نتیجه نهایی جنگ شناختی، ایجاد فضای تکذیب است

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه نتیجه نهایی جنگ شناختی ایجاد فضای کذب و تکذیب بوده و این از سنگین‌ترین راهبردهای منافقین است، گفت: آن‌ها باوری به ما القا می‌کنند که خود آن را قبول ندارند و در این راستا در سوره مرسلات ۱٠ بار و در سوره الرحمن ۳۱ مرتبه به کذب و تکذیب اشاره شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، کمال حیدری در همایش نبض فرهنگ، خوانشی نو پیرامون زندگی فرهنگی شهر با موضوع تشریح جنگ شناختی، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ اظهار کرد: ایشان فرموده‌اند که مقوله فرهنگ را از نو ارزیابی کنید و در این راستا به‌نظر می‌رسد مقوله فرهنگ را قدری دست کم گرفته‌ایم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین تأکید کرده‌اند فرهنگ به‌عنوان یک حامل برای گرایش‌های سیاسی مغفول واقع شده، این بیانات مربوط به امروز نیست بلکه در سال ۱۳۶۸ مطرح شده است، زمانی که تصور می‌کردیم حال فرهنگ ما خوب است، پس از آن شبیخون و ناتوی فرهنگی نیز پدید آمد بنابراین فرهنگ را باید احیا کرد و این در دست شما مسئولان است.

در ادامه نیز حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور با اشاره به موضوع جنگ شناختی خاطرنشان کرد: جنگ شناختی یا موریانه‌ای در زمان گذشته نیز رایج بوده که این جنگ به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه است.

وی افزود: در جنگ شناختی شبه فکر به جای فکر اصیل با استمداد از نیروی تخیل، توهم، تبلیغات و تکرار کاشته می‌شود که این شبه فکر چیزی شبیه خطای دید است.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه براساس آیات قرآن تصور در شناخت امکان دارد، تصریح کرد: جنگ شناختی در نظام فکری و نظام ارزشی و باوری انسان تغییر ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اهداف جنگ شناختی ادامه داد: سلب اعتماد عمومی نسبت به یکدیگر و حاکمیت، اثبات ناکارآمدی و ناتوانی، اعتبار زدایی، قداست زدایی، ناامیدسازی، اعتقادزدایی، مشروعیت زدایی و قانون گریزی از جمله این اهداف به شمار می‌رود.

نتیجه نهایی جنگ شناختی، ایجاد فضای کذب و تکذیب است

حجت‌الاسلام نیلی‌پور با بیان اینکه نتیجه نهایی جنگ شناختی ایجاد فضای کذب و تکذیب بوده و این از سنگین‌ترین راهبردهای منافقین است، تصریح کرد: آن‌ها باوری به ما القا می‌کنند که خود آن را قبول ندارند و در این راستا در سوره مرسلات ۱٠ بار و در سوره الرحمن ۳۱ مرتبه به کذب و تکذیب اشاره شده است.

وی با اشاره به روش‌های جنگ شناختی گفت: ارجاف از جمله روش‌های جنگ شناختی و روشی است که منافقین از آن استفاده می‌کنند؛ ارجاف به معنی زلزله است، در زمان پیامبر اسلام (ص) منافقین به گونه‌ای اخبار کذب منتشر می‌کردند تا دل مؤمنین را در شهر مدینه نسبت به ارزش‌هایشان متزلزل کنند و امروز نیز شرایط به همین گونه است.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه ارتداد شیوه دیگر جنگ شناختی است، ادامه داد: ارتداد به دو نوع واقعی و تصنعی است و سبب ایجاد شکاف در ایمان افراد می‌شود.

وی با اشاره به تقویت توهم و تخیل و زوال تعقل به عنوان شیوه دیگر جنگ شناختی اظهار کرد: در این شرایط فرد طبق توهم خود حرف می‌زند و تصمیم می‌گیرد که در فتنه اخیر نیز موارد زیادی از این دست را مشاهده کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام نیلی‌پور با بیان اینکه توهم حالتی از تغییر هوشیاری است که در آن فرد موضوعاتی را احساس و ادراک می‌کند که واقعیت خارجی ندارد، خاطرنشان کرد: همچنین اسطوره سازی از دیگر شیوه‌های جنگ شناختی است و در این راستا داستان وهم انگیز و خیالی را اسطوره می‌گویند که پدیده‌ای طبیعی یا رفتاری و یا اتفاقی را توضیح می‌دهد.

وی اظهار کرد: به میدان آوردن زنان شیوه دیگر در جنگ شناختی است که از صدر اسلام تا کنون سابقه داشته است؛ همان طور که عایشه در جنگ جمل نقش داشت و از مشوقین و محور اصلی جنگ علیه امیرالمومنین (ع) به بهانه خونخواهی عثمان بود.

تقدس‌زدایی و عرفی‌سازی از روش‌های جنگ شناختی است

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه فرسوده سازی روانی و پیری زودرس فکری از اهداف جنگ شناختی است که به وسیله التهاب‌آفرینی ایجاد و این التهاب‌آفرینی در ابعاد اقتصادی، اعتقادی و اخلاقی ایجاد می‌شود، اضافه کرد: تقدس‌زدایی و عرفی‌سازی روش دیگری است که دشمن در جنگ شناختی به کار می‌برد که عواقب جبران ناپذیری دارد که از روش‌های آن، ریختن آبروی مؤمن، آتش زدن قرآن، توهین، خرافه انگاری دین، تحقیر و آتش زدن بیوت اهل بیت (ع) است که از صدر اسلام تا امروز به انحاء مختلف در جریان جنگ شناختی انجام شده است.

وی با اشاره به ترویج هم‌زمان شبهه و شهوت گفت: فتنه الشهوات و فتنه الشبهات دو نوع فتنه‌ای است که با هدف ایجاد شهوت و شبهه رخ می‌دهد که اولی در خصوص عمل و دومی در مورد فکر و ذهن است و در این راستا کارخانه تولید شبهه راه‌اندازی می‌کنند و هرجا بتوانند شبهه می‌اندازند.

حجت‌الاسلام نیلی‌پور گفت: ابترنمایی و زوال نمایی در برابر کوثر از دیگر راهبردهای جنگ شناختی است که دشمن با این شیوه به دنبال ابتر ساختن و نسل کشی تمام انبیا و اولیا الهی بوده است.

وی کلمه‌سازی را از مهم‌ترین روش‌ها در جنگ شناختی برشمرد و افزود: کلمه در لغت به معنای زخم است چون مانند تیر در ذهن و قلب و روان ما نفوذ می‌کند، در اصطلاح نیز یعنی افکار و منویات باطنی، بنابراین کلمه سازی تأثیر زیادی در پیشبرد اهداف جنگ روانی دارد.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی در خصوص آسیب‌های جنگ شناختی گفت: فرسوده سازی روح و روان آحاد جامعه، درهم ریختن نظام روانی، در هم ریختن اعتماد اعتقادی و تعبد، دین زدایی و سنت زدایی، وطن گریزی، ایجاد شکاف نسلی، تبدیل چهره به مهره و ایجاد فضای تنافُر اآسیب‌های مطرح در این حوزه است.

وی تصریح کرد: مناظره علمی و جهاد تبیین، بردباری و تحمل، ایجاد فضای تکریم و مشارکت اجتماعی، ترویج هنر و حرفه، ایجاد نشاط اجتماعی، تقویت مبانی تاریخی، تقویت مبانی عالمانه دینی و اعتقادی، موج آفرینی فرهنگی، پاسخ به شبهات و پرسش‌ها و ایجاد فضای صدق و تصدیق از راه‌های دفاع در مقابل جنگ شناختی است.

عمل صالح یعنی ایجاد حرکت جدی در جامعه

در بخشی دیگر از این جلسه نیز مجید نادرالاصلی با بیان اینکه فرهنگ شامل مسائل متعددی است که فعالان حوزه فرهنگی شهر افسران خط مقدم حل این مسائل هستند، اظهار کرد: افکار بلند فعالان حوزه فرهنگی که از مبانی اصولی آگاه هستند می‌تواند گره‌ گشای بسیاری از مشکلات این حوزه باشد.

وی افزود: امروز عمل صالح در جامعه اسلامی یعنی اینکه بتوانیم یک حرکت جدی و اثرگذار در حوزه فرهنگی انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به سالروز ورود آزادگان به میهن گفت: یک جریان فرهنگی در کشور می‌توانست ایجاد شود تا این روز به صورت ویژه گرامی داشته شود، در حالی که برخی آزادگان ما که جوانی خود را در راه دفاع از کشور گذراندند امروز دلخور از بی توجهی‌ها هستند، بنابراین متولیان فرهنگ کشور امروز نباید این قشر را فراموش کنند.

کد خبر 680581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.