حیاط مدارس؛ ظرفیت پنهان پارک‌های تابستانی و عصرگانه

تبدیل زمین‌های بازی مدارس به فضای سبز عمومی و مکانی برای گذراندن اوقات فراغت غیر از ساعات مدرسه از جمله راهکارهای شهرهای آمریکایی در راستای به‌ارمغان آوردن طبیعت و فضای سبز بیشتر برای مناطق شهری است که به‌تازگی به یک جنبش تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی از شهرهای جهان در راستای توسعه فضاهای سبز عمومی و تفریحی شهری در کنار گسترش مکان‌های اوقات‌فراغت سبز در شهرها، از زمین‌های بازی مدارس در ساعات تعطیلی مدرسه در تابستان یا هنگام عصر بهره می‌برند. این زمین‌ها در حالت کلی فاقد فضاهای سبز و دارای محیطی خشک و بی‌روح است. به همین دلیل، مدیران با تبدیل آسفالت به بستری سرسبز، زمین‌های خشک و خالی بازی در مدارس را به فضاهای سبز پر از گیاهان و درختان تبدیل می‌کنند تا کودکان در زمان حضور در ساعات مدرسه از آن لذت ببرند و پس از تعطیلی مدارس نیز این مکان‌ها به‌عنوان پارک در اختیار عموم مردم باشد.

شهرهای آمریکایی از جمله پیشگامان این اقدام به‌شمار می‌روند که سعی دارند حداقل زمین بازی یک مدرسه را در هر یک از منطقه‌های شهری خود به فضای سبز عمومی تبدیل کنند. این فضاها در طول تابستان طی ساعات مختلفی از صبح و بعدازظهر به روی عموم باز خواهد بود و علاوه بر فراهم آوردن فضایی برای آموزش و تفریح، در واقع پناهگاه‌های آب‌وهوایی نیز هست. از سوی دیگر این ابتکار باعث می‌شود کودکان به جای پرسه زدن در خیابان‌ها که برای آن‌ها خطرآفرین است، با اشتیاق به حیاط مدارس خود مراجعه کنند و از حضور در آن لذت ببرند.

حیاط مدارس؛ ظرفیتی پنهان برای ایجاد پارک‌های تابستانی و عصرگانه

هدف از تبدیل زمین‌های بازی مدارس به فضای سبز عمومی

دسترسی به پارک‌ها و فضاهای سبز باز دارای مزایای سلامت جسمی و روانی بسیاری است. این فضاها کودکان و بزرگسالان را به فعالیت وامی‌دارد، مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را تقویت می‌کند و باعث شادابی می‌شود. از سوی دیگر حضور در فضای باز و تنفس هوای تازه، سطح استرس را کاهش می‌دهد. این فضاها همچنین با ایجاد امکان فعالیت‌های بدنی بیشتر با کاهش خطر چاقی و مرگ زودهنگام همراه است. ابتکار شهرهای آمریکایی برای تبدیل زمین‌های بازی مدارس به فضای سبز عمومی و فضایی برای گذراندن اوقات فراغت غیر از ساعات مدرسه در کنار ایجاد مکانی بهتر برای تخلیه انرژی کودکان، تمام اهالی محله‌ها را از چنین مزایایی برخوردار می‌کند و حتی بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را به همراه دارد.

هدف از این ابتکار به‌طور کلی تقویت استفاده‌های آموزشی و تفریحی از زمین‌های بازی مدارس در خارج از ساعات مدرسه، در راستای منفعت تمام اقشار جوامع در هر رده سنی و ترویج فضاهای اجتماعی جدید برای تعامل شهروندان است. این فرآیند ارزش‌های همکاری، تلاش و مسئولیت‌پذیری را در میان کودکان و نوجوانان بهبود می‌بخشد و فضایی مفرح برای تعامل در اختیار کودکان و بزرگسالان قرار می‌دهد.

همه شهرهای آمریکا با در نظر گرفتن نقش پارک‌ها بر سلامت شهری طراحی نشده است و حتی اغلب پارک‌های ایجادشده پتانسیل خود را به‌عنوان زیرساخت‌های بهداشت عمومی برآورده نمی‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که شهرها می‌توانند ساکنان خود را به‌طور کلی به استفاده بیشتر از پارک‌ها و به‌طور خاص برای انجام فعالیت بدنی بیشتر تشویق کنند که این امر به برنامه‌ریزی هدفمند و ایجاد امکانات بیشتر امکان‌پذیر است و زمین‌های بازی مدارس به فضای سبز عمومی از جمله اقداماتی است که می‌تواند این اهداف را برآورده سازد.

حیاط مدارس؛ ظرفیتی پنهان برای ایجاد پارک‌های تابستانی و عصرگانه

علاوه بر این تحقیقات حاکی از آن است که زندگی در نزدیکی پارک‌ها و فضاهای سبز، سلامت و تندرستی را افزایش می‌دهد، حال آن‌که فقر این فضاها در بسیاری از نقاط شهری، به‌ویژه در محل زندگی اقلیت‌های جوامع و مناطق فقیرنشین به‌شدت احساس می‌شود. بنابراین تبدیل حیاط‌های آسفالتی مدارس به پارک‌ها می‌تواند به بهبود توانایی برقراری ارتباط کودکان با فضای باز و به ارمغان آوردن زندگی بهتر برای ساکنان شهرها منجر شود.

نمونه‌ها و مزایای تبدیل زمین‌های بازی مدارس به فضای سبز عمومی

نیویورک یکی از شهرهای ایالات‌متحده است که تعدادی از مدارس ابتدایی خود را با اعمال تغییرات به فضاهای عمومی و تفریحی برای همگان تبدیل کرده است. گسترش این‌گونه تحولات شهری نقش بسزایی در افزایش دسترسی مردم به پارک‌ها در محله‌هایی دارد که از فضای سبز کمتری برخوردار هستند، ضمن این‌که این تغییرات روحیه دانش‌آموزان، معلمان و کادرهای اداری مدارس را نیز بهبود می‌بخشد.

اداره پارک‌ها و تفریحات شهر نیویورک با راه‌اندازی برنامه تبدیل زمین‌های بازی مدارس به فضاهای سبز عمومی در نظر دارد حیاط اغلب مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر را به زمین‌های بازی اجتماعی برای استفاده عموم مردم بعد از ساعات مدرسه، آخر هفته‌ها و در زمان تعطیلات تابستانی تبدیل کند تا همه نیویورکی‌ها با کمتر از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به یک فضای سبز عمومی دسترسی داشته باشند. حیاط‌های این مدارس به تجهیزات بازی، چمن، زمین‌های ورزشی، نیمکت‌ها، درختان و کلاس‌های درس در فضای باز مجهز خواهد بود.

حیاط مدارس؛ ظرفیتی پنهان برای ایجاد پارک‌های تابستانی و عصرگانه

تخمین زده می‌شود در آمریکا در صورت تبدیل تمام حیاط‌ها و زمین‌های بازی مدارس به فضای عمومی و فضایی برای گذراندن اوقات فراغت و در اختیار عموم قرار دادن آن در ساعات تعطیلی مدرسه‌، ضمن این‌که در ساعات تحصیلی با فراهم آوردن فضای بازی سبز، هوای پاک و محیط سرشار از سایه برای دانش‌آموزان و کادر مدرسه حاوی مزایای بسیاری را رقم خواهد زد، باعث می‌شود زندگی میلیون‌ها آمریکایی که هیچ پارکی در نزدیکی محل زندگی آن‌ها وجود ندارد به‌طور کلی متحول شود و آن‌ها را تنها با چند دقیقه پیاده‌روی به فضای سبزی مفرح برساند.

نمونه‌ای ساده در آمریکا «بالدوین‌پارک» در شرق لس‌آنجلس است که برخلاف واشنگتن با دسترسی ۹۷.۵ درصد از ساکنان به پارک‌ها طی چند دقیقه پیاده‌روی، تنها یک‌سوم از ساکنان آن در نزدیکی پارک‌ها زندگی می‌کنند. تبدیل زمین‌های بازی مدارس به فضای سبز عمومی و فضایی برای گذراندن اوقات فراغت غیر از ساعات مدرسه در این شهر می‌تواند دسترسی ۹۰ درصد از این افراد را به پارک با تنها چند دقیقه پیاده‌روی امکان‌پذیر کند.

لس‌آنجلس در حالت کلی شهری با فضاهای سبز و تفریحی بسیار اندک است و پارک‌های موجود در آن بیشتر فضاهای سبز کوچک هستند تا پارک، به این ترتیب ساکنان بسیار کمی در آن به فضای سبزی مناسب برای تفریح و بازی دسترسی دارند. با این حال مدارس این شهر دارای بزرگترین زمین‌های موجود است که در مجموع ۶۴۰۰ هکتار زمین را در اختیار دارند. این زمین‌ها در روزهای تعطیلات آخر هفته و غروب‌های پس از اتمام ساعات مدرسه خالی می‌ماند. این شهر همچنین دارای زمین‌های بازی و ورزشی حصارکشی‌شده بسیاری است که همگی پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به فضای سبز عمومی دارند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها می‌تواند فضای تفریحی ایمن و بدون خودروی بسیاری را برای هزاران نفر از ساکنان شهر فراهم آورد.

حیاط مدارس؛ ظرفیتی پنهان برای ایجاد پارک‌های تابستانی و عصرگانه

تبدیل زمین‌های بازی به فضای سبز در راستای اهداف شهرها برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی نیز قرار دارد و به مبارزه با گرمای شهری کمک می‌کند، چراکه این فضاهای بدون ساخت‌وساز آسفالتی به‌ویژه در روزهای گرم مسئول ساطع کردن حجم بالایی از گرما هستند و تبدیل آن‌ها به فضای سبز نقش بسزایی در خنک شدن محله‌ها ایفا خواهد کرد. هیچ پارکی در نزدیکی ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان دالاس، شهری که اغلب دمایی بالای ۳۷.۷ درجه را تجربه می‌کند، وجود ندارد و تبدیل زمین‌های بازی مدارس به فضای عمومی و فضایی برای گذراندن اوقات فراغت غیر از ساعات مدرسه در این شهر نقش چشمگیری در کاهش دمای این منطقه خواهد داشت. دالاس در کنار بسیاری از دیگر شهرهای سراسر ایالت تگزاس با تبدیل زمین‌های بازی مدارس موجود به فضاهای سبز عمومی در ساعات غیر مدرسه، صدها پارک به شهر خود اضافه کرده است و در کنار بهبود گرمای هوا، قابلیت پیاده‌روی را برای ساکنان خود افزایش داده است.

موانع تبدیل زمین‌های بازی مدارس به فضای سبز عمومی

بسیاری از مدارس با نگرانی‌هایی مبنی بر وارد آمدن آسیب به پیکره مدارس در صورت تبدیل حیاط آن‌ها به فضای عمومی مواجه هستند و حتی تعدادی از آن‌ها با وجود بنای فرسوده و نیازمند بازسازی مدارس خود احتمال تخریب آن را به‌دنبال نیازهای آبیاری و نگهداری از فضاهای سبز و درختان می‌دهند. نگرانی‌هایی نیز در زمینه وارد شدن خرابکاران به مدرسه و تخریب اموال عمومی مدارس یا حتی دزدیده شدن آن‌ها مطرح شده است.

علاوه بر این برخی مدیران مدارس باور دارند که مدارس به‌منظور حفظ امنیت و سلامت کودکان حصارکشی شده است و تبدیل حیاط آن‌ها به فضای عمومی به‌ویژه در محله‌هایی که آمار جرم و جنایت بالا است می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. وجود احتمال افزایش مصرف مواد مخدر و سایر آسیب‌های اجتماعی نیز از دیگر نگرانی‌های مطرح‌شده توسط آن‌ها است. از سوی دیگر پروژه تبدیل زمین‌های بازی مدارس به فضای سبز عمومی و فضایی برای گذراندن اوقات فراغت غیر از ساعات مدرسه گران‌قیمت و هزینه نگهداری از پارک‌ها بالا است.

هرچند اجرای رویکرد تبدیل زمین‌های بازی مدارس به فضای سبز عمومی و فضایی برای گذراندن اوقات فراغت غیر از ساعات مدرسه در بسیاری از شهرهای آمریکایی تاکنون بسیار مؤثر و حاوی مزایای چشمگیر بوده و مشکلی رخ نداده است، مسئولین در حال بررسی نگرانی‌های مطرح‌شده هستند.

حیاط مدارس؛ ظرفیتی پنهان برای ایجاد پارک‌های تابستانی و عصرگانه

کد خبر 680736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.