به‌ویژه محصولاتی مانند نیشکر، گندم، برنج و ذرت نیز در حال حاضر با تنش آبی بسیار بالا مواجه است.

کشورهایی با بیشترین خطر مواجهه با تنش آبی شدید

کشورهایی که در معرض بالاترین خطر قرار دارند، سالانه ۸۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را برای آبیاری محصولات کشاورزی و مصارف دام‌ها، صنعت و نیازهای خانگی استفاده می‌کنند و حتی وقوع یک خشکسالی کوتاه‌مدت می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر تمام شدن یا جیره‌بندی آب قرار دهد. این کشورها در مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا واقع شده است که ۸۳ درصد از مردم آن در معرض تنش شدید آبی هستند و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند. بر اساس گزارش منابع جهان (WRI) بحرین، قبرس، کویت، لبنان و عمان به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم کشورهای تحت تنش آبی قرار دارند. دو کشور اروپایی بلژیک در رتبه هجدهم و یونان در رتبه نوزدهم این فهرست هستند.

خاورمیانه در مواجه با تنش آبی شدید + درمعرض خطرترین کشورها

افزایش تقاضا برای آب در سطح جهانی

انتظار می‌رود تقاضا برای آب تا سال ۲۰۵۰، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد در سطح جهانی افزایش داشته باشد. این تقاضا در اروپا و ایالات‌متحده به دلیل سرمایه‌گذاری در بهره‌وری، کاهش پیدا کرده است، اما در اکثر کشورهای جنوب صحرای آفریقا در حال رشد است، به‌ویژه که افزایش مصرف آب رشد اقتصادی عمده‌ای را به همراه دارد و پیش‌بینی می‌شود آفریقا سریع‌ترین منطقه اقتصادی در حال رشد جهان باشد. با این حال افزایش تقاضا همراه با مدیریت نادرست عرضه با افزایش انفجاری تقاضا برای آب همراه خواهد بود، تا جایی که ۳۱ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال ۲۰۵۰، در معرض تنش آبی شدید قرار خواهد گرفت.

کد خبر 680871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.