خیر و برکاتی که در سازش وجود دارد، در احکام قضائی نیست

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، در بیست‌وچهارمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا امروز _پنجشنبه بیست‌وششم مردادماه_ به استان گلستان سفر کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در بیست‌وچهارمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، امروز _پنجشنبه بیست‌وششم مردادماه_ در سفری غیررسمی و بدون تشریفات وارد گرگان مرکز استان گلستان شد.

رئیس دستگاه قضا در جریان سفر امروز به استان گلستان در راستای رفع موانع حقوقی تولید چندین بنگاه اقتصادی و صنعتی، بازدید نظارتی از مجموعه‌های قضائی و اتخاذ تدابیر پیرامون پرونده‌های کثیرالشاکی در راستای استیفای حقوق مالباختگان، اقدام خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به صورت رسمی و در صدر هیئت‌عالی قضائی به استان‌های ایلام، قزوین، خوزستان، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم، یزد، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، اصفهان، البرز و کردستان سفر کرده است.

رئیس قوه قضائیه در دوره جدید علاوه‌بر سفرهای رسمی استانی که به همراه هیئت عالی قضائی انجام می‌شود، سفرهایی غیررسمی و بدون تشریفات را نیز در برنامه کاری خود گنجانده است؛ استان‌های البرز، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران و فارس نیز استان‌هایی هستند که رئیس قوه قضائیه طی مدت اخیر بدون انجام تشریفات و به صورت غیررسمی به آن مناطق سفر کرده است.

سفر امروز به استان گلستان، دهمین سفر بدون تشریفات و غیررسمی رئیس قوه قضائیه است.

نقطه اشتراک تمام سفرهای استانی رئیس عدلیه در دوره جدید از جمله سفرهای رسمی همراه با هیئت عالی قضائی و سفرهای غیررسمی و بدون تشریفات، انجام ملاقات‌ها و دیدارهای مستقیم و بدون واسطه با متن مردم در سراسر ایران اسلامی و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی آن‌ها و همچنین اتخاذ رویکرد مسئله‌محور و تخصص‌گرایانه در راستای چالش‌ها و آسیب‌های موجود است که به نحوی از انحاء مرتبط با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضا بویژه در حوزه صیانت از حقوق عامه می‌شوند.

حل و فصل نهایی پرونده کثیرالشاکی «مجتمع تجاری زرین گرگان» و استیفای حقوق حدود ۱۸۰ نفر

در راستای سیاست‌های اتخاذ شده از جانب رئیس دستگاه قضا در دوره اخیر ناظر بر رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در نهایت سرعت و دقت و لحاظ موازین قانونی در جهت احقاق حق هر چه سریع‌تر مالباختگان و جلوگیری از تشکیل پرونده‌های کثیرالشاکی با تمهید تدابیر پیشگیرانه، امروز _پنجشنبه بیشت‌وششم مردادماه_ در جریان سفر غیررسمی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به استان گلستان، رسیدگی و اتخاذ تدابیر پیرامون یک پرونده کثیرالشاکی در این استان، در دستور کار رئیس عدلیه قرار گرفت.

پرونده کثیرالشاکی که در جریان سفر امروز رئیس عدلیه به استان گلستان، مطمح نظر قرار گرفت، پرونده مجتمع تجاری زرین گرگان بود. در رابطه با مفاد این پرونده، شایان ذکر است که صنف طلافروشان گرگان دارای یک قطعه زمین در خیابان ولیعصر این شهر بوده و دو سازنده معروف اقدام به ساخت مجتمع در خیابان مزبور و بسیاری از واحدها را پیش‌فروش کردند.

حسب ادعای خریداران، سازندگان علی‌رغم گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز پروژه و بیش از شش سال از زمان تحویل، به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند؛ لذا با درخواست تعداد بیش از ۱۰۰ خانواده، در واحد پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان پرونده‌ای تشکیل و به هیئت سه نفره کارشناسی ارسال شد تا پیرامون مجتمع مذکور و ملک دیگری در خیابان عدالت اظهارنظر کنند. لازم به ذکر است بسیاری از خریداران در ازای واحدهای این پاساژ پول نقد پرداخت کرده یا ملک شخصی خود را با سازندگان تهاتر کرده‌اند.

در نهایت، امروز با حضور رئیس قوه قضائیه، پیرامون این پرونده کثیرالشاکی، با اولویت استیفای حقوق مردم و سرمایه‌گذاران، اتخاذ تصمیم و این پرونده نیز بدون ارجاع به دادگاه، حل و فصل نهایی شد. بر این اساس، حقوق حدود ۱۸۰ نفر از مردم استیفا و از تشکیل بالغ بر ۶۰۰ فقره پرونده قضائی جلوگیری شد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جریان رسیدگی به این پرونده کثیرالشاکی، با اشاره به اثرات مصالحه در دعاوی، اظهار کرد: خیر و برکاتی که در مصالحه و به صلح و سازش کشاندن دعاوی مستتر است، شاید در احکام قضائی وجود نداشته باشد. با صلح و سازش رساندن دعاوی، بسیاری از تبعات و پیامدهایی که ممکن است در اثر تشکیل پرونده و اجرای احکام حادث شود، از بین می‌روند و رضایت طرفین حاصل می‌شود.

وی پس از شرکت در جلسه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی «مجتمع تجاری زرین گرگان» که به استیفای حقوقی حدود ۱۸۰ نفر از مردم بدون تشکیل پرونده قضائی انجامید، طی مصاحبه‌ای افزود: رویکرد و راهبرد ما آن است که پرونده‌هایی که امکان تحقق صلح و سازش در آن‌ها وجود دارد، به مراحل رسیدگی قضائی کشیده نشوند و با هزینه کمتر و جلب رضایت طرفین دعاوی، به مصالحه ختم شوند.

رئیس عدلیه تصریح کرد: استان گلستان از استان‌های پیشتاز در حوزه به صلح و سازش کشاندن دعاوی، قبل از تشکیل پرونده‌های قضائی است و این امر ناشی از اهتمام و انگیزه مقامات قضائی استان است که جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: در موضوع مورد رسیدگی (مجتمع تجاری زرین گرگان)، چنانچه مقوله مصالحه در دستور کار قرار نمی‌گرفت، حداقل حدود ۱۸۰ پرونده قضائی در دادگستری تشکیل می‌شد و با محاسبه گردش‌های پرونده، با چیزی حدود ۶۰۰ فقره پرونده مواجه بودیم که همین امر سبب افزایش هزینه‌ها و رفت و آمدها می‌شد و شاید رضایت شکات نیز به صورت کامل برآورده نمی‌شد.

دادگاه‌های تجدیدنظر استان گلستان زیر ذره‌بین نظارت‌های قاضی‌القضات

در راستای رویکرد حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ناظر بر بازدیدها و سرکشی‌های مستمر از مراکز و مراجع قضائی، رئیس دستگاه قضا صبح امروز در نخستین برنامه از سفر غیررسمی و بدون تشریفات خود به استان گلستان، به صورت سرزده از دادگاه‌های تجدیدنظر این استان بازدید به عمل آورد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جریان حضور خود در دادگاه‌های تجدیدنظر استان گلستان و پس از حضور در جلسه دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران نظام اقتصادی مستقر در استان گلستان، در سه جلسه رسیدگی دیگر نیز حضور یافت.

موضوع جلسه دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران در نظام اقتصادی که دارای حدود ۱۰۰ متهم بود، اتخاذ شیوه متقلبانه در خارج‌سازی منابع بانکی و تزریق به یک شبکه پول‌شویی بود که بزرگترین پرونده مفاسد اقتصادی استان گلستان به شمار می‌رود.

حسب مفاد پرونده، با پیگیری‌های دستگاه قضا و دادستانی مرکز استان گلستان، عمده وجوهی که توسط شبکه مزبور به شیوه متقلبانه از منابع بانکی خارج شده بود، ردیابی و شناسایی شده و در راستای توقیف آن‌ها و استرداد حقوق بیت‌المال، اقدامات مقتضی و قانونی صورت گرفته است.

در جریان این جلسه دادگاه، اتهام یکی از متهمان دایر بر مشارکت در پول‌شویی سازمان یافته، قرائت و تفهیم شد و وکیل متهم با حضور در جایگاه به بیان دفاعیات پرداخت. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جریان این جلسه دادگاه، سوالاتی را از قاضی در خصوص علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه و نحوه انتشار مفاد آن مطرح کرد.

در ادامه حضور رئیس دستگاه قضا در دادگاه‌های تجدیدنظر استان گلستان، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای برای دقایقی در یکی دیگر از جلسات در حال برگزاری این دادگاه که موضوع آن فروش وکالتی خودرو از سوی یک فرد به فردی دیگر بود، حضور پیدا کرد و به استماع مطالب قاضی و افراد دخیل در این پرونده پرداخت.

قاضی این پرونده طی سخنانی در جلسه رسیدگی به پرونده مزبور، به اهمیت بار حقوقی کلمات و واژه‌ها در وکالتنامه‌های تنظیمی از سوی افراد اشاره کرد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سپس در یک جلسه ارتباط تصویری درخواست پابند الکترونیک حضور پیدا کرد و به استماع مطالب و صحبت‌های رد و بدل شده میان قاضی و فرد محکوم پرداخت.

محکوم علیه این پرونده که به یک سال حبس محکوم شده و هم‌اکنون بیش از یک ماه از آن را گذرانده است، درخواست دریافت پابند الکترونیک را به دادگاه ارائه کرده بود.

رئیس قوه قضائیه که برای دقایقی در این جلسه تصویری حاضر شده بود، خطاب به قاضی پرونده اظهار کرد: طبق قانون، تصمیم نهایی در حوزه پذیرش درخواست پابند الکترونیک از سوی محکومان، بر عهده شخص قاضی است و قضات توجه داشته باشند که باید با بررسی دقیق همه جوانب امر که در قانون مشخص شده، نسبت به پذیرش درخواست پابند الکترونیک برای محکومان و زندانیان تصمیم‌گیری کنند.

جلسه بعدی در حال برگزاری دادگاه تجدیدنظر استان گلستان که قاضی‌القضات به صورت سرزده برای دقایقی در آن حضور پیدا کرد، مربوط به مصالحه میان طرفین یک پرونده بود. قاضی این دادگاه طی سخنانی اظهار کرد: بعد از حل مشکل قبلی طرفین این پرونده، متوجه وجود چند مشکل و چالش دیگر فی‌مابین دو خانواده درگیر در پرونده شدیم و از همین روی تصمیم گرفتیم امروز در روز پنجشنبه افراد مزبور را به جلسه‌ای دعوت کنیم تا به حل و فصل سایر مشکلات آن‌ها بپردازیم.

رئیس قوه قضائیه در خلال حضور در این جلسه تصریح کرد: استان گلستان یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه صلح و سازش و ایجاد مصالحه در پرونده‌ها است.

کد خبر 680522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.